Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Τα βάρη στα ΕΛΤΑ, τα κέρδη στους ιδιώτες...

Με καθυστέρηση αρκετών ετών και ενώ οι ιδιωτικές ταχυδρομικές εταιρίες έχουν εδραιώσει την ανεξέλεγκτη λειτουργία τους, σε βάρος των ΕΛΤΑ αλλά και των πολιτών - πελατών τους, η κυβέρνηση έδωσε χτες στη δημοσιότητα σχέδιο νόμου για την οργάνωση και την παροχή των ταχυδρομικών υπηρεσιών στη χώρα μας. Το νομοσχέδιο - που παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Τάσος Μαντέλης - κινείται στο πνεύμα των σχετικών οδηγιών της Κοινότητας για απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών και το άνοιγμα και του τομέα αυτού στις ιδιωτικές εταιρίες και στις πολυεθνικές του κλάδου.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, στα ΕΛΤΑ ανατίθεται η καθολική υπηρεσία και η υποχρέωσή του να διακινεί σε προσιτές τιμές - εναρμονισμένες στο κόστος - ταχυδρομικά αντικείμενα μέχρι βάρους 2 κιλών και δέματα μέχρι 20 κιλών, καθώς και τις συστημένες επιστολές τουλάχιστον μια φορά τη μέρα και πέντε μέρες τη βδομάδα. Ομως, η προοπτική μιας αξιόπιστης καθολικής υπηρεσίας για όλους τους πολίτες, όπως υπόσχεται το νομοσχέδιο, φαλκιδεύεται όχι μόνο από το σημερινό επίπεδο των υπηρεσιών, που σπρώχνει χιλιάδες χρήστες στις ιδιωτικές εταιρίες, αλλά και από την πολιτική της κυβέρνησης, που στο όνομα των ελλειμμάτων προχωρά στη συρρίκνωση του ταχυδρομικού δικτύου.

Σε αντιστάθμισμα αυτής της υποχρέωσης δίνεται στα ΕΛΤΑ το "αποκλειστικό" δικαίωμα για διακίνηση της αλληλογραφίας κάτω των 350 γραμμαρίων, που σύμφωνα με εκτιμήσεις αποτελεί το 30% του τζίρου του Οργανισμού. Ομως, το "αποκλειστικό" αυτό δικαίωμα - πέραν της δυσκολίας να εφαρμοστεί στην πράξη -, αναιρείται από το ίδιο το νομοσχέδιο, αφού σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 5 ορίζονται μια σειρά εξαιρέσεις τις οποίες θα μπορούν να εκμεταλλευτούν οι ιδιωτικές εταιρίες και να αποσπάσουν από τα ΕΛΤΑ κομμάτι της αγοράς και ιδιαίτερα τους μεγάλους πελάτες.

Μετέωρο, όμως, παραμένει και το ζήτημα της χρηματοδότησης του φορέα της καθολικής υπηρεσίας, γιατί αν και στο άρθρο 20 προβλέπεται η σύσταση ταμείου αποζημίωσης των ελλειμμάτων των ΕΛΤΑ και η συνεισφορά κατ' αναλογία από τις ιδιωτικές εταιρίες του κλάδου, εντούτοις ο τρόπος υπολογισμού και καταβολής παραπέμπεται σε αποφάσεις του αρμόδιου υπουργού.

Ο έλεγχος της αγοράς ανατίθεται στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), με τη συμπλήρωση της σημερινής ΕΕΤ, όμως παραμένει άγνωστο αν η επιτροπή αυτή θα μπορέσει να ασκήσει το ρόλο της, όταν είναι γνωστό πως ούτε και στην περίπτωση της ΕΕΤ έχει γίνει δυνατόν, αφού η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει στη στελέχωσή της, αλλά και επειδή ποτέ δε θέλησε να λειτουργήσει πραγματικά ως ανεξάρτητη αρχή.

Οσο για τις επαγγελματικές "απαιτήσεις" που βάζει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, που θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, αυτές συνίστανται στο απολυτήριο λυκείου..!

Γ. Ζ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ