Στα αναμενόμενα πλαίσια η απόφαση της ΕΕ. Δεν ήταν δυνατόν να αποτραπεί, λέει ο Μ. Λιάπης
Την προειλημμένη, και με τη σύμφωνη γνώμη των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και σήμερα της ΝΔ, καταδικαστική απόφαση για την «Ολυμπιακή Αεροπορία» (ΟΑ) ανακοίνωσε χτες η αρμόδια Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Για την αυθαίρετη αυτή απόφαση της ΕΕ, που αφορά στην επιβολή εξοντωτικού προστίμου στην ΟΑ, περίπου 450 εκατ. ευρώ, είχε φροντίσει καιρό τώρα η κυβέρνηση να προετοιμάσει την κοινή γνώμη, ώστε να πέσει σαν ώριμο φρούτο η προαναγγελία του ίδιου του πρωθυπουργού, Κ. Καραμανλή, από τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει ακόμα και να βάλει «λουκέτο» στην εταιρία, αν πέσει ο «πέλεκυς» των Βρυξελλών.
Με χτεσινή του δήλωση ο μέχρι τώρα «εξαφανισμένος» αρμόδιος υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λιάπης, αφού ισχυρίστηκε ότι «δεν ήταν δυνατόν να αποτραπεί η καταδίκη της χώρας», έκανε λόγο για απόφαση «που επιβαρύνει καταλυτικά την ήδη βεβαρημένη κατάσταση της "Ολυμπιακής" και δυσχεραίνει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης». Ωστόσο, πρόσθεσε, η κυβέρνηση θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια για την πώληση της ΟΑ, ενώ παράλληλα επεξεργάζεται λύσεις για την επόμενη μέρα. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με πρόσφατες επίσημες δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, Θ. Ρουσόπουλου, μια από αυτές τις «εναλλακτικές λύσεις» είναι και η «εκκαθάριση εν λειτουργία» της ΟΑ. Δηλαδή, η τιμαριοποίηση της εταιρίας και ξεπούλημα με το κομμάτι. Χτες ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Α. Ρεγκούζας ...προχώρησε τα κυβερνητικά σενάρια μέχρι και το κλείσιμο της ΟΑ, αλλά έσπευσε να προσθέσει ότι αυτό «δεν έχει καμία πιθανότητα να συμβεί».
Με νέο - το τρίτο κατά σειρά - «non paper» η Ρηγίλλης επιχειρεί να καθησυχάσει τους εργαζόμενους της ΟΑ, με την αναφορά ότι «η κυβέρνηση, με προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης, με κίνητρα και μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (όπου χρειαστεί μετά και την επιδοτούμενη επανεκπαίδευση), θα διασφαλίσει την απασχόληση και τα εργασιακά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα».
Στην απόφαση της Επιτροπής αναφέρεται ότι η Ελλάδα χορήγησε «παράνομη και ασυμβίβαστη κρατική ενίσχυση στην "Ολυμπιακή Αεροπορία" και στις "Ολυμπιακές Αερογραμμές"», χωρίς να ορίζεται επακριβώς το ποσό, ενώ είναι χαρακτηριστική η απάντηση που έδωσε ο αρμόδιος επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Ζακ Μπαρό, σε δημοσιογραφικό ερώτημα, λέγοντας: «Το ακριβές ποσό το οποίο θα πρέπει τελικά να επιστραφεί στο ελληνικό δημόσιο δεν είναι προς το παρόν προσδιορίσιμο. Αυτό θα συμβεί μετά από αναλυτική εξέταση όλων των ενισχύσεων, την οποία από κοινού θα πραγματοποιήσουν οι αρμόδιες ελληνικές και κοινοτικές υπηρεσίες».
Μεταξύ των «παράνομων και ασυμβίβαστων με την κοινή αγορά ενισχύσεων», η ΕΕ συμπεριλαμβάνει:
Η Επιτροπή ζητά από την Ελλάδα «να ανακτήσει τις παράνομες αυτές ενισχύσεις» και δίνει δίμηνη περίοδο, προκειμένου να υπάρξει «συμμόρφωση» με την απόφαση.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΕ για να διευκολύνει τα σχέδια των πολυεθνικών να καταβροχθίσουν την ΟΑ, χαρακτηρίζει τις ενισχύσεις «έμμεσες», ενώ προβλέπει ότι ο ιδιώτης διάδοχος δεν επιβαρύνεται και τα χρέη κληροδοτούνται στο δημόσιο (δικαιούχο).