Σάββατο 19 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΕΟΣ ΓΥΡΟΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Με κίνητρα - εμπαιγμό

Μόνοι ωφελημένοι, οι αυτοκινητοβιομήχανοι και οι εισαγωγείς. Μειώνεται και η φορολογία για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταλυτικά, αλλά κερδίζουν οι λίγοι, που θα αγοράσουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής

Κίνητρα για τη σταδιακή απόσυρση όλων των αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας θα προβλέπει νομοσχέδιο, που αναμένεται να προωθήσει η κυβέρνηση στη Βουλή ως τα τέλη Σεπτέμβρη. Το νομοσχέδιο αυτό θα προβλέπει, επίσης, τη μείωση της φορολογίας στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταλυτικά αυτοκίνητα, ενόψει της αναμενόμενης καταδίκης της χώρας μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή η φορολογία που ισχύει σήμερα στην κατηγορία αυτή των οχημάτων είναι ιδιαίτερα υψηλή. Τέλος, το νομοσχέδιο αυτό θα ρυθμίζει και άλλα φορολογικά μέτρα που αφορούν το αυτοκίνητο, όπως η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών φορολογικών τους αξιών, η αύξηση του φόρου μεταβίβασης, ενώ θα προβλέπει και κίνητρα απόσυρσης για την εξαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας.

Ολα αυτά αποφασίστηκαν χτες το πρωί σε σύσκεψη που έγινε στο ΥΠΕΧΩΔΕ, με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργών, αλλά και εκπροσώπων των εισαγωγέων και εμπόρων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με δηλώσεις, αμέσως μετά τη σύσκεψη, του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Δρυ, η απόσυρση θα ξεκινήσει από το Γενάρη του 1998 και θα διαρκέσει μέχρι το 2004. Σύμφωνα με τον Γ. Δρυ, η απόσυρση θα είναι ελεγχόμενη και θα προσδιορίζεται κάθε φορά από τη δυνατότητα του κρατικού προϋπολογισμού να καλύπτει τα ποσά των κινήτρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κίνητρα αυτά θα είναι πολύ χαμηλά (θα κυμαίνονται από 300.000 ως 400.000 δρχ.) και θα χορηγούνται ανάλογα με την παλαιότητα και τον κυβισμό του αποσυρόμενου αυτοκινήτου, ενώ δε θα συνδέονται με την αγορά καινούριου αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας, όπως είχε γίνει κατά τη διετία 1991 - '92.

Στόχος, σε πρώτη φάση, είναι εντός του 1998 να αποσυρθούν τα αυτοκίνητα με παλαιότητα 22 ετών και άνω, που υπολογίζονται γύρω στα 160.000.

Κερδισμένη η αυτοκινητοβιομηχανία

Δεν μπορεί κανείς να είναι αντίθετος με την ανανέωση του γηρασμένου στόλου των αυτοκινήτων στη χώρα μας, πολύ περισσότερο, όταν αυτή συνδέεται με τα πολύνεκρα δυστυχήματα, στα οποία έχουμε δυστυχώς πρωτιά στην Ευρώπη. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραλείψουμε να πούμε ότι ο νέος αυτός γύρος απόσυρσης συνδέεται με τις πρόσφατες αποφάσεις που έλαβε στις Βρυξέλλες το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με το γενικό τίτλο Auto oil. Οι αποφάσεις αυτές που επιβλήθηκαν κάτω από την έντονη πίεση των αυτοκινητοβιομηχάνων, προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, προβλέπουν μεταξύ των άλλων την κατάργηση της μολυβδωμένης (σούπερ) βενζίνης μέχρι το 2000 ή το 2003, και καθιερώνουν νέες προδιαγραφές στα καύσιμα και τους κινητήρες των αυτοκινήτων, ώστε να γίνουν πιο αντιρρυπαντικοί. Οι νέες αυτές προδιαγραφές θα απαιτήσουν επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων από τα διυλιστήρια και τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που θα μετακυλιστούν ασφαλώς στους χρήστες και τους αγοραστές. Υπολογίζεται ότι με την εφαρμογή των μέτρων αυτών θα επιβαρυνθούν οι αγοραστές νέων αυτοκινήτων με πάνω από 250.000 δρχ.

Κάτω από τις συνθήκες αυτές, τα κίνητρα για την απόσυρση που ετοιμάζεται να θεσπίσει η κυβέρνηση μόνο ως κοροϊδία μπορούν να χαρακτηριστούν. Πολύ περισσότερο, που τα ποσά αυτά θα προβλέπεται να πιστώνονται στην Εφορία, αν ο δικαιούχος του κινήτρου είναι οφειλέτης του δημοσίου!

Πάντως, η κυβέρνηση σκοπεύει μέχρι το 2004 να έχουν αποσυρθεί κατά προτεραιότητα τα 600.000 παλιά ΙΧ αυτοκίνητα, που είναι κατασκευασμένα μέχρι το 1980, τα οποία δε θα μπορούν να λειτουργήσουν με αμόλυβδη βενζίνη, ενώ, αντίθετα, όσα έχουν κατασκευαστεί μετά το 1980 θα μπορούν να το κάνουν με διάφορες μετατροπές και προσθήκη καταλύτη. Οι μετατροπές αυτές υπολογίζεται ότι θα στοιχίζουν τουλάχιστον γύρω στις 150.000 δρχ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα κυκλοφορούν στη χώρα μας 1.958.000 οχήματα παλιάς τεχνολογίας, από τα οποία τα 645.000 είναι φορτηγά μέχρι 3 τόνους.

Τα μεταχειρισμένα

Οσον αφορά τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα καταλυτικά ΙΧ, το νομοσχέδιο θα καθιερώνει μείωση της φορολογίας τους, αλλά και αυτό είναι πολύ συζητήσιμο, αν θα ωφελήσει σε τίποτε τους καταναλωτές. Ιδιαίτερα στις μικρές κατηγορίες μέχρι 1.600 κυβικά, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η σύγκριση με τα μεταχειρισμένα της εγχώριας αγοράς δε θα είναι σχεδόν καθόλου ελκυστική, αφού θα "παίζει" γύρω στις 50 με 100.000 δρχ. Ωφελημένοι θα είναι μόνο όσοι θα εισάγουν μεταχειρισμένα καταλυτικά μεγάλου κυβισμού, τα οποία, ούτως ή άλλως, απευθύνονται σε λίγους...

Εξίσου αποτυχημένο προδιαγράφεται και το κίνητρο (λέγεται ότι θα είναι 300.000 δρχ.) της απόσυρσης των παλιών αυτοκινήτων, προκειμένου αυτά να εξαχθούν σε τρίτες χώρες (π.χ. Βαλκανικές). Αλλωστε, πόσες από τις χώρες αυτές θα δεχτούν να γίνουν νεκροταφεία των σαράβαλων της χώρας μας;

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ