Μέρες εξετάσεων στα Λύκεια και ο αντιλαϊκός - αντιεκπαιδευτικός χαρακτήρας της «μεταρρύθμισης» γίνεται πιο σαφής: Σχολείο ταξικό και εξεταστικοκεντρικό.
Δεν αρκεί ολόκληρη χρονιά άγχους, εξόδων, υπερεργασίας για μαθητές και καθηγητές, τις μέρες αυτές επιβάλλεται και ένας ιδιότυπος «στρατιωτικός νόμος». Αστυνομικοί και εκπαιδευτικοί ελέγχουν το αδιάβλητο στις εισόδους και με περιπτώσεις σωματικής έρευνας (για τον εντοπισμό κινητών). Το αδιάβλητο προστατεύουν και αποφάσεις που απαγορεύουν στους μαθητές την επίσκεψη στην τουαλέτα (Γκράβα). Πρόσβαση στα θέματα όμως επιτρέπεται να έχουν τα φροντιστήρια (πέρα από το να τα καθορίζουν).
Παρόμοιες συνθήκες βιώνουν και οι εκπαιδευτικοί. Κάθε μέρα εξετάσεις για πάνω από ένα μήνα. Το πρωί επιτήρηση, το απόγευμα βαθμολόγηση. Με πιέσεις για να προχωρήσει η δουλιά, ακόμη και απειλές. Για παράδειγμα, απειλήθηκε με αναφορά καθηγητής από πρόεδρο βαθμολογικού κέντρου (Ν. Ηράκλειο), για να εγκαταλείψει άλλη υπηρεσία (μεταφορά γραπτών) και να πάει να βαθμολογήσει.
Εχει επικρατήσει ο χαρακτηρισμός «μαραθώνιος» για την περίοδο των εξετάσεων. Πιο σωστό είναι Γολγοθάς για μαθητές και καθηγητές.
Το πρόβλημα δεν είναι τεχνοκρατικό. Οσο ισχύει ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 2525/97, η κατάσταση θα είναι ίδια και θα χειροτερεύει. Λύση δεν είναι ο καλύτερος προγραμματισμός, είναι η κατάργηση της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που γεννά και συντηρεί το πρόβλημα. Λύση είναι η πάλη για ένα άλλο σχολείο, για μια Παιδεία που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει.