Τετάρτη 26 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Η σκοτεινή πλευρά της ζεύξης

Κάποιοι θα μας αποκαλέσουν ίσως μεμψίμοιρους, όταν δύο ακριβώς μέρες μετά την τοποθέτηση και του τελευταίου τμήματος της πραγματικά κορυφαίας τεχνικά γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου διεθνώς, εμείς θα επιχειρήσουμε να θέσουμε επί τάπητος ορισμένα ζητήματα που πέρασαν σε δεύτερη μοίρα ή κρύφτηκαν στους καπνούς της θριαμβολογίας. Δεν πειράζει. Εμείς θεωρούμε χρέος μας να λέμε πάντα ολόκληρες και όχι τις μισές αλήθειες.

H οδική ζεύξη της Πελοποννήσου με τη Στερεά Ελλάδα είναι έργο που χρειάζεται. Ταυτόχρονα όμως χρειαζόταν και σιδηροδρομική ζεύξη, όπως έπρεπε και είχε προταθεί από πολλούς επιστημονικούς και τοπικούς φορείς, αφού θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη περιοχών όπως η Ηπειρος και η Πελοπόννησος, καπιταλιστική βεβαίως ανάπτυξη, για περιοχές που με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της ΕΕ βρίσκονται στις πρώτες θέσεις από πλευράς φτώχειας στην Ευρώπη. Το ερώτημα είναι γιατί όταν γίνονταν οι διαπραγματεύσεις για την ανάθεση του έργου ακυρώθηκε η παράλληλη σιδηροδρομική ζεύξη. Και αυτό όταν τώρα αναζωπυρώνεται η σιδηροδρομική ζεύξη με προτάσεις για διάφορες υποθαλάσσιες ή εναέριες λύσεις.

Η απάντηση σ' αυτό βρίσκεται στο ποιος εκμεταλλεύεται το έργο. Η αλήθεια είναι ότι η παράλληλη σιδηροδρομική ζεύξη δεν έγινε τότε γιατί δε θα αποκόμιζαν υπερκέρδη οι ιδιώτες Γάλλοι και Ελληνες μεγαλοκατασκευαστές, αφού δεν είχε τότε επιλεγεί από το μεγάλο κεφάλαιο η ανάπτυξη μεταφορών με σιδηρόδρομο, άρα η εταιρία που θα εκμεταλλευόταν τη σιδηροδρομική ζεύξη δε θα είχε κέρδη. Τώρα φαίνεται πως επιλέγεται η ανάπτυξη και σιδηροδρομικών μεταφορών. Και εδώ είναι το «κουμπί»: Το μεγάλο αυτό έργο της ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου επιλέχτηκε να κατασκευαστεί - τόσο από την κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και από αυτήν του ΠΑΣΟΚ στη συνέχεια - με τη μέθοδο της ψευδεπίγραφης «αυτοχρηματοδότησης». Σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, οι ιδιώτες κατασκευαστές, συμμετέχοντας στο συνολικό κόστος των 750 εκατ. ευρώ μόλις με 70 εκατ. ευρώ (9,5%) - συζητήσιμο κι αυτό, αφού οι προκαταβολές που δόθηκαν υπερκάλυψαν το ποσό αυτό - απέκτησαν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται το έργο για 35 ολόκληρα χρόνια. Το υπόλοιπο κόστος καλύφθηκε από το δημόσιο (310 εκατ. ευρώ) και από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (370 εκατ. ευρώ), που δόθηκαν και αυτά με την εγγύηση του δημοσίου για την περίοδο λειτουργίας!

Σημειώνουμε ότι παρόμοιες συμβάσεις ισχύουν και για τα υπόλοιπα «αυτοχρηματοδοτούμενα» έργα, όπως το Αεροδρόμιο Σπάτων και η Αττική Οδός. Η συγκεκριμένη μέθοδος δεν είναι τίποτε άλλο από μια νέα μορφή διασφαλισμένης κρατικής ενίσχυσης της κερδοφορίας του κεφαλαίου, που ακολουθείται απαρέγκλιτα και από τους δύο «μονομάχους».

Μόνος χαμένος ο ελληνικός λαός, ο οποίος αναγκάζεται να πληρώνει δύο φορές τα συγκεκριμένα έργα: Μία εφάπαξ για την κατασκευή και μία - καθημερινά - για τη λειτουργία! Αυτό το ξέρουν ήδη καλά όσοι διασχίζουν την Αττική Οδό πληρώνοντας 2 ευρώ, που θα φτάσουν τα 3 ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου, και θα το γνωρίσουν όσοι θα περνούν από τη ζεύξη μετά τον Αύγουστο πληρώνοντας γύρω στα 10 ευρώ τη διαδρομή... Υπάρχει, πάντως, μία ευκαιρία σε λίγες μέρες να πληρώσουν τους εμπνευστές τους (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) με το ίδιο νόμισμα - μαυρίζοντάς τους στις ευρωεκλογές!


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Με αφορμή τη νέα αύξηση των διοδίων στην Αττική Οδό (2004-09-05 00:00:00.0)
«Κούρσα» αφαίμαξης του λαϊκού εισοδήματος (2004-08-03 00:00:00.0)
Η γέφυρα τέλειωσε... η ανεργία αρχίζει (2004-07-25 00:00:00.0)
Ερχονται «τσουχτερά» και ...μετεκλογικά διόδια (2004-02-12 00:00:00.0)
Απέρριψε τις προσφυγές για Ρίο - Αντίρριο (1997-05-31 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ (1996-03-31 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ