Σάββατο 19 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΦΑΡΙΣΑΪΣΜΟΣ "ΗΘΙΚΟΛΟΓΩΝ"

Μια πολύ σημαντική πλευρά της ιδεολογικής επίθεσης, που δέχονται οι κατακτήσεις των εργαζομένων τα τελευταία χρόνια, έχει να κάνει και με την αναβίωση παμπάλαιων ιδεολογημάτων, που άπτονται ζητημάτων προσωπικής και οικογενειακής ηθικής. Στο κέντρο αυτού του είδους της επίθεσης, βρίσκονται οι γυναίκες και οι κατακτήσεις τους, σε επίπεδο θεσμών και κοινωνικών συμπεριφορών. Τελευταία, με αφορμή αυτό που ονομάζουμε "δημογραφικό πρόβλημα", τη μείωση δηλαδή του αριθμού των γεννήσεων, πολλοί φορείς - αστικά πολιτικά κόμματα, η πανταχού παρούσα Εκκλησία, οι σύλλογοι των πολυτέκνων - παραγνωρίζοντας βασικά αίτια του φαινομένου, προβάλλουν ξανά μια σειρά αντιδραστικά ιδεολογήματα:

- Η απελευθέρωση της γυναίκας και η εργασία της έξω από το σπίτι είναι υπεύθυνη για την υπογεννητικότητα, αλλά και για την αύξηση του αριθμού των διαζυγίων, ακόμα και γι' αυτό που ονομάζουν "νεανική βία και διαφθορά" και για τη στροφή πολλών νέων στα ναρκωτικά!

- Η χώρα (το έθνος, προτιμούν να λένε) γερνά: Εχουμε μεγάλο αριθμό υπερηλίκων (σε αυτό συντελεί και η αύξηση του μέσου όρου ζωής) και μικρό αριθμό γεννήσεων, ενώ "ο προαιώνιος εχθρός μας" αυξάνεται και πληθύνεται. Τι θα γίνει σε ένα μελλοντικό πόλεμο ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;- Ο αριθμός των αμβλώσεων κάθε χρόνο είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των γεννήσεων. Μήπως - λένε οι θιασώτες αυτής της λογικής - θα έπρεπε να περάσουμε πάλι σε μια πολιτική απαγόρευσης; Εδώ, βέβαια, συναινεί ολόψυχα και η Εκκλησία, που, ούτως ή άλλως, θεωρεί την άμβλωση φόνο.

- Τώρα τελευταία, μας προέκυψε και άλλη ηθικοπλαστική ανάλυση, από πλευράς πολυτέκνων αυτή τη φορά: Σύμφωνα με αυτήν, οι ανύπαντρες μητέρες δεν μπορούν να διεκδικούν τα ίδια δικαιώματα για τα παιδιά τους, που "είναι καρποί της ευκαιριακής σχέσης μιας νύχτας" (η διατύπωση, βέβαια, δική τους) με τα "νόμιμα" παιδιά των πολυτέκνων, "νομίμων" οικογενειών, που έχουν την ευλογία της Εκκλησίας και έχουν δώσει τόσους φαντάρους στο έθνος!

****

Η γελοιότητα αυτών των απόψεων δεν είναι τόσο αυταπόδεικτη, όσο νομίζουμε, ενώ η επικινδυνότητά τους είναι μεγάλη, αφού ακυρώνουν καταχτήσεις, τουλάχιστον σε επίπεδο κοινωνικών συμπεριφορών, πολλών δεκαετιών. Οσο μας επιτρέπει ο χώρος που έχουμε στη διάθεσή μας, θα προσπαθήσουμε να δούμε την ουσία τους, την προσφορά τους στο υπάρχον σύστημα, αλλά και, στο μέτρο του δυνατού, να τις αντικρούσουμε.

- Οταν οι άνθρωποι αυτοί αναφέρονται στη γυναικεία εργασία, "λησμονούν" ότι το βασικό καθήκον, αλλά και το βασικό δικαίωμα του ανθρώπου και των δύο φύλων, είναι η εργασία, η συμμετοχή του στην παραγωγή. Προβάλλοντας την άποψη ότι η γυναίκα πρέπει να μένει στο σπίτι, διευκολύνουν το πέρασμα αντιλήψεων περί "μερικής απασχόλησης" και "γυναικείων μορφών εργασίας", που τόσο πολύ προβάλλονται ως λύση στο πρόβλημα της ανεργίας από τις κατευθύνσεις της ΕΕ - από το σύγχρονο καπιταλισμό, γενικότερα. Πέραν τούτου, με τον τρόπο αυτό, ακυρώνεται και ο ρόλος του πατέρα και του διαπαιδαγωγητικού χαρακτήρα της παρουσίας του, μέσα στην οικογένεια. Οσον αφορά το πρόβλημα των ναρκωτικών, παραγνωρίζονται όλες εκείνες οι κοινωνικές αιτίες που το γεννούν και το αναπαράγουν. Η αντίληψη αυτή ακυρώνει, τέλος, το δικαίωμα του ανθρώπου να καταλύει με αξιοπρέπεια μια αποτυχημένη προσωπική σχέση - ή, πολύ απλά, να μεταβάλλεται σαν προσωπικότητα, μεταβάλλοντας και τα αισθήματά του απέναντι στον σύντροφό του.

*****

Μια κατάχτηση της ανθρωπότητας και της επιστήμης, που είναι η αύξηση του μέσου όρου ζωής, παρουσιάζεται σαν κατάρα (ας θυμηθούμε εδώ και το σχόλιο του "εκσυγχρονιστή" πρωθυπουργού, περί του ότι είναι ασύμφορη για το ασφαλιστικό σύστημα η αύξηση αυτή). Να υποθέσουμε ότι οι φιλάνθρωποι και ένθεοι αυτοί κύριοι θα μπορούσαν να προτείνουν για τους υπερήλικες και ένα σύγχρονο Καιάδα;

Από την άλλη, φαίνεται ότι, για τη δική τους λογική, δικαίωμα στην ύπαρξη έχουν μόνο τα βρέφη ...ακραιφνώς ελληνικής προέλευσης (οι ίδιοι κύκλοι παρουσιάζονται ανησυχούντες για την αύξηση των γεννήσεων στους μουσουλμάνους πολίτες της Θράκης). Και ακόμα, προτείνουν στις μητέρες - και εδώ ξεχνούν και το μητρικό φίλτρο και τα "φιλάνθρωπα" αισθήματά τους, να γεννήσουν παιδιά, ώστε στα 20 χρόνια τους να γίνουν "κρέας για τα κανόνια"! - Να ξεκαθαρίσουμε ένα ζήτημα: Η μητρότητα, η γονική ιδιότητα γενικά, είναι δυνατότητα που παρέχει η φύση. Επειδή όμως μιλάμε για ανθρώπους, κοινωνικά όντα, και όχι για ζώα που οι συμπεριφορές τους καθορίζονται μόνο από το ένστικτό τους, πάνω από όλα, η ιδιότητα του γονιού είναι επιλογή. Ιδιαίτερα, η γυναίκα, που υφίσταται και το βιολογικό βάρος της κύησης, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει πότε και αν θα γίνει μητέρα. Με το δικαίωμα σε αυτήν την επιλογή, συναρτώνται και τα παρακάτω: Το δικαίωμά της στην άμβλωση. Το δικαίωμά της στην επιλογή του ερωτικού συντρόφου. Το δικαίωμά της να επιλέξει το αν αυτό το παιδί θα προκύψει από μια σχέση εκφρασμένη και με τη νομική της μορφή, δηλαδή το γάμο, ή από μια σχέση χωρίς αυτή τη νομική έκφραση, χωρίς το γάμο, αλλά πάντως από μια σχέση ελεύθερα επιλεγμένη από την ίδια. Το δικαίωμα, τέλος, στην επιλογή του νομικού καθεστώτος, κάτω από το οποίο θα γεννήσει το παιδί της. Αυτό είναι ένα ζήτημα. Η υποχρέωση, όμως, της πολιτείας να παρέχει απόλυτη εξασφάλιση σε οποιοδήποτε μέλος της, καθεστώς ισονομίας σε οποιοδήποτε παιδί, αλλά και παιδικούς σταθμούς, οικονομική κάλυψη, σωστή παιδεία, υγειονομική περίθαλψη, είναι ένα άλλο και είναι αδιαπραγμάτευτο. Κατά τη γνώμη μας δε, η ηθελημένη άρνηση του καπιταλιστικού κράτους να ανταποκριθεί σε αυτού του τύπου τις υποχρεώσεις, είναι η ουσιαστική αιτία που ωθεί τα νέα ζευγάρια στο να μη θέλουν να αποκτήσουν πολλά παιδιά και όχι τα ηθικοπλαστικά φληναφήματα των προαναφερθέντων κύκλων.

*****

Η επίθεση αυτών των "ηθικοπλαστικών απόψεων" δεν ολοκληρώνεται εδώ: Από επίσημα χείλη, έχουμε ακούσει τελευταία ότι η καθιέρωση του πολιτικού γάμου ήταν ένα λάθος, μια βιαστική κίνηση από πλευράς της πολιτείας. Σιγά - σιγά, ιδιαίτερα οι γυναίκες, αισθάνονται το μάτι της Εκκλησίας να κολλά πάλι στην κλειδαρότρυπα της κρεβατοκάμαράς τους και να ελέγχει ακόμα και τις πιο προσωπικές τους στιγμές. Οι ιερείς αρνούνται να τελέσουν νεκρώσιμες ακολουθίες για όσους έχουν παντρευτεί με πολιτικό γάμο (και ας μην ανοίξουμε εδώ το τεράστιο ζήτημα της ανάγκης αποσύνδεσης όλων των τελετών από την Εκκλησία). Σαν δεύτερη όψη του ίδιου νομίσματος, νέες, πιο ύπουλες μορφές εκπόρνευσης κάνουν την εμφάνισή τους (ροζ τηλέφωνα, καλλιστεία πάσης φύσεως, γυναίκες "γλάστρες" στις τηλεοπτικές εκπομπές). Η γυναίκα στο σπίτι, στο κρεβάτι, στην εκκλησία. Η παλιά ναζιστική συνταγή, με εκσυγχρονιστικό μανδύα, αναδύεται ξανά στην επιφάνεια και απειλεί τις καταχτήσεις μας. Μέσα στο σύγχρονο καπιταλισμό, οι γυναίκες πρέπει να αποτελούν ομάδα με μειονοτική συμπεριφορά, δηλαδή αντικείμενα της πιο άγριας εκμετάλλευσης. Εδώ πια, το λόγο έχει το δημοκρατικό γυναικείο κίνημα, που, ενεργητικά και ρηξικέλευθα, πρέπει να κινηθεί για να περιφρουρήσει τις καταχτήσεις του, να τις διευρύνει, και που, για να είναι αποτελεσματικό, πρέπει να πολιτικοποιεί τους αγώνες του. Να συνδέει την πορεία του με το λαϊκό κίνημα, στην προοπτική του μετώπου πάλης και ανατροπής του καπιταλιστικού συστήματος.

Δώρα ΜΟΣΧΟΥ

Ιστορικός

Προβάλλοντας την άποψη ότι η γυναίκα πρέπει να μένει στο σπίτι, διευκολύνουν το πέρασμα αντιλήψεων περί "μερικής απασχόλησης" και "γυναικείων μορφών εργασίας", που τόσο πολύ προβάλλονται ως λύση στο πρόβλημα της ανεργίας από τις κατευθύνσεις της ΕΕ - από το σύγχρονο καπιταλισμό, γενικότερα

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Σκοταδιστική εγκύκλιος της Εκκλησίας (2022-09-09 00:00:00.0)
Σήμερα η διαμαρτυρία στην αμερικάνικη πρεσβεία (2022-06-29 00:00:00.0)
Το Ανώτατο Δικαστήριο ακύρωσε τη συνταγματικότητα των εκτρώσεων (2022-06-25 00:00:00.0)
Σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από τις αμβλώσεις στις ΗΠΑ (2022-05-28 00:00:00.0)
Εκδήλωση για τις αμβλώσεις (2006-03-10 00:00:00.0)
Η ευελιξία της... εκμετάλλευσης (1996-03-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ