Τετάρτη 5 Νοέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ολα... εκτός από πολιτισμό

Αύξηση τηλεθέασης και κυριαρχία των "ριάλιτι σόου"

Κάθε χρόνο ο δείκτης της τηλεθέασης ανεβαίνει, αφού οι Ελληνες καταφεύγουν στη "συντροφιά" της τηλεόρασης, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες την ημέρα μπροστά στην τηλεοθόνη. Περισσότερη είναι η έλξη που ασκεί η τηλεόραση σε ηλικίες και κοινό που παραμένει τις περισσότερες ώρες στο σπίτι, όπως οι νοικοκυρές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης της AGB, την τηλεοπτική περίοδο '96-'97 παρατηρήθηκε ελαφρά άνοδος της τηλεθέασης. Το μεγαλύτερο διάστημα του έτους, το ποσοστό του πληθυσμού που παρακολουθεί τηλεόραση έστω και για ένα λεπτό, υπερβαίνει το 70%.

Από την έκθεση όμως γίνονται ορατά και άλλα σημάδια, που αφορούν στις επιλογές των προγραμμάτων, με εμφανή πια την παρουσία των λεγόμενων "ριάλιτι σόου", με την "ανακατανομή" των τηλεμεριδίων και με την παντελή σχεδόν έλλειψη εκπομπών για την τέχνη και τον πολιτισμό. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το μεγάλο ποσοστό που καταλαμβάνουν στα προγράμματα των καναλιών οι ειδησεογραφικές και ενημερωτικές εκπομπές, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι κάθε άλλο παρά έγκυρη και αντικειμενική ενημέρωση προσφέρουν αυτού του είδους οι εκπομπές, που στην πλειοψηφία τους μεταβάλλονται σε "σόου".

Η αύξηση της τηλεθέασης δεν είναι άσχετη με την κακή οικονομική κατάσταση της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, που χρησιμοποιεί την τηλεόραση ως μέσο ψυχαγωγίας. Για την AGB οι αιτίες της ανόδου πρέπει ν' αναζητηθούνστο τηλεοπτικό περιβάλλον και στη σταδιακή αύξηση της κατοχής δύο και πλέον τηλεοπτικών συσκευών στα νοικοκυριά.Ο μεγαλύτερος όγκος τηλεθέασης "γέρνει" προς τις νοικοκυρές και τις γυναίκες πάνω από 45 ετών, οι οποίες παρακολουθούν τηλεόραση περισσότερο από τεσσερισήμισι ώρες την ημέρα. Λιγότερη τηλεόραση παρακολουθούν τα παιδιά (148) και οι νέοι από 15 έως 24 ετών (161).

Στη δομή των προγραμμάτων των τηλεοπτικών σταθμών, κυριαρχούν οι ειδησεογραφικές και ενημερωτικές εκπομπές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα "ριάλιτι σόου", τα οποία μάλιστα έχουν "σημαντική παρουσία". Χωρίς όμως, έστω και μια στοιχειώδη, παρουσία είναι οι πολιτιστικές εκπομπές στα ιδιωτικά κανάλια, ενώ ακόμη και η ΕΡΤ, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, μείωσε το ποσοστό τους από 13,3% την περίοδο '95-'96, σε 10,9% την περίοδο '96-'97. Σχεδόν σταθερή παραμένει η ομοιομορφία των προγραμμάτων όλων σχεδόν των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών. Στις τυπολογίες προγραμμάτων φαίνεται ότι το γυναικείο κοινό προτιμά τις ελληνικές σειρές. Τα παιδιά τις ελληνικές ταινίες και τις ελληνικές κωμικές σειρές. Ενώ χαρακτηριστικό των κρατικών σταθμών είναι η έντονη παρουσία των μεγαλύτερων ηλικιών, αλλά και της "ανώτερης τάξης".

Ενα από τα νέα στοιχεία της περιόδου '96-'97 είναι και η "στροφή" του ΣΚΑΪ στο ψυχαγωγικό πρόγραμμα. Το διάστημα αυτό γίνεται φανερή η αλλαγή - σύμφωνα με την AGB - στα τηλεμερίδια, αφού μικραίνει το ποσοστό του MEGA και του ΑΝΤΕΝΝΑ. Αθροιστικά οι δύο σταθμοί αγγίζουν το ποσοστό του 43-45%,ενώ το '95-'96 είχαν 48-50% και ακόμη πιο πριν αθροιστικά άγγιζαν το 65%. Μεγαλύτερη τον περασμένο χρόνο ήταν η πτώση του MEGA. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι εκτός από τα λεγόμενα μεγάλα κανάλια (ΑΝΤΕΝΝΑ, ΜΕGΑ, ΣΚΑΪ, ΣΤΑΡ) και την ΕΡΤ, στα τηλεμερίδια περιλαμβάνονται και οι υπόλοιποι ή οι "άλλοι" τηλεοπτικοί σταθμοί, που σύμφωνα με την έρευνα αποσπούν, την περίοδο '96-97, τηλεμερίδιο που αγγίζει το 18%.Οι αλλαγές αυτές στα τηλεμερίδια έχουν, όπως είναι φυσικό, άμεση σχέση και με την κατανομή της διαφημιστικής "πίτας" και το ...μοίρασμα των δισεκατομμυρίων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ