Τρίτη 19 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΕΝΑ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ"
Το "όραμα" της περιθωριοποίησης

Αρχισε χτες το συνέδριο που συνδιοργανώνουν ο Δήμος Αθηναίων και το ΤΕΕ

Με "στρογγυλούς" λόγους και εύηχα φραστικά σχήματα ξεκίνησε χτες το συνέδριο "Οραμα για την Αθήνα". Συνέδριο, που συνδιοργανώνεται από το Δήμο Αθηναίων και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) και σκοπό έχει το σχεδιασμό των μελλοντικών παρεμβάσεων στο Λεκανοπέδιο. Στην έναρξή του, οι αρμόδιοι, με ευχολόγια και διαπιστώσεις, προσπέρασαν τις ευθύνες που έχουν για την "αποστείρωση" του κέντρου και τον εξοστρακισμό απ' αυτό των λαϊκών στρωμάτων. Δεν αναφέρθηκαν στις παρεμβάσεις που επιχειρούν και που σκοπό έχουν την απομάκρυνση όλων των μικρομεσαίων και την παράδοση της "καθαρμένης" περιοχής στο κεφάλαιο και έδειξαν, έτσι, ότι θα συνεχίσουν με το ίδιο "όραμα" να ωθούν στο περιθώριο εργαζόμενους και λαό.

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Δ. Αβραμόπουλος υποστήριξε στην ομιλία του ότι ο δήμος συνεργάζεται με τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της πόλης για τα προβλήματα που τους απασχολούν και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Αποσιώπησε, βέβαια, το γεγονός ότι προχώρησε στην επιβολή της πληρωμένης, ηλεκτρονικά "ελεγχόμενης" στάθμευσης, χωρίς να "συνδιαλεχτεί" με τους δημότες.

Είπε πως το κέντρο εγκαταλείπεται και πως μαζί με την απώλεια του δρόμου - γειτονιάς, είναι απώλειες με τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις. Απέκρυψε, όμως, ότι είναι ένας απ' αυτούς που επέβαλε τον αποκλεισμό του ιστορικού τριγώνου για τα αυτοκίνητα, καταργώντας, έτσι, την τροφοδοσία των μικρομεσαίων εμποροβιοτεχνών, οδηγώντας τους σε οικονομικό μαρασμό και αναγκάζοντάς τους μαζί με τους κατοίκους που είχαν απομείνει εκεί, να το εγκαταλείψουν, εξαιτίας και της κατακόρυφης αύξησης των ενοικίων. Απέφυγε να μιλήσει για την είσοδο μεγάλων πολυεθνικών στους χώρους όπου επιχειρούνται τέτοιες "παρεμβάσεις" - καθάρσεις, ουσιαστικά, από τα λαϊκά στρώματα. Και, απλά, ανέφερε το γεγονός ότι η αξία των ακινήτων του κέντρου ανεβαίνει με αξιοσημείωτους ρυθμούς, που άγγιξαν το 150% τον τελευταίο χρόνο.

Ζήτησε διαχωρισμό αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε κεντρική διοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) και να υπάρξει Μητροπολιτική Διοίκηση, "στην κορυφή μιας πυραμίδας πολυβάθμιας ΤΑ", για το Λεκανοπέδιο. Υπεραμύνθηκε του τραμ, που προωθεί ο Δήμος Αθηναίων, τονίζοντας ότι θα προχωρήσει και ισχυρίστηκε ότι απέναντι σε προβλήματα, όπως η ανεργία και ο κοινωνικός αποκλεισμός, χρειάζονται "θέσεις πολιτικές", χωρίς να τολμήσει να θίξει τα αίτια των προβλημάτων αυτών.

Από μελέτες καλά πάμε

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κ. Λιάσκας χαρακτήρισε την Αθήνα ως μία από τις πιο μελετημένες πόλεις, αλλά πρόσθεσε ότι υπάρχει μεγάλη απόσπαση από το σχεδιασμό μέχρι την υλοποίησή του. Είπε ότι κατασκευάζονται έργα υποδομής, χωρίς, όμως, να υπάρχει και το αναγκαίο "όραμα" για την πόλη και συμπλήρωσε ότι το κέντρο πρέπει να πάρει σύντομα το χαρακτηρισμό μιας "πόλης σε λειτουργία".

Ο πρόεδρος της Διευρυμένης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθήνας - Πειραιά, Ευάγ. Κουλουμπής,μίλησε για ανάγκη συντονισμού των δραστηριοτήτων των αρμοδίων φορέων της Αθήνας και για "ενιαίο διαχειριστή της διοίκησης". Είπε πως η διευρυμένη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (ΝΑ) είναι προάγγελος αυτού του μητροπολιτικού οργάνου, αλλά πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση δεν την άφησε να παίξει το ρόλο της, αφού αρνείται να της εκχωρήσει ακόμη και αρμοδιότητες που της ανήκουν. Ζήτησε λοιπόν να αποσαφηνιστούν οι αρμοδιότητες κεντρικής διοίκησης και ΤΑ και, ακόμα, ο Οργανισμός της Αθήνας να υπαχθεί στη διευρυμένη ΝΑ. Σημείωσε, τέλος, ότι το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για την ενδυνάμωση των περιφερειών δεν πρέπει να συμπεριλάβει, να μεταφέρει δηλαδή στην περιφέρεια, τις χωροταξικές αρμοδιότητες, που ήδη έχει ο Οργανισμός της Αθήνας.

Αφαντος ο φταίχτης

Από την πλευρά του ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης φρόντισε να "ανακαλύψει την Αμερική", αναφέροντας μια σειρά από κοινές διαπιστώσεις χωρίς όμως να θίξει, και αυτός, τα αίτια των προβλημάτων. Μίλησε για το μεταπολεμικό μοντέλο ανάπτυξης που κατέστρεψε πόρους και περιβάλλον, για την "κοντόθωρη" ανάπτυξη, τον υδροκεφαλισμό, τους νεόπτωχους και την ανεργία. Είπε ότι αν είχαμε άλλο μοντέλο ανάπτυξης, "δε θα δακρύζαμε γι' αυτά που χάσαμε" και ότι τελικά "δεν είναι ώρα για πεσιμισμούς και δάκρυα, αλλά για δράσεις". Αυτό που δεν είπε ο υπουργός είναι ποιοι ευθύνονται για τα "δάκρυα" και ποια τα σχέδια των "οραματιστών" της Αθήνας. Σχέδια που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται σε περιοχές όπως της Πλάκας, του Ψυρρή και του ιστορικού τριγώνου και οδηγούν στην απομάκρυνση των μικρομεσαίων και την περιθωριοποίησή τους, την "αποστείρωση" των περιοχών αυτών και την παράδοσή τους στο κεφάλαιο προς "αξιοποίησή" τους.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ υποσχέθηκε για άλλη μια φορά ότι θα προωθηθεί η κατασκευή ενός δικτύου τραμ (αναφέρθηκε σε μία κυκλική γραμμή της κεντρικής περιοχής της Αθήνας και μία γραμμή προς τα βόρεια προάστια Αθήνας), που τόσα χρόνια παραμένει εξαγγελία. Τέλος, εμμέσως πλην σαφώς, απέρριψε το αίτημα για τη σύσταση Μητροπολιτικής Διοίκησης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Προτάσεις για τον αντιλαϊκό «Καποδίστρια 2» (2008-04-17 00:00:00.0)
Με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση αντιλαϊκών επιλογών (2003-11-14 00:00:00.0)
Μητροπολιτικοί φόροι... (1997-11-25 00:00:00.0)
Για πόλεις - επιχειρήσεις (1997-11-18 00:00:00.0)
Οραμα χωρίς πολίτες (1996-11-21 00:00:00.0)
"Οραμα για την Αθήνα" στα χνάρια του Μάαστριχτ (1996-11-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ