Παρασκευή 15 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Με αφορμή την υπόθεση Σόντερς

Εναν ολόκληρο χρόνο μετά τη δολοφονία του στρατιωτικού ακολούθου της βρετανικής πρεσβείας στην Αθήνα Στιβ Σόντερς, ο προϊστάμενος του Τμήματος της Εισαγγελίας Εφετών για τη Δικαστική Συνεργασία των Χωρών της ΕΕ, Αθαν. Καφίρης με κατεπείγουα παραγγελία του (έτσι αναφέρεται στη σχετική ειδησεογραφία - και δεν αμφισβητήθηκε) ζήτησε από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της Αστυνομίας να υποβάλει στην Εισαγγελία τη δικογραφία που σχηματίστηκε για να κινηθούν οι νόμιμες διαδικασίες. Από το σύνολο των σχετικών δημοσιευμάτων προκύπτει ότι αμέσως ασκήθηκε κιόλας την επόμενη μέρα, ποινική δίωξη εναντίον αγνώστων δραστών για ανθρωποκτονία από πρόθεση και άλλες συναφείς πράξεις.

Πρόκειται για μια πάρα πολύ κακή ιστορία. Τα γεγονότα αυτά είναι άκρως σημαδιακά της πορείας προς τη μετάλλαξη του ρόλου της Δικαιοσύνης σε απ' ευθείας κατασταλτικό, συμπληρωματικό της αστυνομοκρατίας. Ενα ρόλο ταπεινό, που της αναθέτει το βαθμιαία οικοδομούμενο δίκαιο της «νέας τάξης πραγμάτων». Και που στη χώρα μας καθορίζει και επιβάλλει αυταρχικά με το σύνολο της τρομονομοθεσίας, μέσα σε τρομοκρατικές κοινοβουλευτικές νύχτες των οχτώ βουλευτών, η κυβέρνηση Σημίτη, που γι' αυτή την περίοδο έχει επιλεγεί από την οικονομική εξουσία, για να διαχειρίζεται τα συμφέροντά της...

Σύμφωνα με τις διατάξεις που εξακολουθούν να ισχύουν, η εισαγγελική Αρχή είναι υποχρεωμένη να επιλαμβάνεται της έρευνας και να κινήσει ποινική δίωξη για οποιαδήποτε αξιόποινη πράξη που διώκεται αυτεπάγγελτα, όπως είναι και η ανθρωποκτονία. Επιλαμβάνεται αμέσως μόλις πληροφορηθεί σχετικά από οποιοδήποτε περιστατικό ή της καταγγελθεί το έγκλημα από οποιαδήποτε πηγή, ακόμη και με ανώνυμα γραπτά ή ηχητικά κλπ. μηνύματα. Ανάλογα με τις περιπτώσεις και όρους που καθορίζει ο νόμος (βασικά η Ποινική Δικονομία) ο εισαγγελέας παραγγέλλει προανάκριση, που μπορεί (κατά τις διατάξεις) να αναθέτει και σε αστυνομικούς, που ενεργούν προανακριτικές πράξεις σύμφωνα με την παραγγελία του. Αν η αστυνομική Αρχή επιληφθεί άμεσα ενός εγκλήματος και από την αναβολή κινδυνεύουν να χαθούν στοιχεία, τότε οι αστυνομικοί κάνουν τις αναγκαίες ανακριτικές πράξεις «έστω και χωρίς προηγούμενη εισαγγελικής παραγγελία», αλλά, «στην περίπτωση αυτή ειδοποιούν τον εισαγγελέα με το ταχύτερο μέσο και του υποβάλλουν χωρίς χρονοτριβή τις εκθέσεις που συντάχθηκαν» (είναι ακριβώς τα λόγια του νόμου) και αυτός θα κρίνει και θα κατευθύνει την παραπέρα πορεία της υπόθεσης.

Τέλος, σύμφωνα με άλλη διάταξη, η ανώτατη διεύθυνση στην ανάκριση ανήκει στον εισαγγελέα εφετών της περιοχής του εγκλήματος και το ίδιο δικαίωμα έχει και ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου.

Από το σύνολο του περιεχομένου των δημοσιευμάτων, σε συνδυασμό με τις προαναφερόμενες εξουσίες και υποχρεώσεις της εισαγγελικής αρχής προκύπτουν τουλάχιστον κάποιες απορίες ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του θεσμού της Δικαιοσύνης, ιδίως σαν λειτουργίας επιφορτισμένης και με την όποιου βαθμού και ποιότητας προστασία των ανθρώπινων δημοκρατικών και κοινωνικών δικαιωμάτων και ελευθεριών του λαού μας. Και για τον παραπέρα ρόλο της, που θα αναδειχτεί να διαδραματίσει στις συνθήκες ολοκληρωτισμού της κρατικής εξουσίας.

1) Είναι αλήθεια ότι στην περίπτωση αυτού του τόσο «τρανταχτού» περιστατικού της ανθρωποκτονίας Σόντερς, τώρα μόνον, ένα χρόνο μετά, για πρώτη φορά δραστηριοποιήθηκε ένας εισαγγελέας εφετών και... ζητεί ενημέρωση από τον εισαγγελέα πρωτοδικών για τη «δικαστική εξέλιξη της υπόθεσης αυτής σε περίπτωση που αυτή βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της αστυνομικής προανάκρισης» κατά τα σχετικά δημοσιεύματα;

2) Τώρα μόνο, για πρώτη φορά, δίνει εντολή να ζητηθεί η άμεση υποβολή της δικογραφίας στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, για να ασκήσει αυτή τις αρμοδιότητες, που είναι υποχρεωμένη από το νόμο να ασκήσει;

3) Τώρα μόνο η εισαγγελική αρχή... τόλμησε να αφαιρέσει τη δικογραφία από την εξουσία της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας, όταν ακριβώς η ίδια η δικονομία δυσπιστεί στην αστυνομική παρέμβαση και επιβάλλει την άμεση ανάληψη και εποπτεία από δικαστικούς λειτουργούς, για να αποτρέψει την όποια παραμόρφωση αποδεικτικών στοιχείων με επηρεασμένες καταθέσεις, τεχνουργημένες πραγματογνωμοσύνες, απόκρυψη κλπ. στοιχείων;

4) Κατά το άρθρο 29 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, το ίδιο το Εφετείο «έχει το δικαίωμα» να παραγγέλλει στον αρμόδιο εισαγγελέα να κινήσει την ποινική δίωξη και να αναλάβει αυτό το ίδιο (το Εφετείο) τη ανάκριση κλπ. τέτοιων «τρανταχτών» υποθέσεων. Το έχει κάνει άλλωστε σε κάποιες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια. Και το Εφετείο λοιπόν έστειλε «ες κόρακας» αυτό το «δικαίωμά» του, που όταν το ορίζει ο νόμος, είναι υποχρέωση του υπηρεσιακού οργάνου;

Από το άλλο μέρος, η αρμόδια αστυνομική Αρχή μαζί με τις ξένες αστυνομικές αποστολές... «συνεργασίας», που σαν... ακαταμάχητα καταρτισμένες, ή σαν καφετζούδες της ανακάλυψης «τρομοκρατών» έχουν αναλάβει κυρίαρχα το «έργο», κρατούν αγέρωχα απέναντι στη Δικαιοσύνη (μια Δικαιοσύνη - δημιούργημα της προηγούμενης τάξης πραγμάτων με τα κάποια - τόσο επισφαλή μέσα στο σύστημα - δικαιώματα) τη δικογραφία και αλωνίζουν στην υπόθεση και κρατούν το τεκμήριο να αποφανθούν αυτές πότε θα αξιώσουν από τη Δικαιοσύνη, που βαθμιαία «αναδιαρθρώνουν», να επικυρώσει τη δική τους νεοταξική δικαιοσύνη.

Στις παραπάνω απορίες, που συμπυκνώνουν τεράστιες ανησυχίες ολόκληρου του ελληνικού λαού, οι αρμόδιες δικαστικές Αρχές οφείλουν να δώσουν απαντήσεις. Οι δικαστικές αποφάσεις, οι αποφάσεις τους, εκτελούνται «στο όνομα του ελληνικού λαού». Επομένως έχουν μια απ' ευθείας υποχρέωση λογοδοσίας απέναντί του, ιδίως όταν, σ' αυτή τη δρομολογημένη μετάλλαξη της Δικαιοσύνης που οι ίδιοι συγκροτούν, με τις υποταγμένες αποφάσεις και συμπεριφορές τους ανατρέπεται ολόκληρο το σύστημα των κατακτημένων δικαιωμάτων του πολυβασανισμένου λαού μας.

Ιδιαίτερη τέτοια υποχρέωση λογοδοσίας, αλλά και αγωνιστικής απόκρουσης, έστω μέσα από το δικαστικό τους έργο έχουν οι δικαστικές ενώσεις. Η σωματειακή δράση έχει μεγαλύτερη ελευθεριότητα, έτσι που μπορεί να ενθαρρύνει και πρακτικά να στηρίξει τους δικαστές να αντιδράσουν στον πολιτικό και το δικαϊκό αυταρχισμό, που ωθούνται και βαθμιαία υποχρεώνονται να υπηρετήσουν και να συνειδητοποιήσουν ότι εκβιάζονται σ' αυτή την υποταγή με πάρα πολλούς ευθείς αλλά και πλάγιους τρόπους. Ετσι, για την παράλειψη της εισαγγελικής Αρχής να επιληφθεί εγκαίρως της υπόθεσης Σόντερς, δεν πρέπει να επαναπαυτούν στα δημοσιεύματα του Τύπου ότι «ο εισαγγελέας του Αρ. Πάγου κάλυψε πλήρως την πρωτοβουλία Καφίρη» ή ότι η επίμαχη δικογραφία «πήρε επιτέλους το δρόμο της νόμιμης δικαστικής εκκαθάρισης». Αντίθετα, πρέπει να αντιδράσουν στην απειλή από το ότι οι υπουργοί Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης «εμφανίζονται σφόδρα ενοχλημένοι από την εξέλιξη αυτή» και ότι χαρακτήρισαν την εισαγγελική παρέμβαση (!) ως κίνηση δυσπιστίας που υπονόμευσε το κύρος της Αστυνομίας! Οι δικαστικές Ενώσεις πρέπει με παρεμβάσεις και διοργανώσεις να βοηθήσουν τους δικαστές να προσέξουν και να κατανοήσουν την καμπή και τις ευθύνες που επωμίζονται.

Θα καθησυχάσει η Δικαιοσύνη τον ελληνικό λαό με ειλικρινείς και δίκαιες απαντήσεις ή θα απογοητεύσει με τη σιωπή της συγκατάνευσης;

Ιδωμεν...


Του
Αγγελου ΡΕΜΠΗ*
*Ο Αγγελος Ρεμπής είναι τέως Εφέτης

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Βολές δέχεται το σύστημα του «ναρκω-καρφώματος» (2005-03-08 00:00:00.0)
Προτάσεις εισαγγελέων για μέτρα κατά της διαφθοράς (2002-12-19 00:00:00.0)
Πρόταση εισαγγελέα για παραπομπή των 18 σε δίκη (2002-11-30 00:00:00.0)
Δίωξη κατ' αγνώστων για τη δολοφονία Σόντερς (2001-06-09 00:00:00.0)
Φεύγει η υπόθεση Σόντερς από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία (2001-06-06 00:00:00.0)
Παραπέμπονται σε δίκη τρεις αστυνομικοί (1998-10-31 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ