Τετάρτη 3 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ... ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ"

"Ηταν πραγματικό υπόδειγμα δημοκρατίας και παράδειγμα μίμησης για όλους... Πλέον κανένα κόμμα στην Ελλάδα δε θα τολμήσει να 'χει τις πόρτες του συνεδρίου του κλειστές στις κάμερες της τηλεόρασης... Επέστρεψε η πολιτική στη ζωή μας, αφού γίναμε μάρτυρες όλου του παιχνιδιού των ελιγμών, των πιέσεων, των αιφνιδιασμών, του απρόβλεπτου, της περιπέτειας... Αλλωστε, αυτό δείχνουν και οι πολύ υψηλές ακροαματικότητες...". Αν αυτά τα σχόλια, που γράφτηκαν ή ακούστηκαν στα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις, είχαν περιοριστεί στα μέλη και τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, δε θα μας έπεφτε λόγος. "Και η καρακάξα βλέπει το παιδί της να 'ναι το ομορφότερο" και αν τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ εννοούν έτσι στο κόμμα τους τη δημοκρατία ή την πολιτική, "με γεια τους και χαρά τους". Ομως, από την ώρα που δημοσιογράφοι, αρθρογράφοι και σχολιαστές επιχειρούν να φρακάρουν τη σκέψη και με την εντύπωση να επιβάλουν και να διαμορφώσουν παράλογη κοινωνική συνείδηση "με τα πόδια προς τα κάτω", τότε, αν μη τι άλλο, χρέος έχουμε να αμυνθούμε σ' αυτήν τη διαδικασία.

Τα συνέδρια των κομμάτων, λογικά, δεν μπορεί να είναι πολυθεάματα προς τα έξω, αλλά μια εσωτερική, συλλογική, δημιουργική λειτουργία, όπου συζητούνται και κρίνονται ιδεολογικοπολιτικές θέσεις και αντιθέσεις από τους εκλεγμένους εκπροσώπους του κόμματος. Οταν το βλέμμα και η σκέψη των εκπροσώπων δεν είναι στραμμένα προς αυτήν τη σοβαρή υπόθεση, διαμόρφωσης των θέσεων του κόμματός τους, αλλά προς τις τηλεοπτικές κάμερες, τότε σαν κανόνας αλλάζει κατεύθυνση και ο λόγος. Μετατρέπεται πιο πολύ σε μηχανισμό εντύπωσης (σόου), με όλα τα στοιχεία της καλής ή της κακής παράστασης, παρά σε επιχειρηματολογημένο δημοκρατικό διάλογο. Ισως σε αυτά τα στοιχεία οφείλεται η μάλλον πραγματικά μεγάλη τηλεθέαση και ακροαματικότητα, τόσο για τις ίδιες τις διαδικασίες του συνεδρίου, όσο και για τα συμπληρωματικά "θεάματα" των δηλώσεων και των συζητήσεων απέξω, που σχεδόν όλα τα μέσα ενημέρωσης "γεννούσαν" και αναπαρήγαγαν μόλις αντιλήφθηκαν το "ψητό" του ενδιαφέροντος, αλλά και για να βάζουν το λιθαράκι τους στη διαμόρφωση της τελικής εξέλιξης. Ετσι είδαμε τον εσωκομματικό "συνδικαλισμό" να φτάνει στο απόγειο. Το σύνθημα, η χειρονομία, ο τόνος και ακόμα οι ύβρεις και το γιουχάισμα, να επιχειρούν με κάθε μέσο να τραβήξουν την προσοχή, αλλά υφαρπάζοντας τη σκέψη από την εντύπωση.

***

Σε τέτοιες συνθήκες υπάρχουν πραγματικά "όλα", όμως λείπει η πραγματική δημιουργική διαδικασία της δημοκρατίας. Οι εντυπώσεις "καταπίνονται αμάσητες", τόσο από την πλειοψηφία των συνέδρων, όσο και από το κοινό που παρακολουθεί.

Αυτό που αφομοιώνεται, τελικά, καμιά σχέση δεν μπορεί να έχει με τα αληθινά προβλήματα του λαού και της χώρας. Το αντίθετο, τέτοιες διαδικασίες πιέζουν την κοινή γνώμη να κάνει προβλήματά της εκείνα που δεν είναι και να αφήσει τα δικά της κατά μέρος... Στην εξέλιξη των χειρισμών τέτοιας "πολιτικής" προσώπων και θεάματος, ο ακροατής, μέσω του μηχανισμού της ταύτισης, εγκλωβίζεται στο ρόλο του οπαδού κάποιας πλευράς, χωρίς να σκέπτεται εκείνα που πραγματικά τον απασχολούν και τον βασανίζουν. Μοιάζει λιγάκι σαν τη διαδικασία που στα καλά καθούμενα και με "κομμένη την ανάσα" βάζουν την κοινή γνώμη να παρακολουθεί, τους όρους κάποιου διαζυγίου επωνύμων ή τον τρόπο απομάκρυνσης του προπονητή κάποιας ομάδας.

***

Οι συνταγές τέτοιας μαζικής φθοράς των συνειδήσεων είναι πολύ παλιές και από καιρό δοκιμασμένες σε κάθε τους εκδοχή. Πολλοί πολιτικοί ηγέτες τέτοιων κομμάτων έχουν αναδειχτεί στην Ευρώπη, ενώ έχουν προηγηθεί γιουχαϊσματα και αποδοκιμασίες από πτέρυγες αυτών των κομμάτων στα συνέδριά τους. Στην Αμερική, όπου κυριαρχούν τα στοιχεία της πιο άμεσης παράστασης, μπορεί όλα αυτά να αντικαθιστώνται με χορεύτριες, τραγουδιστές, σαξόφωνα... κ.ά. Πρόκειται, ουσιαστικά, για τα δύο προφίλ του ίδιου αντιδημοκρατικού προσώπου.

Αφού τόσο πολύ κόπτονται για τη δημοκρατία οι σχολιαστές που επιθυμούν να μας τη διδάξουν πώς και δεν απόρησαν για τις πλέον παράλογες πρακτικές του συνεδρίου, που ακριβώς την καταργούσαν; Πού ακούστηκε, για παράδειγμα, να έχουν δικαίωμα λόγου τεσσάρων μόλις λεπτών οι "θνητοί" σύνεδροι και δεκαπέντε - στην πράξη 30 ή 40 ή και 60 - λεπτών τα μέλη του Εκτελεστικού; Δεν είναι όλοι οι σύνεδροι ίσοι και με ίσα δικαιώματα; Από πού ως πού πρωτολόγησαν και δευτερολόγησαν, με απεριόριστο χρόνο μάλιστα, ο πρωθυπουργός και ο αντίπαλός του; Γιατί ο χρόνος ομιλίας, τελικά, έγινε αντικείμενο του όποιου κύρους από τη θέση ή την "ηλικία" του ομιλητή, στην καλύτερη, ή του "τσαμπουκά" του, στην άλλη περίπτωση; Οι δεκάδες λίστες, εκτός από όλα τα άλλα, δεν είχαν και σκοπό να επηρεάσουν την ψηφοφορία για πρόεδρο, αφού αποφάσιζε και από το κατά πόσο περιλαμβάνεται σε κάποια (και ποια;) από αυτές;

Αυτά είναι ελάχιστα παραδείγματα ερωτημάτων της πιο απλής λογικής όποιου παρακολούθησε τις διαδικασίες του συνεδρίου. Υπάρχουν τέτοια δεκάδες, αλλά μάλλον φτάνουν για να πούμε ότι μαθήματα δε δεχόμαστε και, πολύ περισσότερο, ότι καταλαβαίνουμε πού επιχειρούν να παγιδεύσουν την κοινωνία, έτσι που να την καλούμε σε αντίσταση...

Παύλος ΑΛΕΠΗΣ

Οταν το βλέμμα και η σκέψη των εκπροσώπων είναι στραμμένα προς τις τηλεοπτικές κάμερες, τότε αλλάζει κατεύθυνση και ο λόγος. Μετατρέπεται σε μηχανισμό εντύπωσης (σόου), με όλα τα στοιχεία της καλής ή της κακής παράστασης, παρά σε επιχειρηματολογημένο δημοκρατικό διάλογο


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ