Τετάρτη 1 Οχτώβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νομοσχέδια αποσυγχρονισμού της παιδείας

Με την ακρίβεια που χαρακτηρίζει τα προγράμματα σύγκλισης, προχώρησε και τούτη η κυβέρνηση στη νομοθετική προετοιμασία εμπορευματοποίησης της παιδείας, προσφορά της στην "ελεύθερη αγορά" και στον εκμαυλισμό των εκπαιδευτικών.

Με τη γνωστή πια μέθοδο κωλυσιεργίας, σαλαμοποίησης (πολλά νομοσχέδια) και ψευτοϋποσχέσεων σε συνόδους πρυτάνεων, ομοσπονδίες εκπαιδευτικών κλπ., προώθησε την καλοκαιρινή επέλαση. Δυστυχώς, βρήκε συμμάχους αρκετά ΜΜΕ, αλλά το σημαντικότερο πολλούς συνδικαλιστές - μάστορες της διγλωσσίας και ένα εκπαιδευτικό κίνημα που έχει πολύ δρόμο να κάμει ακόμα.

***

Επιστέγασμα της πραγματικής πια διάλυσης των πανεπιστημίων με ταυτόχρονο βόλεμα των λίγων μεγαλογιατρών - μεγαλοδικηγόρων - μεγαλομηχανικών καθηγητών πανεπιστημίων που συγκυβερνούν, είναι το τελευταίο νομοκατασκεύασμα για την υπηρεσιακή κατάσταση και το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ και ΕΠ των ΤΕΙ.

Με ρυθμίσεις που προκαλούν θυμηδία σε όσους ζουν και εργάζονται στα πανεπιστήμια, που ξεπερνούν κάθε προηγούμενο, όχι μόνο δε βάζει φραγμό στην ασυδοσία ορισμένων, αλλά εξωθεί όλους να φεύγουν τις μισές εργάσιμες ώρες από την εργασία τους για να επιδοθούν σε μια κούρσα εύρεσης δεύτερης - τρίτης δουλιάς (!), κάνοντας ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ελευθέριο επάγγελμα.

***

Πραγματικά δεν αξίζει τον κόπο να σχολιάσει κανείς τις επιμέρους διατάξεις. Αυτό το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί πάραυτα. Το ελληνικό πανεπιστήμιο σήμερα χρειάζεται μια και μόνη κατηγορία μελών ΔΕΠ: Πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Μάλιστα δε φτάνουν πέντε μέρες τη βδομάδα. Τα μέλη ΔΕΠ που σέβονται τον εαυτό τους, τους φοιτητές τους, την επιστήμη τους και την κοινωνία εργάζονται πολλές ώρες και πολλές μέρες τη βδομάδα. Εργάζονται σημαίνει: Διδασκαλία, φροντιστήρια, έρευνα, διοίκηση, επιστημονικές συζητήσεις, συμμετοχή σε συνέδρια, συγγραφή άρθρων, εκθέσεων, βιβλίων, απόψεων για σημαντικά ζητήματα που αναφύονται (μόλυνση περιβάλλοντος, επιπτώσεις νέων τεχνολογιών κλπ.). Ποια είναι όμως η σημερινή πραγματικότητα; Είναι δύσκολο να αποτιμηθεί. Ομως, η ύπαρξη ντε φάκτο πολλών κατηγοριών μελών ΔΕΠ είναι γεγονός, που το ενισχύουν και νομοσχέδια σαν και αυτό.

***

Ο αντίλογος υποστηρίζει: Χρειάζεται επαφή με την πράξη (ιατρεία, δίκες, κατασκευαστικά έργα κλπ.), ότι η έρευνα στα πανεπιστήμια είναι δύσκολο να γίνει (λόγω... γραφειοκρατίας δημόσιου λογιστικού και... δύσκαμπτων Γενικών Συνελεύσεων) γι' αυτό φτιάχνουν Ινστιτούτα, Ερευνητικά Κέντρα κ.ο.κ.

Ολα αυτά είναι εκ του πονηρού. Υπάρχουν πολλά μοντέλα, που έχουν λειτουργήσει στην πράξη σε πολλές χώρες, όπου οι καθηγητές (και οι γιατροί) είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, η έρευνα γίνεται στα Πανεπιστημιακά Τμήματα και η ποιότητα εκπαίδευσης / έρευνας είναι πάρα πολύ καλή.

Ναι, να εκλογικευτεί το δημόσιο λογιστικό. Ναι, να υπάρξουν δημοκρατικοί- ουσιαστικοί έλεγχοι. Ναι, να λειτουργήσει η ακαδημαϊκή κοινότητα χωρίς φαυλότητες. Ναι, να αμειφθούν αξιοπρεπώς οι δημόσιοι λειτουργοί.

Γι' αυτό, δε χρειάζονται μισόλογα ούτε από την ΠΟΣΔΕΠ (Ομοσπονδία Πανεπιστημιακών δασκάλων) ούτε από τις παρατάξεις. Απαίτηση για άλλο νομοσχέδιο με έναν τύπο πανεπιστημίου ("όχι" στους ΕΛΚΥΣ κλπ.), μια κατηγορία απασχόλησης, γενναίες αυξήσεις, έρευνα στα πανεπιστήμια.

Γιάννης ΜΙΣΙΡΛΗΣ

Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανακοίνωση για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά(2014-10-15 00:00:00.0)
Κοκορομαχία πάνω σε υπαρκτά προβλήματα(2005-02-15 00:00:00.0)
Η διεύρυνση της «Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης»(2002-02-12 00:00:00.0)
Καθολική απαίτηση η απόσυρσή του(2001-05-11 00:00:00.0)
ΕΕ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ(1997-03-05 00:00:00.0)
Τριήμερη αναστολή λειτουργίας(1996-10-11 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ