• Σύγκρουση με τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, που έχουν οδηγήσει την πόλη σε κυκλοφοριακό αδιέξοδο
  • Ακρογωνιαίος λίθος ο Δημόσιος Ενιαίος Φορέας και η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των μέσων μαζικής μεταφοράς
  • - Ολοκληρωμένη μελέτη των αιτίων και ταυτόχρονα πρόταση αντιμετώπισης του συγκοινωνιακού προβλήματος της Αθήνας και γενικότερα του Λεκανοπεδίου κατέθεσε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Λεων. Αυδής... - 1998-09-10 00:00:00.0"/>
  • Σύγκρουση με τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, που έχουν οδηγήσει την πόλη σε κυκλοφοριακό αδιέξοδο
  • Ακρογωνιαίος λίθος ο Δημόσιος Ενιαίος Φορέας και η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των μέσων μαζικής μεταφοράς
  • - Ολοκληρωμένη μελέτη των αιτίων και ταυτόχρονα πρόταση αντιμετώπισης του συγκοινωνιακού προβλήματος της Αθήνας και γενικότερα του Λεκανοπεδίου κατέθεσε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Λεων. Αυδής... - 1998-09-10 00:00:00.0" /> Ολοκληρωμένη πρόταση για το κυκλοφοριακό | ΡΕΠΟΡΤΑΖ | ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Πέμπτη 10 Σεπτέμβρη 1998
    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Σελίδα 14
    ΡΕΠΟΡΤΑΖ
    "ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ"
    Ολοκληρωμένη πρόταση για το κυκλοφοριακό
    • Σύγκρουση με τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, που έχουν οδηγήσει την πόλη σε κυκλοφοριακό αδιέξοδο
    • Ακρογωνιαίος λίθος ο Δημόσιος Ενιαίος Φορέας και η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των μέσων μαζικής μεταφοράς

    Ολοκληρωμένη μελέτη των αιτίων και ταυτόχρονα πρόταση αντιμετώπισης του συγκοινωνιακού προβλήματος της Αθήνας και γενικότερα του Λεκανοπεδίου κατέθεσε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Λεων. Αυδής, σε σχετική συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε η "Αγωνιστική Αριστερή Οικολογική Συμπαράταξη για την Αθήνα".

    Η συνέντευξη δεν είχε εντυπωσιακούς χάρτες, πομπώδεις λύσεις και μεγαλεπήβολα έργα σαν κι αυτά που συνηθίζουν να παρουσιάζουν συχνά - πυκνά οι καθ' ύλην αρμόδιοι υπουργοί και στις προεκλογικές περιόδους οι... εν δήμω εκπρόσωποί τους υποψήφιοι. Γιατί, για τη "Συμπαράταξη" τέτοιου είδους "έργα"- όπως απέδειξαν χτες στελέχη της - δεν έχουν στόχο την επίλυση του προβλήματος, αλλά τη διαιώνισή του για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων.

    Εδώ βρίσκεται και το "κλειδί" της πρότασης που καταθέτει ο συνδυασμός του Λεων. Αυδή. "Υπάρχουν συγκεκριμένοι πολιτικοί και οικονομικοί λόγοι - όπως σημείωσε και ο ίδιος ο υποψήφιος δήμαρχος - που έχουν οδηγήσει την κυκλοφοριακή κατάσταση στην πόλη στο σημερινό αδιέξοδο".Αν δεν αρθούν αυτοί οι λόγοι δεν πρόκειται να αρθεί ούτε το αδιέξοδο. Γι' αυτό και έχει καθοριστική σημασία η πολιτική ταυτότητα, η τοποθέτηση της νέας Δημοτικής Αρχής. Θα συμμερίζεται και πολύ περισσότερο θα εκφράζει τα συμφέροντα που μέχρι σήμερα υπηρετούν οι πολιτικές επιλογές που ευθύνονται για την κατάσταση που επικρατεί; Η θα καταγγείλει τις συγκεκριμένες επιλογές και θα ταχθεί καθαρά με τα συμφέροντα όσων θίγονται, όσων δε βρίσκουν λεωφορείο στη στάση και στη συνέχεια τραμ να συνεχίσουν τη διαδρομή τους, όσων δεν έχουν ή δε θέλουν να κυκλοφορήσουν με το αυτοκίνητο, όσων δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις συνεχείς αυξήσεις των εισιτηρίων...

    Αποκαλυπτικά τα στοιχεία

    Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αποθάρρυνση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, ο περιορισμός της κυκλοφορίας του στην πόλη, μπορεί να αλλάξει ριζικά την κατάσταση. Αρκεί και μόνο το στοιχείο που παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος, καθηγητής του Πολυτεχνείου Γ. Σαρηγιάννης,ο οποίος μαζί με τους Χρ. Σταμούλο,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΑ, Κ. Διάκο καιΒ. Παπαστεργίου στελέχη της "Συμπαράταξης", ανέλυσαν στοιχεία του προγράμματος του συνδυασμού. Κάθε μετακινούμενος με ΙΧ καταλαμβάνει 32 ολόκληρα τ. μ. - σημείωσε ο καθηγητής - την ώρα που ο μετακινούμενος με το τραμ καταλαμβάνει μόλις ένα τ. μ. Αν σε αυτό το στοιχείο - συνέχισε - προσθέσουμε και αυτό της αξιολόγησης, της ιεράρχησης κάθε μαζικού μέσου μεταφοράς - λεωφορείου, τραμ, μετρό ή άλλου - σε σχέση με την περιοχή, την εγγύτητα ή όχι με το κέντρο της πόλης, τον πληθυσμό που θέλουμε να εξυπηρετήσουμε και άλλα χαρακτηριστικά, μπορούμε να έχουμε ένα αξιόπιστο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς, που θα προσελκύσει επιβάτες, θα έχει ενιαίο και φτηνό εισιτήριο και θα επιτυγχάνει πυκνή κάλυψη μεγάλων εκτάσεων.

    Απαραίτητη, βέβαια, προϋπόθεση είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς να σχεδιάζονται και να λειτουργούν, με στόχο να εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό. Αν γίνονται, για να λειτουργήσουν ως ιδιωτικές επιχειρήσεις των εργολάβων που τα κατασκευάζουν - όπως το μετρό και αύριο και τα υπόλοιπα μέσα - η κατάσταση δε θα αλλάξει.

    Ενιαίος Δημόσιος Φορέας

    Ετσι, όπως υπογράμμισε ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, ακρογωνιαίο λίθο και ταυτόχρονα βασική θέση της "Συμπαράταξης για την Αθήνα" αποτελεί η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των μέσων μαζικής μεταφοράς,μέσω της δημιουργίας ενιαίου φορέα αστικών συγκοινωνιών, με την ενοποίηση των υπαρχόντων και ένταξη σ' αυτόν των νέων μέσων, στον οποίο πρέπει να συμμετάσχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τόσο στο σχεδιασμό των συγκοινωνιακών γραμμών, όσο και στη διαχείρισή τους. Εφικτή επίσης, σε ένα ενιαίο και δημόσιο δίκτυο είναι η καθιέρωση ενιαίου φτηνού εισιτηρίου σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και δρομολογίων ολόκληρο το 24ωρο.

    Σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται, όπως υπογράμμισε ο Λ. Αυδής να διασφαλιστεί η κατοχύρωση των εργαζομένων στη συγκοινωνία.Η προσπάθεια της κυβέρνησης να διαλύσει τις εργασιακές σχέσεις και σε αυτό το χώρο, άλλωστε, δεν έχει σκοπό τη μείωση του κόστους, που επικαλείται αλλά τη διευκόλυνση των ιδιωτικοποιήσεων, την εξυπηρέτηση του ιδιωτικού συμφέροντος όπως και τον περιορισμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

    Το αποδεικνύει - όπως είπε ο Χρ. Σταμούλος - το ένα τρισεκατομμύριο δραχμές που χαρίζεται στους ιδιώτες, με την προώθηση του κυβερνητικού σχεδίου για ιδιωτικοποιημένες αστικές συγκοινωνίες την ίδια ώρα που το ιδιωτικοποιημένοι μετρό αναγορεύεται σε απόλυτο "αγά και κεχαγιά" των συγκοινωνιών. Τελικά, ο επιβάτης - κατέληξε ο συνδικαλιστής - είναι αυτός που θα χρυσοπληρώσει την προίκα στους ιδιώτες και οι δημοτικές εκλογές είναι μια απ' τις ευκαιρίες, που έχει, για να δείξει ότι δεν είναι διατεθειμένος να το δεχτεί και ακόμα να δημιουργήσει και με την ψήφο τους προϋποθέσεις, για να αλλάξει η σημερινή κατάσταση.

    Αλλωστε, ακόμα και το επίσημο Δελτίο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παραδέχεται ότι... μετά τα μέτρα ιδιωτικοποίησης των συγκοινωνιών στην Αγγλία επί πρωθυπουργίας Θάτσερ οι επιβάτες τους μειώθηκαν κατά 27 % και το κόμιστρο αυξήθηκε κατά 25 %.

    Βασανιστήριο για τους εργαζόμενους

    Το κυκλοφοριακό - συγκοινωνιακό είναι το καθημερινό βασανιστήριο των εργαζομένων και έχει δημιουργήσει ποικίλες στρεβλώσεις στη λειτουργία της πόλης και στον τρόπο της ζωής μας. Η επιλογή των ασχολιών, η ψυχαγωγία, η κοινωνική ζωή, η οικογενειακή ζωή, η επαγγελματική δράση, οι συνήθειες της καθημερινής ζωής εξαρτώνται κατά μεγάλο μέρος από τις συνθήκες κυκλοφορίας και συγκοινωνίας, υπογράμμισε ο Λ. Αυδής.

    Γι' αυτό και είναι ανυπολόγιστες οι επιπτώσεις από τις κυβερνητικές και δημοτικές επιλογές, που ταυτίζονται με τα συμφέροντα των πολυεθνικών του αυτοκινήτου - τις επονομαζόμενες εφτά αδελφές του πετρελαίου και τις αυτοκινητοβιομηχανίες - που έχουν συμφέρον από την απουσία εκτεταμένων δικτύων μέσων σταθερής τροχιάς, όπως το τραμ και οι περιαστικοί σιδηρόδρομοι - για να κερδοσκοπούν από τις πωλήσεις.

    Ετσι, ακόμα και η περιώνυμη αποκέντρωση υπουργείων και άλλων υπηρεσιών επιδεινώνει το πρόβλημα, αφού τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο τις μεταφέρει στην περιφέρεια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της μετεγκατάστασης του ΥΠΕΧΩΔΕ στον Ελαιώνα. Για τη Συμπαράταξη, αντίθετα, όπως υπογράμμισε ο Λ. Αυδής, η συγκέντρωση συγγενών κεντρικών επιτελικών υπηρεσιών μπορεί να συμβάλει στη μείωση των επιπτώσεων του κυκλοφοριακού. Γιατί "για όσο διάστημα θα είναι αναγκαίο το πέρασμα από το κέντρο για τη μετάβαση από τη μια γειτονιά της Αθήνας σε μια άλλη η μηχανιστική μεταφορά υπηρεσιών όχι μόνο δε θα ανακουφίσει, αλλά και θα επιδεινώσει το κυκλοφοριακό, μεταφέροντας πολλαπλάσιο το πρόβλημα στην περιφέρεια. Ορθή αποκέντρωση είναι, αντίθετα, να διασκορπιστούν σε επίπεδο Δήμου - και για μεγάλους Δήμους, όπως ο Δήμος Αθηναίων, σε επίπεδο Διαμερίσματος - οι καθημερινές και τρέχουσες εξυπηρετήσεις του πολίτη: ταυτότητες, πιστοποιητικά, διαβατήρια, άδειες οδήγησης, περίθαλψη".

    Μπορεί να αλλάξει η κατάσταση

    Ο περιαστικός σιδηρόδρομος, η γραμμή Αθήνας - Λαυρίου, εγκαταλείφθηκε τη δεκαετία του '50 για χάρη των μετόχων των ΚΤΕΛ, που ήταν βέβαια ψηφοφόροι των κομμάτων που επέβαλλαν τις σχετικές αποφάσεις, υπενθύμισε ο Λ. Αυδής.

    Σήμερα γίνεται το ίδιο στην Αττική Οδό - προβλέπει περιαστικό σιδηρόδρομο στη μεσαία λωρίδα της η μελέτη του έργου - όπου οι εργολάβοι που θα διαχειριστούν αύριο το διόδιο δε θέλουν τη δρομολόγηση ανταγωνιστικού του αυτοκινήτου μέσου - συμπλήρωσε ο Κ. Διάκος από την πλευρά της Κίνησης "Αθήνα - Ανθρώπινη Πόλη". Παράλληλα - όπως σημείωσε ο Β. Παπαστεργίου από την"Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία" - οι φοροαπαλλαγές για το ιδιωτικό αυτοκίνητο ευνοούν την κυκλοφορία του, αντί να την αποτρέπουν.

    Φαίνεται από όλα αυτά ότι το τεράστιο ζήτημα της αντιμετώπισης του συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού προβλήματος δεν μπορεί να προχωρήσει με τις εξαγγελίες - προφάσεις εν αμαρτίαις των υπευθύνων για τη διαιώνισή του. Ο Δήμος της Αθήνας, η αλλαγή πολιτικής κατεύθυνσης στο δημοτικό χώρο, αποτελεί κρίσιμο βήμα, για να αρχίσει να αλλάζει η κατάσταση. Ο συνδυασμός της "Αγωνιστικής Αριστερής Οικολογικής Συμπαράταξης για την Αθήνα" δεν παραλείπει να τονίσει την ανάγκη για δημιουργία εκτεταμένων δικτύων πεζοδρόμων, κατασκευή ποδηλατοδρόμων, επιστροφή τελικά στον πεζό της πόλης που στερείται. Αλλά αυτά αν τα υπόσχονται όλοι, δε σημαίνει και ότι θα γίνουν. Σήμερα όπως είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Διάκος δεν έχουμε πεζοδρόμια, αλλά "τροχοεμποροδρόμια". Ξέρουμε όμως τι χρειάζεται για να αρχίσουμε να φτιάχνουμε αυτά που πραγματικά θέλουμε...


    Κορυφή σελίδας
    Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
    Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
    Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ