Τετάρτη 3 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιδράσεις για την απόφαση του ΣτΕ

Δηλώσεις στο "Ρ" των πρυτάνεων του ΕΜΠ, Ν. Μαρκάτου, του πανεπιστημίου Θράκης, Γ. Πανούση, και της υπεύθυνης του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, Ε. Μηλιαρονικολάκη

Εντονες αντιδράσεις ξεσηκώνει η απόφαση του ΣτΕ, που ανοίγει το δρόμο της νομιμοποίησης "από το παράθυρο" της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, αλλά και η στάση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας που δεν είχε παραστεί στην επίμαχη συζήτηση, προκειμένου να υπερασπίσει το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει το δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης. Σύμφωνα με αυτήν την απόφαση, αναγνωρίζεται ως πανεπιστημιακό πτυχίο που αποκτήθηκε με δύο χρόνια φοίτησης σε Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα δύο σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού.

"Χρειάζεται η άμεση αντίδραση όλων των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας και γενικότερα του λαού μας", τόνισε μιλώντας στο "Ρ" η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ. "Χρειάζεται να κατανοηθεί, ότι αυτό που συντελείται στην εκπαίδευση δε μοιάζει με αυτό που ίσχυε μέχρι τώρα. Σήμερα προωθείται με ραγδαίους ρυθμούς η επιβολή των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων λειτουργίας και στα δημόσια σχολεία, ΑΕΙ και ΤΕΙ. Μικρότερο κόστος για το κράτος, μεγαλύτερη απόδοση οικονομική και ιδεολογική για το μεγάλο κεφάλαιο. Αυτό είναι το σύνθημα που έδωσαν για την παιδεία τα επιτελεία των Βρυξελλών και άλλοι διεθνείς οργανισμοί (ΟΟΣΑ, ΔΝΤ) και πιστά εφαρμόζεται από την κυβέρνηση και τους κρατικούς μηχανισμούς στη χώρα μας".

Η Ε. Μηλιαρονικολάκη, υπογράμμισε ότι "η νομιμοποίηση των "κολεγίων" και των κάθε λογής ψευτοπανεπιστημίων θα δώσει όλα τα προσχήματα στην κυβέρνηση, στο όνομα του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ισότιμης αντιμετώπισης, να περιορίσει ακόμα ασφυκτικότερα τη χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης να σπρώξει σε ακόμη βαθύτερη εξάρτηση το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης από τα συμφέροντα των ιδιωτών χρηματοδοτών της, να υποβαθμίσει στο επίπεδο των "κολεγίων" και των ΙΕΚ το σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να επιβάλει δίδακτρα και ακόμη χειρότερους όρους και συνθήκες σπουδών σήμερα, εργασίας και ζωής αύριο στη νεολαία".

"Η ατομική προσπάθεια των γονιών, να τα δώσουν, όλα προκειμένου να αποχτήσουν τα παιδιά τους ένα πτυχίο, από μόνη της δεν ωφελεί. Μέτωπο παιδείας, αγώνας επίμονος και διαρκής για μια άλλη πολιτική για την παιδεία και την κοινωνία είναι ο μόνος δρόμος να μπει φρένο σε αυτήν την επικίνδυνη βαθιά αντιλαϊκή πορεία που έχει δρομολογηθεί", κατέληξε η Ε. Μηλιαρονικολάκη.

Ο Ν. Μαρκάτος

Μιλώντας στο "Ρ" για το θέμα που προέκυψε, ο πρύτανης του ΕΜΠ, Ν. Μαρκάτος, τόνισε ότι η απόφαση του ΣτΕ, εμμέσως πλην σαφώς, έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 16 του Συντάγματος, εφόσον τα δύο χρόνια για τον συγκεκριμένο φοιτητή έγιναν επί πληρωμή στα λεγόμενα "Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών". Αναφερόμενος στη στάση της πολιτείας, υπογράμμισε ότι πρέπει, αντί να ψηφοθηρεί, αυξάνοντας κατά μερικές δεκάδες τον αριθμό εισακτέων, να δώσει τέλος στην άνιση μεταχείριση μεταξύ των φτωχών και των πλουσίων που έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν τα απαιτούμενα για τα ΚΕΣ ποσά, ή για σπουδές στο εξωτερικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αντί η παιδεία να εξομαλύνει τις κοινωνικές ανισότητες, να γίνεται μοχλός ενίσχυσής τους, εφόσον το υλικό κεφάλαιο προσδιορίζει και τις σπουδές. Η πολιτεία τόνισε, αντί να κρύβεται, πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για τομές στην παιδεία.

Οσο για τη στάση του υπουργείου παιδείας ο πρύτανης του ΕΜΠ επισήμανε ότι η απουσία του από την εκδίκαση της υπόθεσης αυτής στο ΣτΕ δείχνει εμμέσως πλην σαφώς ότι έχει όλη τη διάθεση να δεχτεί την ιδιωτική ανώτατη παιδεία στη χώρα μας, η οποία μόνο ολέθρια αποτελέσματα θα έχει στον τόπο. Ο πρύτανης του ΕΜΠ δήλωσε κατηγορηματικά ότι προσωπικά, ιδεολογικά, ακαδημαϊκά και πολιτικά είναι αντίθετος στην ιδιωτική ανώτατη παιδεία και ότι ο ίδιος θα αντιδράσει δυναμικά σε κάθε προσπάθεια να εισαχθεί η ιδιωτική ανώτατη παιδεία.

Ο Γ. Πανούσης

Ο πρύτανης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Γ. Πανούσης, τόνισε στο"Ρ" ότι αν η ελληνική πολιτεία ακολουθήσει αυτή τη λογική, μάλλον κλείνει την πόρτα - όχι μόνο στο μέλλον των επόμενων γενεών - αλλά και σε όλες τις προσπάθειες "που χρόνια τώρα κάνουμε στην ελληνική περιφέρεια για την εκπαίδευση και τη μόρφωση των ξεχασμένων Ελλήνων".

Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε, η εθνική στρατηγική στο χώρο της εκπαίδευσης δεν μπορεί να χαράσσεται από δικαστικές αποφάσεις ή από ιδιωτικές επιλογές κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα. "Διαπιστώνω - είπε ο Γ. Πανούσης - πως έχουμε αφήσει ένα ιδεολογικό και θεσμικό κενό, στο οποίο κινείται άναρχα και ιδιοτελώς το ιδιωτικό - πελατειακό σύστημα. Σπόνσορες και ενέργειες μπορούν κάλλιστα να χρηματοδοτήσουν τα δημόσια ΑΕΙ, αφού κόπτονται για την Ανώτατη Παιδεία της χώρας μας, και να συμβάλλουν π.χ. στην ίδρυση και λειτουργία τμημάτων στην Ορεστιάδα ή στο Αιγαίο και όχι να υποβαθμίζουν τις σπουδές, με τη βοήθεια δυστυχώς πολλών επιχειρηματιών - καθηγητών Πανεπιστημίου, διατηρώντας εργαστήρια στα Χανιά και στο Ψυχικό".Κατά τον Γ. Πανούση, η θεσμική απάντηση στην επίθεση αυτή, πρέπει να είναι το άνοιγμα των πανεπιστημιακών θυρών, η ίδρυση Πανεπιστημίων και στις τρεις περιφέρειες που δεν υπάρχουν (Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησο, Δυτική Μακεδονία), η αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών, η χρηματοδότηση της επιστήμης και της έρευνας και σε κάθε περίπτωση η συνταγματική αποτροπή τέτοιων "εκτροπών".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ