Πέμπτη 15 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ
Πολύς θόρυβος για ελάχιστα έργα...

Εισάγεται ο θεσμός του τεχνικού ελέγχου και στα δίκυκλα, που όμως θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε ένα περίπου χρόνο

"Παρακαλώ λίγη ησυχία", επιγράφεται το πρόγραμμα για την καταπολέμηση της ηχορύπανσης, που παρουσίασαν χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης και ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Δασκαλάκης. Θα μπορούσε όμως να επιγραφεί "πολύς θόρυβος για το τίποτα", αφού πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εξαγγέλλεται για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια και μάλλον θα αργήσει να συγκεκριμενοποιηθεί, αφού και οι συναρμόδιοι υπουργοί παραδέχτηκαν χτες ότι η πλήρης εφαρμογή του δεν προβλέπεται να υλοποιηθεί πριν περάσει ένας χρόνος. Πρόβλημα επίσης υπάρχει και με τη χρηματοδότησή του, που υπολογίζεται σε 5,5 δισ. δρχ. για το διάστημα 1996-1999, αλλά μέχρι τώρα έχει εξασφαλιστεί δαπάνη ύψους 2 δισ. δρχ. μόνο!..

Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού προβλέπεται η καθιέρωση του τεχνικού ελέγχου στα δίκυκλα - ανάλογη με την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων που ισχύει, με πάρα πολλές όμως καθυστερήσεις, προβλήματα και παρατράγουδα για τα αυτοκίνητα - καθώς και της "Κάρτας Θορύβου", που θα χορηγείται στις βιομηχανίες, αλλά και στις διάφορες οικιακές συσκευές, προκειμένου να κυκλοφορήσουν ελεύθερα στο εμπόριο. Επίσης το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Τη χαρτογράφηση και παρακολούθηση του θορύβου σε όλες τις πόλεις άνω των 50.000 κατοίκων και των τουριστικών περιοχών. Την κατασκευή ηχοπετασμάτων, κυρίως σε δρόμους ιδιαίτερης κυκλοφοριακής αιχμής για τη μείωση του θορύβου. Την αυστηρή εφαρμογή του άρθρου 12 του Κτιριοδομικού Κανονισμού για την κτιριακή ηχοπροστασία με βάση εξειδικευμένες μελέτες που εκπονεί το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Οπως όλοι αισθανόμαστε "στο πετσί μας", το πρόβλημα του θορύβου αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες υποβάθμισης του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής. Σύμφωνα μάλιστα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, ο θόρυβος δεν επιδρά μόνο στο σύστημα ακοής του ανθρώπου, αλλά επιδρά δυσμενώς στην ψυχική και σωματική υγεία, ενώ έχει καθοριστική επίπτωση στους ανθρώπους που ήδη πάσχουν από κάποια αρρώστια (π. χ. υπέρταση) ή έχουν ψυχολογικά προβλήματα.

Στο στόχαστρο τα δίκυκλα

Το ΥΠΕΧΩΔΕ εκτιμά ότι η ηχορύπανση στις αστικές περιοχές οφείλεται κυρίως στα δίκυκλα, τα 550.000 δηλαδή περίπου μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες που κυκλοφορούν στην Αττική και ένα σύνολο 1.400.000 περίπου που κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο Κ. Λαλιώτης, από τις μετρήσεις και τους δειγματοληπτικούς ελέγχους που πραγματοποίησε το υπουργείο εκτιμάται ότι το 5% των αυτοκινήτων και το 20-25% των δικύκλων,που κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο Αττικής, εκπέμπουν παράνομες στάθμες θορύβου.

Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε από τα συναρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών να εισαχθεί ο θεσμός του Τεχνικού Ελέγχου των Δικύκλων, με την έκδοση της Κάρτας Τεχνικού Ελέγχου Δικύκλων (ΚΤΕΔ), τόσο για τα καινούρια, όσο και για τα μεταχειρισμένα.

  • Η ΚΤΕΔ για τα καινούρια δίκυκλα θα εκδίδεται: Κάθε 4 χρόνια ύστερα από την έκδοση άδειας για τις μοτοσικλέτες και 3 χρόνια ύστερα από την έκδοση της άδειας στα μοτοποδήλατα,ενώ στη συνέχεια θα ανανεώνεται κάθε 2 χρόνια.
  • Η ΚΤΕΔ για τα μεταχειρισμένα δίκυκλα θα εκδίδεται: Αμέσως μετά την εισαγωγή τους στη χώρα, ενώ θα ανανεώνεται κάθε 2 χρόνια.
  • Η ΚΤΕΔ για τα ενοικιαζόμενα δίκυκλα θα ανανεώνεται κάθε χρόνο.

Ο τεχνικός έλεγχος των δικύκλων θα γίνεται είτε από τα ΚΤΕΟ είτε από εξουσιοδοτημένα ιδιωτικά συνεργεία και θα είναι συνολικός, αφού θα αφορά, εκτός του ελέγχου στάθμης θορύβου: έλεγχο των στοιχείων του δικύκλου (αριθμοί κυκλοφορίας, πλαισίου και κινητήρα). Ελεγχο της οδικής ασφάλειας που θα περιλαμβάνει 10 σημεία (συστήματα διεύθυνσης, ανάρτησης, φρένων, ελαστικά κτλ. ). Ελεγχο καυσαερίων.

Η ΚΤΕΔ θα αποτελεί απαραίτητο στοιχείο του δικύκλου που θα πρέπει να επιδεικνύεται σε κάθε έλεγχο της Τροχαίας, όπως και σε κάθε είδους μεταβίβαση. Το ύψος του τιμολογίου για την έκδοση της ΚΤΕΔ πρόκειται να καθοριστεί ύστερα από τεχνικοοικονομική μελέτη, θεωρείται όμως βέβαιο ότι πολλές χιλιάδες από τους κατόχους των δικύκλων θα επιβαρυνθούν με αρκετά μεγάλα ποσά, αφού θα υποχρεωθούν να κάνουν σημαντικές επιδιορθώσεις σ' αυτά, προκειμένου να την εξασφαλίσουν.

Η εφαρμογή του μέτρου αρχικά πρόκειται να εφαρμοστεί στους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης, αλλά μέχρι να γίνει αυτό θα χρειαστεί να γίνουν αρκετές νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις (εξουσιοδότηση συνεργείων, εφοδιασμός με κατάλληλο εξοπλισμό μέτρησης θορύβου κτλ. ), που δεν προβλέπεται να ολοκληρωθούν πριν περάσει ένας χρόνος.

Ελεγχοι σε βιομηχανίες

Αντίθετα, σχεδόν έτοιμη είναι - όπως τουλάχιστον ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ - η κοινή υπουργική απόφαση που καθιερώνει τους ελέγχους θορύβου σε βιομηχανίες, βιοτεχνίες και άλλες μικρότερες μηχανολογικές εγκαταστάσεις.

Το νέο αυτό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει μεταξύ άλλων, νέα βελτιωμένα όρια θορύβου που πρέπει να εκπέμπουν οι εγκαταστάσεις αυτές, τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών ελέγχου και την επιβολή κυρώσεων.

Προβλέπεται ακόμη η συστηματική επιθεώρηση των μεγάλων βιομηχανικών εγκαταστάσεων ως προς το θόρυβο το αργότερο κάθε έξι μήνες και τη χορήγηση πιστοποιητικού συμμόρφωσης με τους όρους περιβαλλοντικής προστασίας που τους έχουν τεθεί μέσω των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Καθιερώνεται επίσης η Κάρτα Ελέγχου Θορύβου Εγκαταστάσεων (ΚΕΘΕ), ενώ τα κριτήρια για την τοποθέτηση μιας εγκατάστασης στον κατάλογο αυτών που πρέπει να γίνεται έλεγχος είναι μεταξύ άλλων: Το μέγεθός της, η φύση της δραστηριότητάς της και η θέση της μέσα στον οικιστικό ιστό.

"Ησυχα" προϊόντα

Μια άλλη πτυχή του προγράμματος έχει σχέση με τα λεγόμενα "ήσυχα προϊόντα" και αφορά την καθιέρωση "Κάρτας Θορύβου" στις οικιακές κυρίως συσκευές. Εχει δηλαδή να κάνει με την εισαγωγή της παραμέτρου του θορύβου ως κριτηρίου επιλογής κάποιου προϊόντος από τον καταναλωτή.

Για τη μέτρηση του θορύβου στα προϊόντα και την τυποποίησή τους έχουν ήδη ετοιμαστεί δύο εργαστήρια, το ένα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το άλλο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, βρίσκεται όμως ακόμη στο στάδιο της επεξεργασίας η θεσμοθέτηση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου. Πάντως, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, η πρώτη "οικογένεια" προϊόντων που θα ελεγχθεί θα είναι αυτή των συσκευών κλιματισμού. Η σχετική απόφαση που θα εκδοθεί θα ορίζει ότι όλες οι συσκευές κλιματισμού, που εισάγονται ή παράγονται στη χώρα μας, θα υποχρεούνται να συνοδεύονται από την Κάρτα Θορύβου.

Ηχοπετάσματα και χαρτογράφηση θορύβου

Ενα άλλο πρόγραμμα αφορά την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων κατά μήκος των οδικών αξόνων μεγάλης κυκλοφορίας, με στόχο τον περιορισμό του θορύβου. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης λύσης έχει καθυστερήσει σημαντικά στη χώρα μας, αφού το μόνο ηχοπέτασμα που έχει κατασκευαστεί μέχρι τώρα είναι αυτό της Ν. Φιλαδέλφειας.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εξήγγειλε χτες ένα πρόγραμμα εφαρμογής της μεθόδου, συνολικού κόστους 3,5 δισ. δρχ., πρακτικά όμως μόνο η προγραμματική σύμβαση με το Δήμο Χαϊδαρίου, ύψους 150.000.000 δρχ., έχει μέχρι τώρα υπογραφεί...

Επίσης ένα άλλο μέτρο που διευκολύνει το χωροταξικό, πολεοδομικό, οικοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό είναι η χαρτογράφηση και παρακολούθηση του θορύβου μεγάλων πόλεων, άνω των 50.000 κατοίκων. Από το 1987 όμως μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί η χαρτογράφηση σε 10 περιοχές: Αθήνα (εσωτερικός δακτύλιος), Θεσσαλονίκη, Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Λάρισα, Ιωάννινα, Καβάλα και Ρόδος.

Πάντως, ο υπουργός ανέφερε ότι τώρα ολοκληρώνεται η χαρτογράφηση που περιλαμβάνει ορισμένες ακόμη περιοχές της Αθήνας, καθώς και τις πόλεις Χαλκίδα, Σέρρες, Χανιά, Λαμία και Τρίκαλα, ενώ για την παρακολούθηση έχει εγκαταστήσει πειραματικά τέσσερις μόνιμους σταθμούς σε αντίστοιχες περιοχές του Δήμου Αθηναίων...

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ