Πέμπτη 4 Ιούλη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Στο βωμό του καταστρέφουν αρχαία

Η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», αρχιτέκτονες και δημότες αγωνίζονται ενάντια στην τσιμεντοποίηση σπουδαίων μνημείων

Αποψη του χώρου που θέλουν να καταστρέψουν.
Αποψη του χώρου που θέλουν να καταστρέψουν.
Εγκλημα κατά της Αθήνας, της ιστορίας της και του πολιτισμού συντελείται στην περιοχή του Μακρυγιάννη. Η εμμονή της κυβέρνησης να οικοδομήσει μέσα και πάνω στον καταπληκτικό αρχαιολογικό χώρο, το Νέο Μουσείο Ακρόπολης (ΝΜΑ), προκαλεί αγανάκτηση, ακόμα και σε διεθνείς επιστημονικούς φορείς όπως το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών. Η «Συμπαράταξη για την Αθήνα» καλεί το Δήμο Αθηναίων να πάρει θέση και ζητά το μουσείο να κτιστεί σε άλλη θέση.

Οι εργασίες θεμελίωσης, σε οικόπεδο κάτω από την Ακρόπολη, ξεκίνησαν. Το ΝΜΑ ετοιμάζεται να ανοικοδομηθεί μέσα και πάνω σε αρχαιολογικό χώρο ανολοκλήρωτης ανασκαφής. Κινδυνεύουν άμεσα με τσιμεντοποίηση αρχαιότητες όπως φιλοσοφική σχολή, περίπτερα, λουτρά και διαμορφωμένοι χώροι περιπάτου κάτω ακριβώς από τον Ιερό Βράχο. Στην οικοδόμηση αντιδρούν πολλοί περίοικοι, τουλάχιστον επτά τοπικοί σύλλογοι και αρχιτέκτονες. Η «Συμπαράταξη» έφερε το ζήτημα στο Δημοτικό Συμβούλιο που το εξετάζει σήμερα Πέμπτη.

Η δημοτική σύμβουλος της «Συμπαράταξης» Ζωή Βαλάσησημειώνει: Χτίζεται με άδεια και επιμονή του ΥΠΠΟ, σε αρχαιολογικό χώρο με πληθώρα ευρημάτων που καταστρέφονται. Δε συνεχίζουν την ανασκαφή, σαν να πρόκειται για ανακάλυψη ασήμαντη ή σαν να υπάρξει αργότερα και άλλη ευκαιρία για τέτοιου μεγέθους ανασκαφή, όταν ο χώρος θα έχει οικοδομηθεί!».

Συνεχίζει: «Οταν η διάνοιξη του μετρό στην περιοχή ανέδειξε στα είκοσι μέτρα βάθος, στοιχεία από τον 17ο π.Χ. αιώνα, φανταστείτε τι περιμένει ακόμα κρυμμένο, κάτω από τα μόλις δυόμισι μέτρα της ήδη ανασκαφείσας επιφάνειας. Δυστυχώς, αυτή η "κατάδυση" στην ιστορία της πόλης μας και του πολιτισμού θα είναι αδύνατη, όταν τα ίχνη των μνημείων θα έχουν γίνει τσιμέντο και σκόνη κάτω από το οικοδόμημα».

Θυμίζουμε και τη ρήση του Β. Πετράκου (μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, γεν. γραμματέας της Αρχαιολογική Εταιρείας) ότι η ανέγερση του ΝΜΑ «γίνεται εφιάλτης, γιατί για την κατασκευή του μέσα σε μια πολυάνθρωπη συνοικία, πρέπει να καταστραφεί ένα αρχαίο εκτεταμένο οικοδομικό συγκρότημα, άρτια διατηρημένο, το οποίο δεν έχει δημοσιευτεί. Ο,τι λέγεται γι' αυτό βασίζεται σε εικασίες. Ενα είναι βέβαιο: τα αρχαία που θα καταστραφούν, αποτελούν πηγή για μια σχεδόν άγνωστη περίοδο της ιστορίας της Αθήνας. Επιστημονικά δεν ερμηνεύεται η πράξη που θα γίνει».

Η Ζ. Βαλάση: «Τα τεράστια μεγέθη του ΝΜΑ, οι θεμελιώσεις και μάλιστα τα δυο υπόγεια που προβλέπονται, θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτες καταστροφές στα αρχαία, όχι μόνο αποκλείοντας διά παντός κάθε περαιτέρω ανασκαφή, αλλά και διαλύοντας τα ήδη αποκαλυφθέντα». Σημειώνει ότι τα κυβερνητικά σχέδια προβλέπουν ύψος οικοδομής του ΝΜΑ 28,5 μέτρα. Οσο μια οκταώροφη πολυκατοικία, ψηλότερη από το παρακείμενο περίφημο κτίριο του Βάιλερ και τις γύρω οικοδομές.

Το ελληνικό Τμήμα του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) καλεί το ΥΠΠΟ και τον Οργανισμό Ανέγερσης του ΝΜΑ «να εγκαταλείψει την καταστροφική για τα αρχαία ευρήματα» ανέγερση στον εν λόγω χώρο. «Να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα η αρχαιολογική έρευνα» εκεί, να κηρυχτεί, προστατευτεί και αναδειχτεί ως αρχαιολογικός χώρος. Να βρεθεί άλλος χώρος για το ΝΜΑ. Τη θέση αυτή στηρίζει και η «Συμπαράταξη».

Στο κυβερνητικό επιχείρημα ότι δεν προλαβαίνουμε να βρούμε άλλο χώρο για το ΝΜΑ και να το χτίσουμε μέχρι το 2004, ειδικοί απαντούν: Ενάμισης χρόνος μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση τέτοιου οικοδομήματος, την τοποθέτηση των εκθεμάτων και τη λειτουργία του ως μουσείου. Θα έχουμε ένα ατελείωτο έργο, καταστρέφοντας στο ενδιάμεσο αριστουργήματα.

Στη «Συμπαράταξη» επισημαίνουν και ότι η οδική πρόσβαση στο ΝΜΑ είναι σχεδόν αδύνατη. Γίνεται μόνο μέσα από τη στενή οδό Χατζηχρήστου. Οι λοιποί γύρω δρόμοι δεν εξυπηρετούν, λόγω πρόσφατων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και πεζοδρομήσεων. Πώς θα εξυπηρετούνται οι χιλιάδες επισκέπτες με τα τουριστικά και σχολικά λεωφορεία; Πώς θα γίνεται η τροφοδοσία του μουσείου από φορτηγά; Η μεταφορά γλυπτών και άλλων εκθεμάτων με γερανούς και κοντέινερ για συντήρηση και αποθήκευση καθώς και η οργάνωση εκθέσεων σε αυτόν τον κορεσμένο θύλακα της Αθήνας;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ