Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας ο τρόπος εξέτασης και η ύλη των εξετάσεων έχει ως εξής:
1. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Ο διαγωνισμός προσλήψεως εκπαιδευτικών θα γίνει με την παρακάτω διαδικασία:
Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί εξετάζονται στις παρακάτω δύο μεγάλες θεματικές ενότητες. Η εξέταση για κάθε θεματική ενότητα θα διαρκεί τέσσερις(4) τουλάχιστον ώρες.
1η Θεματική ενότητα: Γνωστικό αντικείμενο
Η εξέταση στην ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να διαγνώσει το βαθμό κατοχής του γνωστικού αντικειμένου, το οποίο θα κληθεί να διδάξει ο υποψήφιος ως εκπαιδευτικός.
Η εξέταση για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης θα γίνεται ως εξής:
Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
Η εξέταση έχει ως στόχο να ελέγξει αν ο υποψήφιος κατέχει το γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητάς του και σε εύρος πολύ μεγαλύτερο από την ύλη που προβλέπεται στα προγράμματα σπουδών του γυμνασίου και του λυκείου. Θα δίδονται στον υποψήφιο θέματα που θα καλύπτουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της εξεταζόμενης ύλης.
Για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση:
Δημοτική Εκπαίδευση
Και εδώ η εξέταση έχει τους ίδιους στόχους όπως και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί είναι: α) Γλώσσα και Λογοτεχνία και β) Βασικές μαθηματικές έννοιες και έννοιες των Φυσικών επιστημών.
Η ύλη των γνωστικών αυτών αντικειμένων πρέπει να είναι ευρύτερη από εκείνη που προβλέπεται στα προγράμματα σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Προσχολική Αγωγή
Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο: Ψυχοκινητικού τομέα, Κοινωνικού - συναισθηματικού - ηθικού και Θρησκευτικού τομέα, Αισθητικού Τομέα, Νοητικού τομέα, του τομέα δεξιοτήτων και τους κύκλους εμπειριών και γνώσεων από το Φυσικό και Κοινωνικό Περιβάλλον.
Η εξεταζόμενη ύλη, τόσο για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας όσο και για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά ειδικότητα, περιέχεται στο συνημμένο φυλλάδιο.
2η θεματική ενότητα:
Αυτή θα αποτελείται από δύο σκέλη:
α) Διδακτική μεθοδολογία και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου και
β) Γενικά ψυχοπαιδαγωγικά θέματα.
Σκοπός της εξέτασης στα παραπάνω αντικείμενα είναι η αξιολόγηση του βαθμού στον οποίο οι υποψήφιοι κατέχουν βασικές παιδαγωγικές γνώσεις για να μπορούν:
α) να οργανώνουν σωστά το διδακτικό τους έργο
β) να αντιμετωπίζουν στην πράξη, και σύμφωνα με τον ενδεδειγμένο παιδαγωγικό τρόπο, τα προβλήματα της καθημερινής σχολικής ζωής,
γ) να βοηθούν τον μαθητή στην προσαρμογή του στο σχολείο και να συμβάλλουν θετικά στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του,
δ) να κατανοούν το ρόλο του σχολικού θεσμού μέσα στην κοινωνία και την επίδραση που η τελευταία ασκεί σ' αυτόν και
ε) να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν κριτικά τη γνώση.
Τα θέματα που θα δοθούν στους υποψήφιους δε θα απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις (παιδαγωγικές ή ψυχολογικές θεωρίες, παιδαγωγικά συστήματα, Ιστορία της Αγωγής και της Εκπαίδευσης κτλ.), αλλά μια γενική παιδαγωγική αντίληψη ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης των σχετικών με την αγωγή και μάθηση ζητημάτων, καθώς και βασικά γνωστικά στοιχεία, τα οποία υπάρχουν σε όλα τα αντίστοιχα ψυχοπαιδαγωγικά βιβλία.
Η εξέταση αυτή να γίνεται ως εξής:
α) Το πρώτο σκέλος επιδιώκει να ελέγξει αν οι υποψήφιοι κατέχουν βασικές γνώσεις γύρω από τη μεθοδολογία της διδασκαλίας και αν είναι σε θέση να τις εφαρμόσουν στο σχεδιασμό μιας διδασκαλίας "επί χάρτου". Θα αναφέρεται ειδικότερα σε ζητήματα Ειδικής Διδακτικής των αντίστοιχων προς την ειδικότητα των υποψηφίων μαθημάτων (γενικοί σκοποί και ειδικοί στόχοι του μαθήματος, μέθοδοι και πορεία διδασκαλίας, διδακτικές ενέργειες, χρήση εποπτικών και άλλων διδακτικών μέσων, τρόποι και τεχνικές αξιολόγησης των μαθητών).
Στους υποψήφιους μπορεί να δοθεί μια διδακτική ενότητα σχετική με το μάθημα (ή τα μαθήματα) της ειδικότητάς τους και να τους ζητηθεί: α) να παρουσιάσουν ένα αναλυτικό σχέδιο στο οποίο θα εκθέτουν τον τρόπο διδασκαλίας και αξιολόγησής της και β) να αιτιολογήσουν με βάση τις παιδαγωγικές τους γνώσεις την άποψή τους. Μπορεί ακόμη να τους δοθεί ένα συγκεκριμένο σχέδιο μαθήματος ή κάτι συναφές και να τους ζητηθεί να το σχολιάσουν ή να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αναφέρονται σ' αυτό.
β) Το δεύτερο σκέλος θα αναφέρεται:
1. στην πρακτική αντιμετώπιση ποικίλων ζητημάτων της καθημερινής σχολικής ζωής (π. χ. προβλήματα προσαρμογής και συμπεριφοράς στο σχολείο, προβλήματα μετάβασης από τη μία βαθμίδα στην άλλη, αμοιβές - ποινές μαθητών, κίνητρα, διαπροσωπικές σχέσεις και επικοινωνία στο σχολικό περιβάλλον, σχέσεις μεταξύ μαθητών - εκπαιδευτικών - γονέων, προβλήματα σχετικά με την παιδική ή την εφηβική ηλικία (ανάλογα με τη βαθμίδα), απλά μαθησιακά προβλήματα, κρούσματα νεανικής παραβατικότητας στο πλαίσιο του σχολείου, οικογενειακά ή προσωπικά προβλήματα των μαθητών, η αντιμετώπιση των οποίων δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις).
2. σε γενικά παιδαγωγικά θέματα που μπορεί να αφορούν: α) τη σχέση σχολείου και κοινωνίας, β) το ρόλο του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο, γ) τις επιδράσεις του σχολείου στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου, δ) τους εξωσχολικούς παράγοντες αγωγής και ε) βασικά στοιχεία της δομής και λειτουργίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Οι υποψήφιοι θα κληθούν να αναπτύξουν ένα θέμα από κάθε κατηγορία (1η και 2η) είτε υπό μορφή σύντομου δοκιμίου είτε υπό μορφή σχολίων σε σχετικό κείμενο ή να εκθέσουν τον τρόπο, με τον οποίο θα αντιμετώπιζαν ένα συγκεκριμένο παιδαγωγικό πρόβλημα στην τάξη ή στο σχολείο τους και να αιτιολογήσουν τις απαντήσεις τους.
Τα θέματα θα είναι χωριστά για κάθε ειδικότητα.
Β. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
Ο διαγωνισμός θα αφορά εκπαιδευτικούς των παρακάτω Κλάδων και ειδικοτήτων
Κλάδος ΠΕ1 Θεολόγοι, Πτυχιούχοι ΑΕΙ ή της Θεολογικής Σχολής Χάλκης.
Κλάδος ΠΕ2 Φιλόλογοι Πτυχιούχοι οποιουδήποτε τμήματος ΑΕΙ Φιλοσοφικής Σχολής ή Τμήματος Ιστορίας, εκτός των ξενόγλωσσων τμημάτων και Πτυχιούχοι του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Παν/μίου Θράκης.
Κλάδος ΠΕ3 Πτυχιούχοι Μαθηματικοί ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ4 Πτυχιούχοι Τμημάτων Φυσικού, Χημικού, Φυσιογνωστικού,
Βιολογικού και Γεωλογικού Τμήματος ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ5 Πτυχιούχοι γαλλικής φιλολογίας ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ6 Πτυχιούχοι αγγλικής φιλολογίας ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ7 Πτυχιούχοι γερμανικής φιλολογίας ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ8 Πτυχιούχοι ζωγραφικής ή γλυπτικής ή χαρακτικής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Κλάδος ΠΕ9 Πτυχιούχοι:
α) Οικονομικού Τμήματος ΑΕΙ
β) Οποιουδήποτε τμήματος ΑΣΟΕΕ
γ) Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής
δ) Τμήματος Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης
Παν/μίου Πειραιώς
ε) Τμήματος Αστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του
Παντείου Πανεπιστημίου
Κλάδος ΠΕ10 Πτυχιούχοι τμήματος κοινωνικών επιστημών ή κοινωνικών
σπουδών ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ11 Πτυχιούχοι ΕΑΣΑ ή τμήματος ΕΦΑΑΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ13 Πτυχιούχοι Νομικού ή Πολιτικού Τμήματος καθώς και Τμήμα - των Διεθνών Σπουδών Δημόσιας Διοίκησης των ΑΕΙ με απόκτηση πτυχίου πριν από τις 30-6-84.
Κλάδος ΠΕ15 Πτυχιούχοι:
α) Ανωτάτης Σχολής Οικιακής Οικονομίας
β) Τμήματος Οικιακής Οικονομίας ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ19 Πτυχιούχοι Τμημάτων Πληροφορικής ΑΕΙ
Κλάδος ΠΕ20 Πτυχιούχοι Τμημάτων Πληροφορικής ΤΕΙ
Δημοτική Εκπαίδευση
Προσχολική Αγωγή
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Ι. ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΛΑΔΟΣ: Δάσκαλοι
α) Πτυχιούχοι Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΕΙ, κατεύθυνση δασκάλων.
β) Πτυχιούχοι Παιδαγωγικής Ακαδημίας ή του Ιεροδιδασκαλείου Βελλάς.
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Α. ΓΛΩΣΣΑ
ΚΑΤΟΧΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Επιμέρους αντικείμενα εξέτασης
1. ΚΕΙΜΕΝΟ
1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
1. ΟΡΘΟΤΗΤΑ
1. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Σημασία της Λογοτεχνίας:
Β. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Γ. ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
- Υλη και ενέργεια.
- Θερμικά και φωτεινά φαινόμενα.
- Μηχανικά φαινόμενα.
- Ηλεκτρικά και μαγνητικά φαινόμενα.
- Ηλεκτρομαγνητικά φαινόμενα.
- Βιολογικά φαινόμενα - Ζωντανοί οργανισμοί.
- Μηχανικά φαινόμενα στα ρευστά.
- Η επιφάνεια και το εσωτερικό της γης.
- Σύσταση και εκμετάλλευση υπεδάφους.
- Γεωλογικά φαινόμενα.
- Ο άνθρωπος και το περιβάλλον.