Παρασκευή 9 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΜΦΙΣΣΑ
Οι τελευταίοι... των βυρσοδεψών

Ενας παραδοσιακός κλάδος της πόλης και συνολικά της Φωκίδας εξαφανίζεται. Οι εναπομείναντες βυρσοδέψες της Αμφισσας επιμένουν, αλλά νέοι, για να συνεχίσουν, δεν υπάρχουν

Κάτω από το κάστρο της Αμφισσας, ένας παραδοσιακός κλάδος παραγωγής, που έκανε την πόλη γνωστή κατά το παρελθόν, εξαφανίζεται. Στα στενά πλακόστρωτα της παλιάς πόλης, με τα πέτρινα και πλίνθινα σπίτια, που "ζωντανεύουν" στον επισκέπτη το άρωμα μιας εποχής, χαμένης για πάντα, οι τελευταίοι βυρσοδέψες λειαίνουν τα δέρματά τους, αναθυμούμενοι το παρελθόν.

Προπολεμικά, αυτά τα ετοιμόρροπα σπίτια έσφυζαν από ζωή. Δεκάδες οικογένειες δούλευαν το δέρμα από την ώρα που έβγαινε ο ήλιος μέχρι τη δύση του. Οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων σε αυτή την "αποικία" της οικοτεχνικής δραστηριότητας αναπτύσσονταν γύρω από το δέρμα. Η "καρδιά" αυτής της κοινωνικής ζωής ήταν η πηγή στο κέντρο του οικισμού, όπου αποτελούσε τον κοινό χώρο του τελικού πλυσίματος του κατεργασμένου δέρματος.

Αν δε σε οδηγήσει κάποιος ντόπιος, είναι δύσκολο να καταλάβεις ότι κάτω από τη γέρικη σκεπή ενός από τα σπίτια του οικισμού, συνεχίζει να δουλεύει ένας από τους τελευταίους παραδοσιακούς βυρσοδέψες. Ανοίγουμε την "κουρτίνα" των δερμάτων που κρέμονται κατά δεκάδες και μπαίνουμε σε ένα χώρο σκοτεινό, όπου το μόνο που ακούγεται είναι ο θόρυβος από το μεγάλο ξύλινο "σφυρί" που χτυπάει το δέρμα. Μπροστά από τη μηχανή, κινά με ευκινησία, αποκτημένη από δεκάδες χρόνια, τα χέρια του ο Ηλίας Γερεντές.Μας υποδέχεται με χαμόγελο και σταματάει τη μηχανή, για να μας υποδεχτεί. Ο μπάρμπα Λιας είναι 72 χρόνων. Τον ρωτάμε πόσα χρόνια δουλεύει το δέρμα. "Εξήντα δύο (!) πάππου προς πάππου βυρσοδέψης". Μιλάει για τη δουλιά του με αγάπη. "Προπολεμικά ήταν πενήντα εννιά βυρσοδεψεία εδώ. Σήμερα απόμειναν πέντε", λέει με πίκρα.

Μας εξηγεί ότι όλα τα σπίτια είναι δίπατα, γιατί στον πρώτο όροφο έμεναν οι οικογένειες και στο ισόγειο ήταν η οικοτεχνία. Τα πάντα γίνονταν με τα χέρια. Επαιρναν το δέρμα από τις αποθήκες που το μάζευαν από τους βοσκούς, έκαναν έναν πρώτο καθαρισμό και μετά το "ζύμωναν" μέσα σε σκυλίσια κόπρανα! Μας έδειξε τις μεγάλες πέτρινες λεκάνες, όπου γινόταν αυτός ο καθαρισμός και που τώρα μένουν αχρησιμοποίητες. Μετά ξεκινούσε η φυτική κατεργασία με βελανίδια και ύστερα πήγαιναν στην πηγή για τη διαδικασία της"απασβέστωσης", το τελικό στάδιο του καθαρισμού, όπου δούλευαν τα... ποδάρια όπως στα πατητήρια των σταφυλιών. Ακόμα και το χτύπημα του δέρματος για να μαλακώσει γινόταν με τα χέρια.

Η διαδικασία δεν άλλαξε και πολύ από τότε. Η κατεργασία συνεχίζει να είναι φυτική, αλλά τώρα τα δέρματα καθαρίζονται σε μεγάλους ξύλινους κάδους, που κινούνται με ηλεκτρισμό και τα κόπρανα των συμπαθέστατων τετράποδων πέρασαν στην... ιστορία. Η πηγή μετατράπηκε πλέον σε αξιοθέατο και έχει διαμορφωθεί από το δήμο, αν και την παλιά πέτρινη καμάρα που τη σκεπάζει τη βρήκαμε κλειστή.

Ο μπάρμπα Λιας, που ήταν και ΕΛΑΣίτης, μας λέει ότι στην Κατοχή τα δέρματα τα έπαιρναν οι Ιταλοί και οι Γερμανοί. Μετά το τέλος του πολέμου αναδείχτηκαν σε καλούς πελάτες οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες. Σήμερα, ο κλάδος παρακμάζει. Τα παιδιά των τελευταίων βυρσοδεψών δεν ακολουθούν το επάγγελμα. Το τελειωτικό χτύπημα ήταν το πλαστικό και η δερματίνη που είναι πιο φθηνά. Τώρα, οι τελευταίοι βυρσοδέψες της Αμφισσας δουλεύουν για τα τουριστικά μαγαζιά. Αποχαιρετώντας μας, μας δείχνει το διπλανό βυρσοδεψείο,που έκλεισε πρόσφατα...

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ