Παρασκευή 12 Σεπτέμβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Παιδεία που αδειάζει τις τσέπες και το μυαλό

Το 1ο Γυμνάσιο - Λύκειο Νέας Ιωνίας επισκέφτηκε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ χτες, πρώτη μέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς

«Το συνολικό πρόβλημα της Παιδείας είναι ότι αν και δημόσια, αδειάζει τις τσέπες των εργαζομένων, της λαϊκής οικογένειας. Αλλά ταυτόχρονα, και αυτό επίσης είναι κύριο, αδειάζει και το μυαλό, με αυτά τα προγράμματα διδασκαλίας, με όλη την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με ευθύνη βεβαίως της κυβερνητικής πολιτικής και του αντίστοιχου υπουργείου.

Υπάρχουν 185.000 παιδιά που έχουν προβλήματα αναπηρίας και μαθησιακά προβλήματα, δε θα βρουν θέση σε ειδικό σχολείο, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση ψήφισε ένα νόμο για υποχρεωτική εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Πολύ λίγα ειδικά σχολεία λειτουργούν και ορισμένα από αυτά πιθανόν να μην ανοίξουν καθόλου, γιατί λείπει το εκπαιδευτικό προσωπικό, μέχρι τώρα. Ενώ άλλα θα υπολειτουργήσουν με μειωμένο προσωπικό και μάλιστα με άσχημες συνθήκες δουλειάς, χωρίς σταθερή απασχόληση, αλλά με ωρομίσθια και τη γνωστή ελαστική μορφή».

Τα παραπάνω υπογράμμισε, με δήλωσή της, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, μετά από την επίσκεψή της στο 1ο Γυμνάσιο - Λύκειο Νέας Ιωνίας, χτες, πρώτη μέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς. Λίγο πριν, είχε προηγηθεί συζήτηση με εκπαιδευτικούς.

Η Παιδεία είναι υπόθεση όλων των εργαζομένων

«Τα τελευταία χρόνια το ΚΚΕ προσπαθεί, κι έχει κάνει βήματα, το ζήτημα της Παιδείας και μέσα εκεί τα προβλήματα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, να τα κάνει υπόθεση όλων των εργαζομένων. Να μην είναι ένα θέμα που αφορά μόνο τη σχέση "εκπαιδευτικός - μαθητής"», σημείωσε, μιλώντας σε εκπαιδευτικούς.

Από τη συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς
Από τη συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς
«Είναι δύσκολο το θέμα της Παιδείας να γίνει βαθιά κατανοητό απ' όλους. Γιατί υπεισέρχεται η επιστήμη, οι σύγχρονες ανάγκες της επιστήμης, έχουν έρθει πάρα πολλές αλλαγές στο ρόλο της Παιδείας. Αλλά είναι μονόδρομος για μας. Θέλουμε το ζήτημα να μην είναι μόνο θέμα κάποιων ειδικών.

Η λαϊκή οικογένεια καταλαβαίνει πολύ καλά, δυστυχώς, ότι η Παιδεία, ξεκινώντας από την Προσχολική Αγωγή μέχρι και την Ανώτατη Εκπαίδευση, αδειάζει την τσέπη της. Εμείς προσπαθούμε ταυτόχρονα να δείξουμε και μια άλλη πλευρά, που είναι η πιο σύνθετη: Οτι η Παιδεία αδειάζει και το μυαλό.

Αλλά άλλο πράγμα οι προσπάθειες που κάνει ο εκπαιδευτικός - και πιστεύουμε ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί που κάνουν πάρα πολλές προσπάθειες. Μιλάμε γι' αυτό που αντικειμενικά υπάρχει, αυτό που παραδίδεται, για να διδαχτεί στα παιδιά. Είναι ένα μακροχρόνιο πρόβλημα, αλλά χρόνο με το χρόνο γίνεται και πιο σύνθετο». Αναφερόμενη στα σχολικά βιβλία, τόνισε ότι «είναι βιβλία που δε βοηθούν να οργανωθεί η σκέψη, να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη».

Εξέφρασε επίσης τη θέση του ΚΚΕ για βασικό μισθό των εκπαιδευτικών, ο οποίος ξεκινάει, από τα 1.600 ευρώ. «Η οικονομική πλευρά παίζει ρόλο, αλλά το βλέπουμε και μαζί με όλες τις άλλες ανάγκες που έχετε, για συνεχή επιμόρφωση, για προσωπική δουλειά», συμπλήρωσε.

«Αυτόνομα» σχολεία πολλών κατηγοριών

Υπογραμμίζοντας, στη συνέχεια, το ρόλο του «Καποδίστρια» είπε ότι, εκτός των άλλων, θα περάσει η λεγόμενη αποκέντρωση. «Η αποκέντρωση μπορεί να είναι αντιδραστική, μπορεί να είναι και ριζοσπαστική. Επομένως, ο όρος αποκέντρωση δε λέει τίποτα. Αυτό, όμως, που γνωρίζουμε είναι ότι, σταδιακά, ανεξάρτητα από το ποια κυβέρνηση θα είναι, οι δήμοι θα αναλάβουν τη λειτουργία σχολείων, νοσοκομείων και γενικότερα όλου του πεδίου της κοινωνικής προστασίας. Ηδη ένα μέρος της κοινωνικής πολιτικής έχει περάσει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Αυτό θα οδηγήσει, εξήγησε: Σε σχολεία πολλών κατηγοριών, θα μειωθεί αισθητά η κρατική χρηματοδότηση και θα αυξηθεί η τοπική επιχορήγηση, δηλαδή από τους κατοίκους και από τους επιχειρηματίες. Σε σχολεία, όπου το καθένα θα θεωρείται μια αυτόνομη μονάδα, θα αξιολογείται ως τέτοια και όχι ως μέρος ενός ενιαίου εκπαιδευτικού συστήματος. Λιτότητα στα σχολεία, αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, υποβάθμιση του ίδιου του ρόλου του σχολείου και της Παιδείας.

«Εμείς είμαστε αντίθετα ριζικά, ακόμα σε μια ριζοσπαστική αποκέντρωση, για τον εξής λόγο: Η Παιδεία έχει ενιαίο χαρακτήρα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να καθορίζει το περιεχόμενο, τις συνθήκες δουλειάς των εκπαιδευτικών, άλλος είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αλλο πράγμα η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ελέγχει, να συμμετέχει στον έλεγχο, κι άλλο πράγμα να καθορίζει τα πάντα», τόνισε.

Εφ' όλης της ύλης αντίθεση

«Εμείς δε βρίσκουμε άλλη λύση σήμερα πέρα από τη βαθιά κατανόηση της φύσης του εκπαιδευτικού προβλήματος. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει εφ' όλης της ύλης αντίθεση με τη συνολική πολιτική που ακολουθείται και με τη λογική που κυριαρχεί σε όλη την Ευρώπη. Την ευρωπαϊκή λογική, που κάτω από το μοτίβο της σύνδεσης της Παιδείας με την αγορά, δικαιολογούνται όλα τα άλλα», είπε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Προηγουμένως, αναφερόμενη σε αυτή τη λογική, είχε επισημάνει: «Κυριαρχεί μια άποψη, η οποία μπορεί να φαίνεται ελκυστική, ιδιαίτερα σε μια περίοδο ανεργίας, μερικής απασχόλησης και ανασφάλειας επαγγελματικής: Οτι αν η Παιδεία συνδεθεί με την αγορά, τα πράγματα λύθηκαν».

Οπως εξήγησε, το ΚΚΕ δεν είναι έξω από τη λογική ότι η Παιδεία πρέπει να είναι αναπόσπαστο στοιχείο της οικονομίας και της κοινωνίας. «Δεν υποστηρίζουμε μια Παιδεία για τον εαυτό της, ασύνδετη από την παραγωγή, ασύνδετη από τις κοινωνικές ανάγκες. Αλλά ακριβώς επειδή η οικονομία είναι αυτή, η σύνδεση της Παιδείας με την οικονομία, την καθιστά σήμερα και ταξική και ανορθολογική και αντιεπιστημονική ως προς το περιεχόμενό της.

Γι' αυτό, συνδέουμε το θέμα της Παιδείας με γενικότερη κοινωνική και πολιτική αλλαγή. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν αγωνιζόμαστε κάποια προβλήματα να αμβλυνθούν, να μειωθούν. Αλλά και η κριτική σκέψη σε αυτό που υπάρχει, αν αναπτυχθεί, είναι κι αυτό ένα θαρραλέο βήμα για το τι θα γίνει αύριο».

185.000 παιδιά εκτός Ειδικής Αγωγής

«Εχουμε στοιχεία εξακριβωμένα, - συνέχισε - 185.000 παιδιά με αναπηρία και με ειδικά προβλήματα μάθησης δε θα βρουν θέση σε σχολεία. Η κυβέρνηση έκανε υποχρεωτική την Ειδική Αγωγή - καλό είναι αυτό -, αλλά χωρίς υποδομές. Μπορεί μεν να είναι υποχρεωτική, αλλά 185.000 παιδιά δε θα βρουν θέση.

Πολλές φορές θα έρθουν μέσα στα δικά σας τα σχολεία παιδιά που ίσως χρειάζονται ειδικά τμήματα ένταξης ή Ειδικά Σχολεία. Οπως επίσης υπάρχει το θέμα με τα παιδιά των μεταναστών, ιδιαίτερα αυτό αρχίζει με το δημοτικό, αλλά επεκτείνεται και παραπέρα. Εμείς δεν το βλέπουμε ρατσιστικά το ζήτημα. Θεωρούμε ότι τα παιδιά αυτά πρέπει να προετοιμάζονται, ώστε να μπορούν να ενταχθούν στα σχολεία. Δεν είμαστε υπέρ των ξεχωριστών σχολείων, αλλά οπωσδήποτε χρειάζεται μια ειδική μέριμνα», σημείωσε.

Και κατέληξε: «Παίρνοντας υπόψη όλα αυτά, το ΚΚΕ είναι αποφασισμένο να κάνει προσπάθεια να ευαισθητοποιηθούν όλοι οι εργαζόμενοι κι όχι μόνο αυτοί που είναι μέσα στο χώρο της Παιδείας. Το κάθε τμήμα του κινήματος θα έχει το ρόλο του, οι εκπαιδευτικοί, οι εργαζόμενοι, οι γονείς, οι μαθητές, οι φοιτητές, αλλά το μέτωπο θα πρέπει να είναι ενιαίο».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ