Παρασκευή 18 Ιούνη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
21ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Για τις επιμορφωτικές ανάγκες

Συναγωνιστές,

Είναι επιτακτική ανάγκη να μην παραμείνει το Κόμμα στην επιμόρφωση των μελών του (πρώτο κείμενο Θέσεων), αλλά να επεκτείνει την επιμόρφωση στις εργατικές - λαϊκές μάζες, με μακροχρόνια προγράμματα σπουδών και με προοπτική. Εύχομαι να ευοδωθούν οι στόχοι του ΚΚΕ για την ιδεολογικο-επιστημονική εκπαίδευση και ανάπτυξη των στελεχών του, για την καλύτερη, πιο αποδοτική και βελτιωμένη καθοδηγητική τους ευθύνη, για την πορεία και την επαναστατική εξέλιξη του Κόμματος. Συμφωνώ απόλυτα με το περιεχόμενο του πρώτου κειμένου, όσον αφορά τα εν λόγω θέματα. Προεκτείνοντας τις τόσο εμπεριστατωμένες και αξιόλογες θέσεις της ΚΕ γι' αυτά τα ζητήματα, προτείνω τα εξής:

Παραγωγή κομματικών στελεχών, επιστημόνων και φοιτητών, φίλων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, για να καλύψουν τις ανάγκες της λαϊκής επιμόρφωσης σε εκλαϊκευμένα μαθήματα μαρξιστικής Πολιτικής Οικονομίας, Φιλοσοφίας, Κοινωνιολογίας και Ιστορίας. Για τις επιμορφωτικές ανάγκες που έχουν η εργατική τάξη και τα λαϊκά κοινωνικά στρώματα. Αυτά τα στελέχη θα διδάσκουν σε τρίμηνα ταχύρρυθμα σεμινάρια στα Εργατικά ή Λαϊκά Πανεπιστήμια ή στις Εργατικές ή Λαϊκές Λέσχες, που θα πρέπει να ιδρυθούν και να λειτουργούν από το ΠΑΜΕ και τα εργατικά ταξικά σωματεία σε όλους τους νομούς ή τις Περιφέρειες, αρχικά, της χώρας και σε όλη την Αττική. Τα μαθήματα θα δίνονται σε κύκλους (ετησίως, ένα τρίμηνο για αρχαρίους και κάθε χρόνο για μια πενταετία, πειραματικά, β΄, γ', δ΄, ε΄ κύκλος μαθημάτων, ενώ θ' αρχίζουν κάθε χρόνο τριμηνιαία μαθήματα αρχαρίων με νέους σπουδαστές).

Τα στελέχη θα προέρχονται από κομματικά μέλη (ή από κατάλληλα επιμορφωμένους φίλους του ΚΚΕ και μέλη του ΠΑΜΕ), συναγωνιστές νέους και νέες, φοιτητές/φοιτήτριες, εργάτες/εργάτριες, υπαλλήλους, ΕΒΕ κ.ο.κ. Τα αντίστοιχα τμήματα της ΚΕ του ΚΚΕ, με τα αξιόλογα στελέχη τους, θ' αναλάβουν αρχικά την επιμόρφωση όλου του στελεχικού επιμορφωτικού δυναμικού, μεθοδικά, παράγοντας 100-200 στελέχη ετησίως σε όλη τη χώρα και στην Αττική. Στην Αττική, ίσως, μπορεί να ξεκινήσει πιλοτικά ένα πρόγραμμα. Τα νέα στελέχη στη συνέχεια θα γίνουν πολλαπλασιαστές κ.ο.κ.

Επιπρόσθετα μαθήματα για τις σπουδές των στελεχών/επιμορφωτών προτείνω να είναι η ορθοφωνία, η διδακτική μεθοδολογία, η ψυχολογία συμπεριφοράς και διαπροσωπικών σχέσεων και άλλα παρόμοια μαθήματα, τα οποία θα βοηθήσουν στην καλύτερη μετάδοση των επιστημονικών γνώσεων και στην αφομοίωσή τους από τους επιμορφούμενους.

Θα καταρτιστούν ανάλογα Προγράμματα Σπουδών Αρχαρίων και Σπουδαστών πενταετούς επιμόρφωσης. Θα υπάρχει σχετική βιβλιογραφία για μελέτη, σημειώσεις φωτοτυπημένες ή ηλεκτρονικές. Θα χρησιμοποιούνται: Η/Υ, οθόνες, μαυροπίνακες ή πίνακες με μαρκαδόρους, προβολές ταινιών, power point και κάθε νέα τεχνολογία για την πιο άνετη και αποδοτική διδασκαλία. Αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν πολλές, τα γραφεία κατά τόπους ΕΒΕ, ΟΓΕ, Επιτροπών Ειρήνης, Συνταξιούχων ΙΚΑ, Παραρτημάτων Εθνικής Αντίστασης κ.ά.

Οι Εργατικές Σχολές ή τα Εργατικά πανεπιστήμια δεν θα είναι ενταγμένα στο ΚΚΕ, αλλά στο ΠΑΜΕ, σε εργατικά και συνδικαλιστικά σωματεία, με σαφή όμως ιδεολογικό - ταξικό - επιστημονικό προσανατολισμό.

Η πειθώ στον λαό για την επιστημονική αποστολή τους είναι το πρώτιστο, καθώς και για τον στόχο της καλλιέργειας και ανάπτυξης της λογικής, κριτικής και διαλεκτικής σκέψης των εργαζομένων και του λαού μας, γενικότερα. Η πειθώ πρέπει να κατευθύνεται σε αυτούς που πιστεύουν ακράδαντα στην αναγκαιότητα της διαρκούς επιμόρφωσης, σαν αυτή που «παρέχεται» από τα Ανοιχτά, Ελεύθερα και Λαϊκά Πανεπιστήμια του αστικού κράτους σε δήμους κυρίως, αλλά και απ' αυτά με ιδιωτικά κριτήρια και με νομική υπόσταση, με τη διαφορά ότι εδώ η επιστήμη θα προσφέρεται μεν δωρεάν, δεν θα παρέχει δε επαγγελματική αποκατάσταση, θα έχει όμως ως στόχο της τη διαμόρφωση της σκέψης και της δράσης για την επίλυση των προσωπικών, οικογενειακών και κοινωνικών προβλημάτων των ανθρώπων των λαϊκών οικογενειών του χωριού και της πόλης, των εργαζομένων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, των φτωχών και μικρομεσαίων αγροτών, της νεολαίας κ.ο.κ. Οι στόχοι της επιστημονικής επιμόρφωσης θα είναι, από τη μια, η καλλιέργεια της σκέψης μας, η ενδυνάμωση της κρίσης μας, ο εμπλουτισμός των επιστημονικών γνώσεών μας και, από την άλλη, η ένταξή μας στα ταξικά συνδικάτα, τα μόνα που αγωνίζονται για τα συμφέροντα της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού μας. Διότι έχει αποδειχτεί ότι χωρίς επιστημονικές γνώσεις, κοινωνικό προβληματισμό και ταξική συνείδηση, ΔΕΝ είναι δυνατό εν πολλοίς να ενταχθεί κάποιος και ν' αγωνιστεί στα ταξικά συνδικάτα, στο ΠΑΜΕ.

Η ανάγκη είναι η κινητήρια δύναμη, αλλά και η γνώση και η κρίση είναι οι μοχλοί και τα έμβολα που θα κινήσουν την επαναστατική ταξική κοινωνική μηχανή. Η γνώση και η κρίση δε, όταν αναπτύσσονται στο πλαίσιο μιας ομαδοσυνεργατικής συνεχούς επιμορφωτικής δραστηριότητας είναι δυνατό να αποβάλουν από το άτομο το φόβο, την εγωπάθεια, την απάθεια, τον ωχαδερφισμό και τη νωχέλεια. Πάντοτε η ομαδική και συντροφική εργασία, επιμόρφωση και κοινωνικο-συνδικαλιστική δράση οδηγούν τον μαθητή, τον φοιτητή, τον άνεργο, τον εργαζόμενο, τον συνταξιούχο σε μια πολιτιστική, μορφωτική και επιμορφωτική πορεία, σημαντικών επιτεύξεων σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο.

Σε πολλές χώρες, κατά την ιστορική διαδρομή της ανθρωπότητας, τουλάχιστο εδώ και 300 χρόνια, συστηματικά έχουν λειτουργήσει λαϊκά επιμορφωτικά μαθήματα, σεμινάρια και πανεπιστήμια στον δυτικό αστικό κόσμο, από προοδευτικούς αστούς, αλλά και από κομμουνιστές και εργατικά σωματεία. Αλλά και στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες είχαν λειτουργήσει πιο οργανωμένα, μαζικά και στοχευμένα για επαγγελματικούς σκοπούς, αλλά συγχρόνως με συγκεκριμένη ιδεολογικοπολιτική (μαρξιστική) κατεύθυνση.

Τίθεται το εύλογο και λογικό ερώτημα: Από πού θα βρεθούν τόσα επιμορφωτικά στελέχη για να καλύψουν τις υπάρχουσες και όλο και περισσότερες δημιουργούμενες ανάγκες; Νομίζω ότι το βάρος θα πέσει στις νέες ηλικίες, και κυρίως στη σπουδάζουσα. Σ' αυτούς που μαθαίνουν πιο γρήγορα και πιο εύκολα, με την αντίληψη, τη μνήμη και την κρίση του νέου ανθρώπου που διαθέτουν. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα είναι οι δάσκαλοί τους, οι επιμορφωτές τους, οι οποίοι με τις ήδη κατακτημένες γνώσεις και την εμπειρία τους θα τους καθοδηγούν. Ασφαλώς, στη συνέχεια θα δημιουργούνται όλο και νέοι επιμορφωτές των νέων επιμορφωτών, στο μέλλον κ.ο.κ.

Η πρότασή μου ασφαλώς και δεν είναι πλήρης.

Παρακαλώ, ας υιοθετηθεί, έστω και ελλιπής, και ας εμπλουτιστεί από τους αξιότερους και εμπειρότερους εμού συναγ. συνέδρους του 21ου Συνεδρίου του ΚΚΕ.

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς και

Καλή επιτυχία στις εργασίες του 21ου Συνεδρίου του ΚΚΕ

ΥΓ: Είμαι πάντοτε στη διάθεση του κόμματος της εργατικής τάξης για την πραγμάτωση της πρότασής μου, με τις επιστημονικές γνώσεις και την εμπειρία μου. Αν και όποτε αποφασίσει το Συνέδριο ή η ΚΕ του ΚΚΕ για την υλοποίηση της πρότασής μου και αν το Κόμμα με προσκαλέσει σε συνεργασία.


Θανάσης Ν. Καραγιάννης
Δρ. Επιστημών της Αγωγής, Ερευνητής/Μελετητής/Κριτικός Θεάτρου - Συγγραφέας


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ