Σάββατο 11 Οχτώβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ
"Πτήση" συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης

Αμεσα οι "καυτές" αποφάσεις της κυβέρνησης για τον εθνικό αερομεταφορέα

Τις επόμενες μέρες - κατά πάσα πιθανότητα την ερχόμενη εβδομάδα - κρίνεται το μέλλον της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" (ΟΑ). Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης συζητά αν θα πρέπει να δοθούν ή όχι τα κονδύλια που οφείλει το κράτος στον εθνικό αερομεταφορέα, με βάση το νόμο 2271 "περί εξυγίανσης" της εταιρίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της "Ολυμπιακής" ζητά να επισπευστούν οι διαδικασίες για την καταβολή των 35 δισ. δρχ., που προβλέπονται στο "πρόγραμμα εξυγίανσης" ως αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας και έπρεπε να είχαν καταβληθεί σε δύο δόσεις: 23 δισ. δρχ. στις αρχές του 1996 και 12 δισ. δρχ. την 1.1.1997, ώστε μέσω αυτών να γίνουν τα "πρώτα βήματα" για την οικονομική εξυγίανση της εταιρίας. Επίσης, οι αρμόδιοι της ΟΑ, ζητούν από την κυβέρνηση να δώσει άμεσα βιώσιμη λύση για τη μετεγκατάσταση της εταιρίας στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο Σπάτων, η οποία, σύμφωνα με τους επίσημους υπολογισμούς, θα ξεπεράσει τα 118 δισ. δρχ.!

Και τα δύο αυτά θέματα θεωρούνται "καυτά" για τον εθνικό αερομεταφορέα και ανάλογα με τον τρόπο που θα επιλέξει η κυβέρνηση να τα λύσει, θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό το μέλλον του. Πάντως, από τους μέχρι σήμερα κυβερνητικούς χειρισμούς, διαφαίνεται ότι στόχος είναι η συρρίκνωση και η ιδιωτικοποίηση του εθνικού μας αερομεταφορέα. Οσον αφορά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΑ, με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση έναντι της ΕΕ, όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, εξαρτάται από την έκθεση ιδιωτών λογιστών της πολυεθνικής εταιρίας "Deloitte Touche". Στελέχη της πολυεθνικής αυτής, κατ' εντολή των Βρυξελλών, "ξεσκονίζουν" το φάκελο της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" και ελέγχουν τη γνησιότητα των στοιχείων που έχει υποβάλει η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες, ώστε να "ξεπαγώσει" η καταβολή των δύο δόσεων, ύψους 35 δισ. δρχ. Την έκθεση των ιδιωτών λογιστών θα πάρουν υπόψη τους οι Βρυξέλλες πριν εγκρίνουν την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΑ!

Οσον αφορά τη μετεγκατάσταση του εθνικού αερομεταφορέα, ακόμα βρίσκεται στον αέρα, ενώ επικρατέστερο σενάριο είναι να κατασκευαστούν τα απαιτούμενα έργα με συγχρηματοδότηση της κατασκευάστριας γερμανικής εταιρίας "Χόχτιφ", με αντάλλαγμα να γίνει "συνέταιρος" της ΟΑ!

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η... απροθυμία της κυβέρνησης να δώσει άμεσα βιώσιμες λύσεις για το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα, δεν είναι τυχαία, αλλά εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων. Και αυτή ακριβώς η πολιτική, είναι άκρως επικίνδυνη για το νευραλγικό τομέα των αερομεταφορών και την ασφάλεια των πτήσεων.

Ηδη, καιρό τώρα, από τότε που έγιναν γνωστές ορισμένες κατευθύνσεις της μελέτης "Μακένζι" για ιδιωτικοποιήσεις τομέων καίριας σημασίας (βαριά συντήρηση - επισκευές κινητήρων κλπ), με πρόσχημα τον περιορισμό των δαπανών, κύκλοι των τεχνικών της ΟΑ εκφράζουν τις ανησυχίες τους, επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο τα ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας των πτήσεων ν' αντιμετωπίζονται με "οικονομίστικη αντίληψη". Και βέβαια, οι κυβερνώντες αναλαμβάνουν τεράστιες ευθύνες, για κάθε ενδεχόμενο - έστω κατ' ελάχιστο - μείωσης της ασφάλειας των πτήσεων. Οι ίδιοι κύκλοι των τεχνικών της ΟΑ επισημαίνουν ότι η πτητική εκμετάλλευση των αεροπλάνων του εθνικού αερομεταφορέα έχει φτάσει στα όριά της και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε περικοπή δαπανών στον τεχνικό τομέα. Το ίδιο ισχύει και για την επισκευαστική βάση, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, χάρη, κυρίως, στην ευαισθησία και τον πατριωτισμό του τεχνικού προσωπικού.

Βεβαίως, μ' αυτές τις αντιλήψεις των κυβερνώντων, η ΟΑ οδηγείται σε περαιτέρω συρρίκνωση, με κεντρικό στόχο το ξεπούλημά της με διάφορους τρόπους: Καθυστέρηση στην οικονομική της εξυγίανση και στην ανανέωση του στόλου, σύναψη συνεργασίας με μεγάλη αεροπορική εταιρία του εξωτερικού, σε τρόπο ώστε η ΟΑ να μετατραπεί σε "θεραπαινίδα" του ξένου συνεταίρου της, εκχώρηση γραμμών - φιλέτο στους ξένους, έναντι κάποιου τιμήματος. Μαζί με όλα αυτά, στο στόχαστρο της κυβέρνησης, είναι οι εργαζόμενοι και τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Ν. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ