Την απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων σε βασικούς οδικούς άξονες της Αθήνας που οδηγούν σε Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, εξετάζει να επιβάλει η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004!
Το ενδεχόμενο αυτό, που προβλέπεται μάλιστα και σε μελέτες που έχουν εκπονήσει εμπειρογνώμονες, δεν αποκλείεται να υλοποιηθεί αναγκαστικά σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει άλλος τρόπος πρόσβασης προς τις αθλητικές εγκαταστάσεις εκτός από τα λεωφορεία και τα ΙΧ, όπως για παράδειγμα στο Μαρκόπουλο (Ιππικό Κέντρο) και στο Σχοινιά (Κωπηλατοδρόμιο).
Στην περίπτωση μάλιστα που δεν κατασκευαστεί ο προαστιακός σιδηρόδρομος για τη σύνδεση του Ολυμπιακού Χωριού με το αεροδρόμιο των Σπάτων και η μία γραμμή του τραμ από και προς την παραλία μέχρι το καλοκαίρι του 2004, τότε, είναι πιθανό να υπάρξει γενική απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων σχεδόν σε όλο το Λεκανοπέδιο!
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ρ», οι μελέτες έχουν δείξει ότι:
- Σε περίπτωση που δεν κατασκευαστεί και το τραμ και ο προαστιακός σιδηρόδρομος, τότε η απαγόρευση της κυκλοφορίας είναι επιβεβλημένη.
- Αν δεν κατασκευαστεί ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα χρειαστεί να υπάρξει απαγόρευση της κυκλοφορίας των ΙΧ από και προς τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις των Ανω Λιοσίων (θα διεξαχθεί το άθλημα της πάλης), του Σχοινιά και του Μαρκόπουλου.
- Αν δεν κατασκευαστεί το τραμ, θα επιβληθεί απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων από και προς το Ελληνικό και τον Αγιο Κοσμά, όπου θα διεξαχθούν τα αθλήματα της ιστιοπλοΐας, του μπάσκετ, του χάντμπολ, του βόλεϊ, του σόφτμπολ, του χόκεϊ και της ξιφομαχίας.
Τα δύο αυτά έργα (τραμ και προαστιακός) είναι αναγκαία για την ομαλή διακίνηση χιλιάδων θεατών, αθλητών, επισήμων κ.ά. Είναι όμως προφανές ότι η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή δεν ενδιαφέρεται για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας. Απλά επιβάλλεται να εξασφαλίσει την άνετη διακίνηση των μελών της ...«ιερής» (Ολυμπιακής) οικογένειας (επίσημοι προσκεκλημένοι, μέλη της ΔΟΕ, εκπρόσωποι εταιριών - χορηγών κ.ά.) προκειμένου να διαφυλάξει το ...«προϊόν» της από τυχόν αρνητικές εντυπώσεις.
Στις μελέτες που έχουν εκπονηθεί και που δεν αποκλείεται να ενταχθούν τελικά στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της «Αθήνα 2004» προβλέπονται τα εξής:
- Σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής είναι η εξυπηρέτηση του Μαρκόπουλου και του θύλακα Σχοινιά - Ριζάρι, που εξυπηρετούνται αποκλειστικά με λεωφορεία. Οι ωριαίες αιχμές της τάξης των 21.000-24.000 επιβατών που αναμένονται, θα εξυπηρετηθούν μόνο αν υπάρξει απόλυτη προτεραιότητα στην κυκλοφορία των λεωφορείων στο συνολικό μήκος των Ολυμπιακών Διαδρομών που οδηγούν στους δύο αυτούς θύλακες, συνδυασμένη πιθανά και με απαγόρευση κυκλοφορίας στους κλάδους που συνδέουν κάθε θύλακα με την Αττική Οδό.
- Στην περίπτωση που δεν υλοποιηθεί το τραμ, θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στο θύλακα του Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, επειδή ο θύλακας εξυπηρετείται μόνο έμμεσα (με τροφοδοτικά λεωφορεία). Ετσι, αν δεν υπάρξει τραμ, η μόνη εναλλακτική λύση είναι τα λεωφορεία. Η περίπτωση αυτή είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστεί, επειδή τα λεωφορεία θα κληθούν να εξυπηρετήσουν αιχμές της τάξης των 31.000 επιβατών την ώρα. Προϋποθέσεις για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο αυτό είναι να δοθεί απόλυτη προτεραιότητα στην κυκλοφορία των λεωφορείων, συνδυασμένη με απαγόρευση της κυκλοφορίας.
- Στην περίπτωση που δεν υλοποιηθούν ούτε το τραμ ούτε ο προαστιακός, θα υπάρξει δραματική αύξηση του πλήθους των λεωφορείων που θα απαιτηθούν για τη μεταφορά των θεατών. Θα προβληθεί ως απαραίτητο συνοδευτικό μέτρο η απαγόρευση της κυκλοφορίας των ΙΧ σε μεγάλο πλήθος Ολυμπιακών Διαδρομών, με σημαντικά δυσμενείς επιπτώσεις για την καθημερινή ζωή των κατοίκων.