****
Πρώτη,να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων.Δεύτερη,να παρέχεται δωρεάν εκμάθηση μιας, τουλάχιστον, ξένης γλώσσας. Η εκμάθηση αυτής της γλώσσας να εξασφαλίζεται με επάρκεια μέσα στο δημόσιο σχολείο. Το μέτρο αυτό απαιτεί κάποιο χρόνο, μπορεί όμως να υλοποιηθεί.
Τρίτη,χρειάζονται ριζικά μέτρα που απαιτούν οι σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων, των νέων, της κοινωνίας, όπως: η γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία και η κατάργηση της ιδιωτικής και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτό το τελευταίο μπορεί να χρειαστεί τρία, τέσσερα ή και πέντε χρόνια, για να υλοποιηθεί. Σημασία, πάντως, έχει να ξεκινήσει.
Τέταρτη,να καθιερωθεί ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο σαν απαραίτητο υπόβαθρο, όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα χρειαστεί ο νέος και η νέα. Για τους νέους που δε θέλουν να πάνε στα πανεπιστήμια, αλλά θέλουν μια επαγγελματική ειδίκευση, προτείνεται να υπάρχουν μεταλυκειακές σχολές, ενταγμένες μέσα στη δημόσια εκπαίδευση. Φυσικά θα ισχύει για όλους το ενιαίο υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο.
*****
Πέμπτη,σαν άμεσο μέτρο προτείνεται η κατάργηση των ΤΕΕ - όχι των ΤΕΙ - που αποτελούν υποδεέστερο σύστημα ευτελούς κατάρτισης, παράλληλα με το Λύκειο. Και αυτό πάλι με προοπτική το δωδεκάχρονο σχολείο. Επίσης προτείνεται να αναδιοργανωθεί και να βελτιωθεί η νυχτερινή εκπαίδευση.
Εκτη,να ακυρωθεί ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, με άμεσο μέτρο, ταυτόχρονα, τους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα, τη μείωση της αναλογίας διδασκόντων - διδασκομένων στο ένα προς είκοσι, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο, ξεκινώντας από τα σχολεία των πιο φτωχών λαϊκών συνοικιών και περιοχών. Να ολοκληρώνεται η εργασία μέσα στο σχολείο, που θα περιλαμβάνει την άθληση, την καλλιτεχνική παιδεία, την ευρύτερη κοινωνική και πολιτιστική λειτουργία. Ετσι δε θα υπάρχει ανάγκη να προστρέχει ο κόσμος στις διάφορες ιδιωτικές σχολές και τα φροντιστήρια που φουντώνουν.
Εβδομη,σαν άμεσο μέτρο προτείνεται η οικονομική και επιστημονική στήριξη των εκπαιδευτικών μέσα από την περιοδική ετήσια επιμόρφωση, με ευθύνη των πανεπιστημίων, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει άμεσα να αποσυρθεί το νέο σύστημα ελέγχου και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, που αποκαλείται "αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου".
Ογδοη,να ιδρυθούν δημόσιες ειδικές επαγγελματικές σχολές ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό την εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής μόρφωσης και όχι ληξιπρόθεσμης κατάρτισης επί πληρωμή, όπως γίνεται τώρα με τα ΙΕΚ και τα ΚΕΚ, που πρέπει να καταργηθούν.
Ενατη,για την ανώτατη παιδεία προτείνεται η συγκρότηση ενιαίας ανώτατης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, που θα καλλιεργεί την ικανότητα της επιστημονικής σκέψης και δράσης και θα δίνει πλήρη επιστημονική επάρκεια σε όλους τους απόφοιτους. Οταν λέμε ενιαία εκπαίδευση, εννοούμε και την ένταξη των ΤΕΙ στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ουσιαστικά και όχι τυπικά, με έναν στενό οργανωτικό τρόπο. Φυσικά, απαιτείται μελέτη, με βάση τις προτάσεις που υπάρχουν, ώστε τα ΤΕΙ να πάψουν να είναι υποβαθμισμένα ΑΕΙ - γιατί έτσι είναι σήμερα - ή να είναι μια αδιαβάθμητη βαθμίδα, που στριμώχνεται ανάμεσα στα σημερινά ΑΕΙ και στο συνονθύλευμα των ιδιωτικών και δημοσίων ΙΕΚ. Βέβαια, απαιτείται κάποιος χρόνος, ωστόσο μπορεί να δρομολογηθεί άμεσα.
Δέκατη,άμεσα να καταργηθούν αυτά τα περίφημα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής και το δήθεν Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, καθώς και τα κάθε είδους δίδακτρα. Να κατοχυρώνεται η επιστημονική ειδίκευση στο πτυχίο. Να μη δημιουργηθούν οι πολλαπλοί προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί κύκλοι, η αποσύνδεση πτυχίου και επαγγέλματος.
Ενδέκατη,άμεσα προτείνουμε την κατάργηση του νέου συστήματος - λαιμητόμου για την αξιολόγηση και την πρόσβαση των μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Να καταργηθούν οι εξετάσεις της Β Λυκείου και της Γ Λυκείου και, στη λογική που έχουμε, να απεξαρτηθεί το πρόγραμμα και η λειτουργία του λυκείου από τη διαδικασία επιλογής προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στα ΤΕΙ.
****
Η εφαρμογή, φυσικά, μιας τέτοιας πρότασης προϋποθέτει να υπάρχει από τη μεριά της κυβέρνησης πολιτική βούληση να πάει κόντρα - όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη - στα μεγάλα συμφέροντα, που λυμαίνονται το χώρο της Παιδείας και να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων τη "Λευκή Βίβλο" για την Παιδεία, αυτό το "ευαγγέλιο" των Βρυξελλών. Και μπορεί η κυβέρνηση Σημίτη να πορεύεται σφυρίζοντας αδιάφορα και "πειθόμενη τοις κείνων ρήμασι", ωστόσο το μέλλον της ελληνικής νεολαίας δεν της χρωστάει απολύτως τίποτε. Και, ευτυχώς, αυτό το τελευταίο φαίνεται πως η νεολαία μας το έχει καταλάβει πολύ καλά.
Βασίλης ΑΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ
Η συνολική πρόταση του Κόμματος απαντάει στο ερώτημα: τι ζητήματα πρέπει να λύνει ένας νέος νόμος. Αποτελείται από 11 θέσεις εκ των οποίων οι τέσσερις πρώτες είναι γενικότερης σημασίας και προοπτικής, ενώ οι εφτά τελευταίες πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν βασικά προβλήματα που ταλαιπωρούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα