Παρουσιάζοντας την εισήγηση του - που είχε τον τίτλο «Το μεταρρυθμιστικό σχέδιο για το σύγχρονο κράτος - ΠΟΛΙΤΕΙΑ 21ος Αιώνας» - ο υπουργός διευκρίνισε ότι το πέρασμα σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα «διοίκησης με στόχους και αποτελέσματα» θα γίνει σταδιακά, ξεκινώντας από τις περιφέρειες, από τις υπηρεσίες αιχμής (Υγεία, Παιδεία, Αστυνομία, εφορίες κ.λ.π.) και, το σπουδαιότερο, «από τις υπηρεσίες που έχουν άμεση συμμετοχή στην αναπτυξιακή διαδικασία» (π.χ. σχέση με τους επιχειρηματίες, πολιτική κινήτρων).
Ο Κ. Σκανδαλίδης ξεκαθάρισε ότι η διοικητική μεταρρύθμιση επιδιώκει να επεκτείνει τον εγχώριο και διεθνή οικονομικό ανταγωνισμό στη χώρα μας - δηλαδή να δώσει μεγαλύτερες και περισσότερες ευκαιρίες στο μεγάλο ντόπιο και ξένο κεφάλαιο - προσδοκώντας έτσι την οικονομική ανάπτυξη. Σε ό,τι δε αφορά την αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης αυτή θα επιτευχθεί με «περικοπή του υπέρμετρου κόστους λειτουργίας», αλλά και με «χρησιμοποίηση των μηχανισμών πολιτικής κόστους - οφέλους». Με άλλα λόγια, αυτό σημαίνει παραπέρα διεύρυνση στη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων αναζήτησης του κέρδους.
Επίσης, για την επίτευξη της αποτελεσματικότητας της Διοίκησης ο υπουργός ανακοίνωσε ότι χρειάζεται οριζόντια κινητικότητα στο ανώτατο επίπεδο στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά να αναδειχτεί ένα «σώμα εξειδικευμένων στελεχών που αναλαμβάνουν να δώσουν υπόσταση στην αξιολόγηση των μονάδων».
Ο υπουργός ανακοίνωσε επίσης - στο όνομα της αντιμετώπισης ζητημάτων κακοδιοίκησης και πάταξης της διαφθοράς στο Δημόσιο - ότι θα συσταθεί ολιγομελές, ευέλικτο, αποφασιστικό κεντρικό όργανο κύρους για την αξιολόγηση και τον έλεγχο της λειτουργίας της δημόσιας Διοίκησης. Το Σώμα αυτό, πέραν των άλλων, θα μπορεί να ελέγχει τις δηλώσεις «Πόθεν Εσχες» των δημοσίων υπαλλήλων, να ασκεί πειθαρχική δίωξη για πολύ σοβαρές παραβάσεις και να απευθύνει στους δημοσίους φορείς συστάσεις, οδηγίες, υποδείξεις σχετικά με την εφαρμογή της νομοθεσίας που διέπει τη δημόσια διοίκηση.
Πρέπει ακόμη να σημειωθεί πως ο υπουργός ανακοίνωσε την αναβάθμιση του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ). Το Σώμα αυτό, όπως είπε, «αποκτά διωκτικό χαρακτήρα, γίνεται ο κεντρικός φορέας ελέγχου του ''πόθεν έσχες'' των δημοσίων υπαλλήλων και αρθρώνεται και περιφερειακά».
Σχετικά με το «Πόθεν έσχες» των δημοσίων υπαλλήλων ο κ. Σκανδαλίδης ανακοίνωσε ότι αυτό στο εξής θα αφορά όλα ανεξαιρέτως τα διευθυντικά στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης και τους δημοσίους υπαλλήλους που εργάζονται σε κρίσιμες υπηρεσίες που έχουν έργο οικονομικής ή διωκτικής διαχείρισης.
Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να εξαιρεθούν από τη διαδικασία μέσω του ΑΣΕΠ οι προσλήψεις και άλλων φορέων του Δημοσίου.
Ο υπουργός προανήγγειλε, ακόμη, τον περιορισμό των γραπτών διαγωνισμών, που θα διενεργούνται «μόνο για ειδικές κατηγορίες και κλάδους υπαλλήλων, μεταξύ των οποίων οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, εφοριακοί και τραπεζικοί».
Σχετικά με το ζήτημα της αξιολόγησης ο Κ. Σκανδαλίδης ανακοίνωσε ότι το υπουργείο επεξεργάζεται νέο σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων που υπηρετούν στο Δημόσιο, βάσει του οποίου οι δημόσιοι υπάλληλοι θα αξιολογούνται διαρκώς και σε ετήσια βάση, είτε για να προαχθούν σε θέσεις τμηματαρχών, προϊσταμένων, διευθυντών και γενικών διευθυντών.
Παράλληλα, με το νέο σύστημα αξιολόγησης, το υπουργείο προωθεί και νέο βαθμολόγιο, βάσει του οποίου η ιεραρχική κλίμακα στο Δημόσιο θα περιλαμβάνει πέντε βαθμούς: του δόκιμου υπαλλήλου (με διετή θητεία), του εισηγητή (με τουλάχιστον πενταετή θητεία), του τμηματάρχη (επίσης πενταετή θητεία), του διευθυντή (ελάχιστος χρόνος παραμονής πέντε χρόνια) και του γενικού διευθυντή. Σύμφωνα με το νέο βαθμολόγιο, ένας έμπειρος και εξειδικευμένος δημόσιος υπάλληλος θα μπορεί να προαχθεί σε διευθυντή και γενικό διευθυντή με 12ετή και 17ετή προϋπηρεσία αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά στο νέο μισθολόγιο - που θα εφαρμοστεί σταδιακά από τις αρχές του 2004 - αυτό θα βασίζεται στη σύνδεση του μισθού με το βαθμό.