Σάββατο 20 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αχαρακτήριστος ο αποχαρακτηρισμός

Πώς δύο πολυεθνικές έστησαν συγκρότημα "εξυπηρέτησης" των πολιτών σε δημόσια αναδασωτέα έκταση

Αρχισε να κτίζεται χωρίς πολεοδομική άδεια στο 19ο χιλιόμετρο της Εθνικής Αθήνας - Λαμίας. Η τοποθεσία ήταν δημόσια δασική έκταση που είχε κηρυχτεί αναδασωτέα. Στη συνέχεια το ελληνικό κράτος "παρέκαμψε" με διάφορους τρόπους τα εμπόδια, τα δέντρα κόπηκαν, ο χώρος αποψιλώθηκε από τις μπουλντόζες και ο σταθμός εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών σε λίγες μέρες θα λειτουργήσει κανονικά. Οι πολυεθνικές "Μόμπιλ" και "Μακντόναλντς" κέρδισαν...

Σήμερα η Γενική Γραμματεία Δασών με το έγγραφό της (93404/8124/95) της 14-3-96 ενημερώνει τον Δήμο Ν. Ερυθραίας ότι έχει εισηγηθεί στο Δασαρχείο Πεντέλης την άρση της αναδάσωσης - η οποία έπρεπε να είχε προηγηθεί - αφού ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι εγκαταστάσεις, τις οποίες χαρακτηρίζει... δημόσιες. Σύμφωνα δε με πληροφορίες η διαδικασία άρσης της αναδάσωσης δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.

Χάμπουργκερς και... εθνικό συμφέρον

Η ΓΓ Δασών θεωρεί ότι "η άρση αναδάσωσης αιτιολογείται μόνο όταν έχει επιτευχθεί ο σκοπός της, με την αναδημιουργία της βλάστησης, ή όταν το επιβάλλει το υπέρτερο δημόσιο και εθνικό συμφέρον". Φαίνεται ότι τα χάμπουργκερς της "Μακντόναλντς" αποτελούν για τους αρμόδιους εθνικό συμφέρον!

Ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) βρίσκεται σε έκταση 16 στρεμμάτων. Ο προϋπολογισμός των έργων ήταν 700 εκατομμύρια δραχμές και το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) θα εισπράττει 3,51% από τις εισπράξεις πώλησης καυσίμων και μηνιαίο ενοίκιο 250.000 δραχμές, αναπροσαρμοζόμενο κατά 15% το χρόνο. Κατά τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ θα κατασκευαστούν 21 ΣΕΑ στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι. Σύμφωνα με το ΠΔ 143/89 στους "κλειστούς" αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας επιβάλλεται να λειτουργούν μόνο ορισμένοι ΣΕΑ. Ολα τα πρατήρια υγρών καυσίμων και τα εστιατόρια που λειτουργούν σήμερα στην Εθνική οδό θα πρέπει να κλείσουν και να μεταφερθούν σταδιακά σε παράπλευρους δρόμους.

Η ΓΓ Δασών στο έγγραφό της δεν παραλείπει να επισημάνει στο ΥΠΕΧΩΔΕ ότι "στην περίπτωση που παρόμοια έργα προγραμματίζονται και κατασκευάζονται σε δασικού εν γένει χαρακτήρα εκτάσεις, πρέπει η διεύθυνση οδικών έργων να απέχει από του να μελετά στο μέλλον τη λειτουργία τέτοιων εγκαταστάσεων προβλεπομένων στο ΠΔ 143/89, όταν αυτές είναι δυνατόν να μελετώνται σε μη δασικού χαρακτήρα απαλλοτριούμενες εκτάσεις". Παρ' όλα αυτά όμως στα δεκάδες χιλιόμετρα της Εθνικής δε βρέθηκε κατάλληλη τοποθεσία για να κατασκευαστεί ο σταθμός...

Κατόπιν εορτής δε η ΓΓ Δασών προειδοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπράττει το υπουργείο Γεωργίας στην απαλλοτριωτική διαδικασία που προηγείται των έργων οδοποιίας. "Σε αντίθετη περίπτωση οι δασικές αρχές είναι υποχρεωμένες να λαμβάνουν όλα τα προβλεπόμενα από τη δασική νομοθεσία μέτρα (μηνύσεις, επιβολή προστίμων κλπ.)".

Πώς "ξεπεράστηκε" το "πρόβλημα"

"Πριν τρία χρόνια άρχισαν τα έργα διαμόρφωσης του χώρου που βρίσκεται 200 μέτρα από το ποτάμι", μάς λέει ο δημοτικός σύμβουλος Ν. Ερυθραίας Η. Σφαντός. "Μετά οι κατασκευαστικές εργασίες άρχισαν χωρίς να υπάρχει γι' αυτές πολεοδομική άδεια". Ομως το ελληνικό κράτος "ξεπέρασε" το πρόβλημα, αφού με μια φωτογραφική διάταξη στο ν.2300 που αφορά τη μεταφορά συντελεστή δόμησης και... άλλες διατάξεις παρεισέφρησε το άρθρο 23. Σύμφωνα με αυτό "για την κατασκευή των ΣΕΑ δεν απαιτείται η έκδοση οικοδομικής άδειας από την πολεοδομική υπηρεσία της περιοχής, όπου αυτές κατασκευάζονται, αλλά η έγκριση των μελετών εφαρμογής επέχει θέση οικοδομικής άδειας"... Ετσι... "ούτε γάτα ούτε ζημιά" για το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κώστα Λαλιώτη. Ο νόμος φυσικά δε διευκρινίζει τι θα γίνεται με τις δασικές εκτάσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκταση που στεγάζεται ο ΣΕΑ είναι τμήμα έκτασης 218 στρεμμάτων που απαλλοτριώθηκαν αναγκαστικά το 1989 μαζί με τις απαλλοτριώσεις άλλων ακινήτων για τη διαπλάτυνση της Εθνικής οδού. Επίσης σύμφωνα με ΠΔ του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 632 Δ27 ΙΟΥΝΗΣ 1994) προβλέπεται μεν η προστασία του Κηφισού, επιτρέπονται όμως εγκαταστάσεις αναψυχής (ανάμεσά τους και εστιατόρια) για τη ζώνη Β, όπου υπάγονται και τα 16 στρέμματα πάνω στα οποία κτίστηκε ο σταθμός. Με το ΠΔ 707/79, που ίσχυε παλιότερα, αποκλείονταν περιπτώσεις ανέγερσης τέτοιων εγκαταστάσεων.

Οπως έχει γράψει ο "Ρ" για την κατασκευή και εκμετάλλευση των ΣΕΑ συνωστίζονται στους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς που προκηρύσσονται οι μεγάλες τεχνικές εταιρίες ΑΤΕΜΚΕ, ΑΤΤΙΚΑΤ, Σαραντόπουλος, Μηχανική, οι τρεις ελληνικές εταιρίες πετρελαιοειδών ΕΚΟ, ΑVΙΝ, ΕΛΔΑ και οι εφτά γνωστές πολυεθνικές πετρελαίου. Επίσης, μεγάλες επιχειρήσεις γρήγορου φαγητού και υπεραγορών.

Αυτοί που κερδίζουν στο διαγωνισμό αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν το σταθμό σε προκαθορισμένη έκταση από το ΤΕΟ. Στη συνέχεια θα το εκμεταλλεύονται για 25 - 30 χρόνια παραδίδοντας στο ταμείο ένα συμβολικό ποσόν ενοικίου και ένα ποσοστό (2% - 6%) από τις εισπράξεις πώλησης των υγρών καυσίμων.

Γιώργος ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ