Ουδείς αμφιβάλλει ότι οι «καρχαρίες» της αγοράς αξιοποιούν κάθε αφορμή για να κερδοσκοπήσουν. Το κρύο που ενέσκηψε είναι μια τέτοια καλή αφορμή για τους κερδοσκόπους στο χώρο των καυσίμων. Αυτό που αμφισβητείται είναι η ευαισθησία των διαφόρων (είτε πρόκειται για κυβερνητικούς, είτε για παραθυρόβιους τηλεσχολιαστές), που μιλούν γι' αυτή την κερδοσκοπία, αλλά χωρίς ποτέ να προσδιορίζουν τους φορείς της. Κι όμως, τα στοιχεία είναι συγκεκριμένα:
*
Στην Ελλάδα έχουμε τέσσερις ομίλους που ελέγχουν το ύψος των τιμών στα καύσιμα. Οι Motor Oil, BP, SHELL και ΕΛΠΕ ελέγχουν το 60% περίπου της αγοράς των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Είναι αυτές που, λόγω του μεγέθους τους, καθορίζουν το επίπεδο των τιμών και το ...απολαμβάνουν. Ιδού πώς: Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά δεδομένα, τα διυλιστήρια εμφανίζουν αύξηση καθαρών κερδών κατά 12%. Από κοντά έρχονται και τα κέρδη των εταιριών εμπορίας που παρουσιάζουν αύξηση ύψους 10%. Οσο για την αύξηση των κερδών των πρατηρίων κινείται στα επίπεδα του 4%. Οπως, δηλαδή, σημειώνουν και οι βενζινοπώλες, στην Ελλάδα το χονδρεμπόριο της αγοράς υγρών καυσίμων δουλεύει με σχεδόν τριπλάσια περιθώρια κέρδους απ' ό,τι ο χώρος του λιανεμπορίου.
*
Αραγε, ποιος να φταίει για την κερδοσκοπία στα καύσιμα;