Παρασκευή 9 Ιούλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Γιατί απέτυχαν στο μάθημα γενικής χημείας

Οπως δείχνουν όλες οι εκτιμήσεις, αλλά και βάσιμες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα, οι μαθητές της Β Λυκείου είχαν τη χειρότερη επίδοση, σε σχέση με τα άλλα μαθήματα, στη Χημεία Γενικής Παιδείας. Και το ερώτημα που μπαίνει είναι: Φταίει ο "κακός" ο μαθητής ή ο "κακός" ο καθηγητής;

Τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά στο Γυμνάσιο και Λύκειο δε μαθαίνουν χημεία γιατί:

α. Ενώ είναι βασικό μάθημα είναι μονόωρο. Και αυτό συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα και σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

β. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες διατίθενται για τη διδασκαλία της χημείας και εργαστηριακές ώρες, πράγμα που δε συμβαίνει στα δικά μας σχολεία.

γ. Με τη λεγόμενη "μεταρρύθμιση", το κέντρο βάρους του σχολείου μετατοπίστηκε στις εξετάσεις και στην προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές και μάλιστα σε 26 - 28 μαθήματα!

Επίσης διαταράσσεται η παιδαγωγική λειτουργία του Λυκείου με τα συνεχόμενα διαγωνίσματα και τεστ σε όλα τα μαθήματα, με τους καθηγητές να κυνηγούν την ύλη των εξετάσεων, μ' ένα διαρκές άγχος να προετοιμάσουν τα παιδιά όσο το δυνατό καλύτερα γι' αυτές. Και οι μαθητές κουρασμένοι και απογοητευμένοι μέσα από τη διαδικασία προσπαθούν ν' ανταποκριθούν.

δ. Το υπουργείο Παιδείας, επιμένοντας στον αυταρχισμό και την αδιαλλαξία του δεν έλαβε υπόψη τη θέση της ΟΛΜΕ, ότι, λόγω ειδικών συνθηκών της φετινής χρονιάς, έπρεπε να αφαιρεθεί ένα μέρος της εξεταστέας ύλης. Αυτό όχι μόνο δεν έγινε αλλά το 50% των θεμάτων των εξετάσεων μπήκε από το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο της Χημείας, το οποίο είχε διδαχθεί κάτω από την ασφυκτική πίεση του χρόνου.

Τι πρέπει να γίνει ως άμεση προτεραιότητα;

α. Να δοθούν ώρες στο μάθημα της χημείας στα πλαίσια μιας συνολικής αναμόρφωσης του αναλυτικού προγράμματος του Λυκείου και Γυμνασίου.

Στο υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως υπάρχει η αντιεπιστημονική αντίληψη ότι τα παιδιά θα μάθουν χημεία μέσα από άλλα εξειδικευμένα επιστημονικά πεδία, όπως είναι τα Στοιχεία Περιβάλλοντος, η Βιολογία, η Τεχνολογία κ.ά. που προστέθηκαν στο πρόγραμμα, ενώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Για να κατανοήσουν τα παιδιά το φυσικό περιβάλλον, τις ιδιότητες και σχέσεις της ύλης και τους νόμους που καθορίζουν την εξέλιξή της, πρέπει να μάθουν καλά χημεία. Ετσι μόνο θα μπορέσουν να κατανοήσουν και άλλες εξειδικευμένες επιστήμες, όπως αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω.

β. Να εισαχθεί εργαστηριακή ώρα Χημείας στη Β και Γ τάξη Γυμνασίου και σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

γ. Να διατεθούν αίθουσες για την οργάνωση σύγχρονων εργαστηρίων χημείας σε όλα τα σχολεία με τα απαραίτητα όργανα και ουσίες.

δ. Ολα τα παραπάνω με την προϋπόθεση πως θα διασφαλιστεί ο παιδαγωγικός, ανθρωποκεντρικός και αυτοτελής ρόλος του σχολείου, ξεκινώντας από την αποσύνδεση του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β και Γ Λυκείου, και οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις να διενεργούνται από το ίδιο το σχολείο και τους διδάσκοντες τα μαθήματα καθηγητές.

Γιώτα ΒΑΡΒΑΡΗΓΟΥ

Χημικός

Μέλος ΔΣ Δ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αξιόλογη δουλειά με αποτελέσματα (2021-10-27 00:00:00.0)
Για τις «δημιουργικές εργασίες» και τις εξετάσεις στο Λύκειο (2017-11-25 00:00:00.0)
Βήμα - βήμα προχωράει η κυβέρνηση στο Λύκειο της μονομέρειας και της ημιμάθειας! (2017-11-10 00:00:00.0)
Εντονες αντιδράσεις για την «τράπεζα θεμάτων» (2014-05-28 00:00:00.0)
Στο ...ίδιο θρανίο με άλλα μαθήματα (2012-02-03 00:00:00.0)
Προβλήματα για τους μαθητές τεχνολογικής κατεύθυνσης (2000-06-13 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ