Τετάρτη 29 Απρίλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Τσουχτερά" τα περιφερειακά διόδια στο Λεκανοπέδιο

Μπορεί προς το παρόν η κυβέρνηση να διαψεύδει ότι θα επιβάλει διόδια σε όλα τα ΙΧ που κατευθύνονται προς το κέντρο της πρωτεύουσας, αλλά από το 2001 διόδια θα πληρώνουν οι κάτοικοι της Αθήνας για μετακινήσεις που θα κάνουν εντός του Λεκανοπεδίου. Πρόκειται για το τεράστιο δίκτυο από 32 σταθμούς διοδίων της Λεωφόρου Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων, Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, το οποίο θα εκτείνεται από το Θριάσιο ως την Καισαριανή, για να μπορούν να αποκομίσουν τα τεράστια κέρδη οι ιδιώτες, στους οποίους ανατέθηκε η κατασκευή και η εκμετάλλευση με τη μέθοδο της ληστρικής συγχρηματοδότησης.

Η Λεωφόρος θα αρχίσει να παραδίδεται στην κυκλοφορία τμηματικά από το Φλεβάρη του 2001, οπότε και θα αρχίσουν οι Αθηναίοι να πληρώνουν διόδια, και θα ολοκληρωθεί το 2002. Το πρώτο τμήμα που υπολογίζεται να ολοκληρωθεί είναι το τμήμα Παλλήνη - Σπάτα.Το τμήμα Ραφήνα - Καισαριανή υπολογίζεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2001, το τμήμα Παλλήνη - Μεταμόρφωση τον Ιούνη του 2002 και, τέλος, το τμήμα Μεταμόρφωση - Κόμβος Θηβών στο Θριάσιο το Δεκέμβρη του 2002.

Τα διόδια που θα πληρώνουν οι κάτοικοι της Αθήνας, σε τιμές 1994, με βάση τη σύμβαση που υπογράφηκε είναι τα εξής: Μοτοσικλέτες 225 δρχ. Επιβατικά ΙΧ 450 δρχ. Ελαφρά Λεωφορεία 674 δρχ. Φορτηγά - Λεωφορεία 1.123 δρχ. Βαριά Φορτηγά 1.797 δρχ. Οι τιμές αυτές, όμως, σήμερα έχουν ανέβει κατά πολύ, αφού καθορίζονται με βάση την τιμή του ECU, ιδιαίτερα μετά και την υποτίμηση της δραχμής. Εκτός αυτού, όμως, με βάση το άρθρο 50, παράγραφο 3 της αποικιοκρατικού τύπου σύμβασης που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους κατασκευαστές, "οι τιμές των διοδίων αναπροσαρμόζονται ανά εξάμηνο, ώστε να καλύπτεται η επίδραση του πληθωρισμού".

Με βάση όλα αυτά, οι σημερινές τιμές των διοδίων στη Σταυρού - Ελευσίνας (αν, βέβαια, ήταν έτοιμος ο δρόμος) για ένα μηχανάκι θα προσέγγιζε το πεντακοσάρικο και για ένα ΙΧ το χιλιάρικο. Τα χρήματα αυτά θα τα πληρώνει κανείς ακόμη και αν μπει στη λεωφόρο για μια ελάχιστη διαδρομή, ίσως και 100 μέτρων!

Να σημειώσουμε ότι τα διόδια θα εκμεταλλεύονται οι ιδιώτες για 23 ολόκληρα χρόνια, ενώ θα δίνουν στο κράτος μόνο το ΦΠΑ, τη στιγμή που συμμετέχουν στο κόστος του έργου, που ξεπερνά τα 600 δισ. δρχ., με 53 δισ. δρχ., δηλαδή λιγότερο και από το 10% - κι αυτό, όμως, είναι πολύ συζητήσιμο, καθώς ήδη οι εργολάβοι έχουν πάρει προκαταβολές 20 περίπου δισ. δρχ.

Στην κοινοπραξία των εργολάβων συμμετέχουν 13 από τις μεγαλύτερες ελληνικές τεχνικές εταιρίες και με ποσοστό 7% η γαλλική TRANSRUTE. Οι εργολάβοι υπολογίζουν ότι από τη Λεωφόρο το 2001 θα περνούν 170.000 οχήματα περίπου, το 2005 207.000 οχήματα και θα έχουν φτάσει το 2015 τις 260.000. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να αποκομίσουν και άλλα κέρδη, αφού ήδη μελετούν από τώρα ακόμη και την εισαγωγή της κοινοπραξίας στο Χρηματιστήριο.

Τα έργα, πάντως, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, καθώς μέσα στον Ιούνη αναμένεται να κλείσουν οι εκκρεμότητες του πακέτου των χρηματοδοτήσεων με την υπογραφή πρόσθετης σύμβασης για την εξασφάλιση εγγυήσεων από εμπορικές τράπεζες. Οι εγγυήσεις αυτές είναι απαραίτητες για να αρχίσουν οι εκταμιεύσεις του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, συνολικού ύψους 250 δισ. δρχ. Οι εμπορικές τράπεζες είναι ακόμη διστακτικές να δανείσουν τους ιδιώτες και γι' αυτό ίσως τελικά το δημόσιο δώσει πρόσθετες δικές του εγγυήσεις...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ