Ο ιδιωτικός τομέας υγείας καλύπτει το 25% των συνολικών υπηρεσιών της Ελλάδας, σύμφωνα με αδημοσίευτα στοιχεία του ΟΟΣΑ
Στις 29 Δεκέμβρη του 1993 το Ινστιτούτο των Βιομηχάνων (ΙΟΒΕ) δημοσιοποίησε μια μελέτη για τον ιδιωτικό τομέα υγείας όπου έκανε την εξής πρόβλεψη: Οι προοπτικές είναι ευοίωνες, εφόσον όμως γίνειαλλαγή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, προς την κατεύθυνση της άρσης του "ασφυκτικού κλοιού", όπως έλεγε χαρακτηριστικά η μελέτη, κυρίως για το νόμο 1397/1983. Η δευτεροβάθμια περίθαλψη, τόνιζε η μελέτη, ιδιαίτερα μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, αποτελεί ένα πολύ καλό πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας σε μια αγορά 300 δισ. δραχμών.
Ηδη - με την άνοδο της ΝΔ τον Απρίλη του 1990 - έγιναν οι πρώτες θεσμικές παρεμβάσεις:
Κι έρχεται τώρα ο ΟΟΣΑ να επιβεβαιώσει ότι ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα ως ποσοστό επί του συνολικού όγκου των υπηρεσιών υγείας καλύπτει το 25%. Δηλαδή καλύπτει το ένα τέταρτο. (Βλέπε Πίνακα 1).
Τα στοιχεία αυτά αφορούν το έτος 1992, η επεξεργασία τους ολοκληρώθηκε το Μάρτη του 1994 και είναι αδημοσίευτα.
Ο ιδιωτικός τομέας υγείας στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερος κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες απ' τον ιδιωτικό τομέα υγείας της Αγγλίας, όπου εφαρμόστηκαν νεοφιλελεύθερα μέτρα απ' τη Μ. Θάτσερ. Είναι μεγαλύτερος και κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες και απ' τον ιδιωτικό τομέα της Νέας Ζηλανδίας.
Στον Πίνακα 1 φαίνεται ότι ο ιδιωτικός τομέας υγείας "βασιλεύει" στις ΗΠΑ καθώς καλύπτει το 55% και ακολουθεί η Πορτογαλία με 42%.
Η εξέλιξη αυτή ήταν αναπότρεπτη για τους εξής βασικά λόγους - οι οποίοι επισημαίνονταν και στη μελέτη του ΙΟΒΕ:
Ούτε η κυβέρνηση της ΝΔ, ούτε του ΠΑΣΟΚ, τόλμησαν να θεσπίσουν ένα πλαίσιο λειτουργίας των διαγνωστικών κέντρων, παρότι δημοσιοποιήθηκαν τρία σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων (δύο απ' τη ΝΔ και ένα απ' το ΠΑΣΟΚ). Μετά το σχετικό κορεσμό της αγοράς απ' τα διαγνωστικά κέντρα, τώρα γίνονται κινήσεις για τη λειτουργία μεγάλων ιδιωτικών μονάδων υγείας.
Ταυτόχρονα τα δημόσια νοσοκομεία υποβαθμίζονται με έσχατο σημείο την πρόθεση της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να τα οδηγήσει σε δανεισμό για την εξόφληση των χρεών τους. Η ρύθμιση αυτή είχε προετοιμαστεί νομοπαρασκευαστικά και είναι θέμα της σημερινής ηγεσίας να αποφασίσει αν θα προχωρήσει ή όχι στο δανεισμό.
Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις περί ανασυγκρότησης του ΕΣΥ - δεν έκανε τίποτε. Ψήφισε δυο νόμους: Τον 2194/94 - με τον οποίο καταργούσε "μερικώς" το θεσμό της μερικής απασχόλησης - και το νόμο 2256/1994 - που... μετονόμασε τα διαγνωστικά κέντρα σε "ιδιωτικούς φορείς παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας". Τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές, τις παρέπεμψε και πάλι σε Προεδρικά Διατάγματα. Μάλιστα ο νόμος αυτός προβλέπει τη "δαπάνη" - το ταξίμετρο όπως ονομάστηκε τότε - για τις "κάθε είδους υπηρεσίες που παρέχονται απ' το ΕΚΑΒ".
Τα πλήγματα της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης στην κοινωνική πολιτική στη χώρα μας, είναι πλέον ορατά. Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που συνεδρίασε στις Βρυξέλλες στις 31.10.1995, η εξέλιξη των κατά κεφαλήν δαπανών για παροχές κοινωνικής προστασίας παρουσίασαν - σε σταθερές τιμές του 1985 - μια δραματική πτώση.
Οπως φαίνεται στον Πίνακα 2, ενώ την περίοδο 1980 - 1985 η ετήσια αύξηση των κατά κεφαλήν δαπανών ήταν 10%, την αμέσως επόμενη πενταετία (1985 - 1990) έπεσε στο 1,5%. Την τριετία 1990 - 1993 η ετήσια αύξηση των κατά κεφαλήν δαπανών έπεσε ακόμα πιο κάτω, στο 1%. Η δραματική κατάσταση για τη χώρα μας σημειώνεται τη στιγμή που σε γενικό επίπεδο στην Ευρώπη η ετήσια εξέλιξη των αντίστοιχων δαπανών αυξήθηκε από 2% την πενταετία 1980 - 1985 σε 4% την περίοδο 1990 - 1993.
Η "κοινωνική προστασία" είναι ένας ευρύτερος όρος και βασικά περιλαμβάνει - για να μιλήσουμε με τους ελληνικούς όρους - τις δαπάνες για την κοινωνική ασφάλιση, την υγεία και την πρόνοια.
Οι χρονικές περίοδοι που παρουσιάζει η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι σημαδιακές:
Ειδικότερα για την υγεία οι δείκτες είναι στην κυριολεξία απελπιστικοί όπως δείχνει ο Πίνακας 3.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση των "δώδεκα", όσον αφορά τις κατά κεφαλήν δαπάνες για την υγεία. Η χώρα μας δαπανά 404 δολάρια κατά κεφαλήν, με πρώτη τη Γερμανία με 1.659 δολάρια. Ο μέρος όρος της κατά κεφαλήν δαπάνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 1.154 δολάρια και κάτω απ' αυτό, εκτός απ' τη χώρα μας, είναι η Ισπανία (848), η Ιρλανδία (840) και η Πορτογαλία (620). Το ενδιαφέρον για τη χώρα μας είναι ότι οι κατά κεφαλήν δαπάνες βρίσκονται και κάτω απ' το "μισό" του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Στις 12 - 14 Μάη 1994 έγινε στη Ρόδο ένα διήμερο φόρουμ των υπουργών Υγείας της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ενας απ' τους κύριους ομιλητές ήταν ο μακαρίτης Αγγλος καθηγητής Εϊμπελ Σμιθ, ο οποίος, αναφερόμενος στη "συγκράτηση των δαπανών για την υγεία" μίλησε "έξω απ' τα δόντια": Το βασικό ερώτημα, είπε, είναι το "τι μπορούν και πρέπει να πληρώνουν οι ασφαλισμένοι απ' την τσέπη τους. Μήπως θα έπρεπε να εξαιρεθεί η παροχή μερικών υπηρεσιών από τις ασφαλιστικές παροχές και να πληρώνονται από τα άτομα και τις οικογένειές τους; ".
Με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ ο υγειονομικός τομέας μπήκε στο στόχαστρο του νεοφιλελευθερισμού με, όπως σημειώνει ο καθηγητής των Οικονομικών της Υγείας Γ. Κυριόπουλος, δυο στόχους:
Το εγχείρημα αυτό εισάγεται ως προσπάθεια ορθολογισμού και βελτίωσης της αποδοτικότητας των διατιθέμενων σπάνιων πόρων και συνοδεύεται από την αποκρατικοποίηση - ιδιωτικοποίηση και την αναίρεση βασικών αρχών και δικαιωμάτων του πολίτη, όσον αφορά την ισότιμη πρόσβασή του στις υπηρεσίες υγείας.
Απ' αυτή τη φιλοσοφία διαπερνώνται όσα σχέδια νόμων είδαν το φως της δημοσιότητας, των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Ο περιορισμός των κοινωνικών δαπανών, εκτός απ' το "καλό πεδίο" που αφήνει στον ιδιωτικό τομέα υγείας, θα σημάνει και υπερφόρτωση του ΙΚΑ, όπως προκύπτει απ' τις προεκλογικές εξαγγελίες του Κ. Σημίτη για την περίθαλψη των αγροτών και την εφαρμογή του οικογενειακού γιατρού απ' τα πολυιατρεία του Ιδρύματος.
Γ. Μ.