Πέμπτη 14 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Απαιτούνται ριζικές αλλαγές στην Παιδεία

Πρώτες μέρες της φετινής σχολικής χρονιάς και, μαζί με τα άλλα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, συζητιούνται στα σχολεία και οι αλλαγές που ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Παιδείας την περασμένη Παρασκευή. Κοινή διαπίστωση ότι έγιναν λόγω των έντονων αντιδράσεων, που έχει δημιουργήσει η εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και ως αποτέλεσμα των μεγάλων αγώνων που προηγήθηκαν. Η νέα ηγεσία του υπουργείου επιχειρεί ακριβώς να προλάβει νέους αγώνες και, με «μερεμέτια» στο εξεταστικό, προσπαθεί να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου. Η κυβέρνηση θέλει να περάσει στην κοινή γνώμη ότι έχει ευαισθησία για τα προβλήματα και ότι επιχειρεί να τα λύσει. Είναι, όμως, έτσι; Και, κυρίως, σε ό,τι αφορά στην ουσία της μεταρρύθμισης;

Οι αλλαγές και η κάποια ελάφρυνση του όγκου των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, από 14 σε 9, δεν αλλάζει το χαρακτήρα του λεγόμενου «ενιαίου λυκείου» ως εξεταστικού κέντρου - προθάλαμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η λειτουργία του, μέσα από το αναλυτικό πρόγραμμα που επιβάλλει μια λογική αποσπασματικών γνώσεων και ένα σύστημα καθαρά προσανατολισμένο στη βαθμοθηρία για το αποτέλεσμα, που θα οδηγήσει στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μένει αναλλοίωτη, όπως και η δημιουργημένη από το σύστημα ανάγκη της παραπαιδείας και των φροντιστηρίων. Είναι καθαρό ότι τα βασικά μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά δεν αλλάζουν και είναι τα ίδια, στα οποία η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών πήγαινε στα φροντιστήρια. Γι' αυτό και οι φροντιστές ήταν και είναι οι πρώτοι υπέρμαχοι της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Παραπέρα, εφόσον υπάρχει η διαδικασία της πανελλαδικής εξέτασης σε Β` και Γ` Λυκείου, παραμένει ο επιλεκτικός και ταξικός χαρακτήρας του σχολείου, η σύνδεσή του με τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Η αλλαγή που γίνεται για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου μετράει μόνο η βαθμολογία (προφορική και γραπτή) της Γ` Λυκείου στα 9 μαθήματα και όχι το απολυτήριο που ίσχυε, ή η ρύθμιση να μπορούν να κατοχυρώνουν τη βαθμολογία τους όσοι περάσουν σε κάποια σχολή δεν αλλοιώνουν την ουσία αυτής της σύνδεσης.

Παράλληλα, το γεγονός ότι το τεστ δεξιοτήτων «κατεβαίνει» στην Α` Λυκείου, έστω και πιλοτικά, δείχνει την πρόθεση του υπουργείου να μεταφέρει την κρησάρα για τους μαθητές ακόμα πιο νωρίς. Είναι ενδεικτικό το στοιχείο ότι από τους 113.048 μαθητές της Γ` τάξης των Ημερήσιων Δημόσιων Γυμνασίων της περσινής χρονιάς, μόλις 81.197 φοιτούσαν στην Α` τάξη Λυκείου, δηλαδή 31.851 δε γράφτηκαν στο λύκειο, ή 28% του συνολικού γυμνασιακού πληθυσμού. Αυτά τα παιδιά αποκλείστηκαν από τη γενική παιδεία, πήγαν στα ΤΕΕ ή εγκατέλειψαν την εκπαίδευση.

Αυτός είναι και ο στόχος της «μεταρρύθμισης», που δε θίγεται στο ελάχιστο από τις νέες ρυθμίσεις. Γι' αυτό και το λαϊκό κίνημα και οι αγωνιστικές δυνάμεις στο εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να αντιπαρατεθούν συντονισμένα. Με τη διεκδίκηση της 12χρονης βασικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης για όλους, την αποσύνδεσή της από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, τη δημιουργία ειδικών επαγγελματικών σχολών, για όσους δεν επιλέγουν ανώτατες σπουδές και, τέλος, τη διεκδίκηση ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης. Την Τρίτη, 19 Σεπτέμβρη, στη συγκέντρωση για την Παιδεία και την πορεία στο υπουργείο Παιδείας δίνεται μια πρώτη απάντηση.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ