Παρασκευή 24 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "ΝΑΥΠΛΙΟ"
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Συσπειρώνουμε δυνάμεις για σκληρές μάχες

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Την ώρα που οι υπουργοί Εργασίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τα κυβερνητικά επιτελεία σε ανοιχτή γραμμή με τους βιομήχανους και τους εφοπλιστές, με τις συμβιβασμένες ηγεσίες του συνδικαλιστικού κινήματος εξετάζουν πώς θα κοροϊδέψουν την εργατική τάξη και θα προωθήσουν αντεργατικές αλλαγές, εμείς εξετάζουμε πώς θα οργανώσουμε καλύτερα την πάλη μας. Εξετάζουμε πώς θα δεθούμε πιο πολύ με την εργατική τάξη στους χώροuς δουλιάς, πώς θα συντονίσοuμε τη δράση του ταξικού κινήματος σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Σ' αυτή τη διεθνιστική συνάντηση του ΠΑΜΕ, σ' αυτή την εκδήλωση που ακούγεται η φωνή των εργατών, θέλω να θέσω ορισμένες σκέψεις από την πείρα των ναυτεργατών.

Η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής που στο τιμόνι τους βρίσκονται οι αγωνιστικές δυνάμεις οργάνωσαν σημαντικούς, μαζικούς απεργιακούς αγώνες για την Κοινωνική Ασφάλιση, τα εργασιακά δικαιώματα και τα άλλα προβλήματα των ναυτεργατών. Οργάνωσαν αγώνες σε δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνουν οι αρνητικοί συσχετισμοί δύναμης, η απεργοσπαστική στάση της συμβιβασμένης ηγεσίας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η τρομοκρατία των εφοπλιστών και της κυβέρνησης.

Εγιναν σημαντικά βήματα. Δύο σωματεία κινητοποίησαν τα πληρώματα, σταμάτησαν δεκάδες πλοία στον Πειραιά και τα άλλα λιμάνια της χώρας. Αντιμετωπίσαμε τις βάρβαρες επιθέσεις του κατασταλτικού μηχανισμού, αναγκάσαμε την κυβέρνηση να καταφύγει στο φασιστικό μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης.

Βγαίνουν συμπεράσματα.

Ο αγώνας μας είχε επιτυχία γιατί στηριχτήκαμε στην αγωνιστική γραμμή του ΠΑΜΕ, στην αυτοτελή δράση των ταξικών δυνάμεων έχοντας καθαρό ότι αντίπαλος είναι οι εφοπλιστές, αλλά και οι πολιτικοί και οι συνδικαλιστικοί τους υπηρέτες. Οτι ο πόλεμος με αυτές τις δυνάμεις χρειάζεται καλή προετοιμασία, ισχυρούς δεσμούς με τα πληρώματα, ανάπτυξη κινήματος αλληλεγγύης και κινητοποίησης της εργατικής τάξης στο πλευρό των ναυτεργατών, στο πλευρό των απεργών.

Είναι μεγάλη η συμβολή του ΠΑΜΕ, ταξικών οργανώσεων, της νεολαίας μας.

Οι αγώνες αυτοί είναι ένα εφόδιο για τις επόμενες μάχες που θα δώσουμε το εξάμηνο που διανύουμε, κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας που έχει σαν αποστολή την επιτάχυνση των αντιδραστικών αλλαγών ενάντια στα εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα, στο δικαίωμα στην Υγεία, τη μόρφωση, στο δικαίωμα να ζουν οι λαοί χωρίς πολέμους και ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις.

Οι δυνάμεις της ταξικής συνεργασίας που αποτελούν την πλειοψηφία της ΓΣΕΕ και τη βάση των διαφόρων κοινωνικών φόρουμ, οι δυνάμεις που σε όλη την περίοδο των αγώνων μας ήταν απόντες και βρίκονταν στο πλευρό της κυβέρνησης και των εφοπλιστών, επιδιώκουν σήμερα να εγκλωβίσουν εργαζόμενους κάτω από διαχειριστικά συνθήματα και να υψώσουν αναχώματα για να εμποδίσουν τη συνάντηση λαϊκών δυνάμεων με το ΠΑΜΕ, με το ταξικό κίνημα.

Να αντιμετωπίσουuμε αποφασιστικά αυτές τις παραπλανητικές μεθοδεύσεις να μην παγιδευτούν οι εργαζόμενοι.

Συνάδελφοι,

Οι ναυτεργάτες βιώνουν την κοινή ναυτιλιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης που επεξεργάστηκαν από κοινού σοσιαλδημοκρατικές, συντηρητικές κυβερνήσεις και εφοπλιστές.

Κριτήριό της είναι η ανταγωνιστικότητα, η αύξηση των εφοπλιστικών κερδών, η ένταση της εκμετάλλευσης των πληρωμάτων. Τα περί ποιοτικής ανταγωνιστικότητας που διατυμπανίζουν οι συνδικαλιστικές δυνάμεις της ταξικής συνεργασίας ή τα περί συνύπαρξης των κερδών με τη βελτίωση της κατάστασης των εργαζομένων, ξεπερνούν τα όρια της πρόκλησης.

Γιατί στις συνθήκες αυτού του άγριου καπιταλιστικού ανταγωνισμού, ο δρόμος για το κεφάλαιο και τις κυβερνήσεις του είναι ένας. Η μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης.

Τα αποτελέσματα το δείχνουuν. Σε συνθήκες ανάκαμψης της οικονομίας οι εφοπλιστές αύξησαν το στόλο και τα κέρδη τους.

Ενώ οι ναυτεργάτες αντιμετωπίζουν δραματική μείωση των θέσεων εργασίας και ανεργία, την ώρα που οργιάζει η εντατικοποίηση της δουλιάς και οι ώρες εργασίας στα πλοία ξεπερνούν τις 12 την ημέρα με τον μέσο όρο να βρίσκεται στις 14 με 15 και πολλές φορές φτάνουν τις 18 ώρες συνεχούς απασχόλησης. Κατανοεί ο καθένας ότι η εντατικοποίηση δημιουργεί τρομερά προβλήματα κόπωσης των ναυτεργατών, αλλά και στην ασφάλεια των πλοίων, των ναυτεργατών και των επιβαινόντων σ' αυτά.

Η κατακόρυφη αύξηση των ατυχημάτων και των επαγγελματικών ασθενειών είναι μια από τις συνέπειες αυτής της βάρβαρης εκμετάλλευσης.

Ταυτόχρονα, προωθούνται ελαστικές μορφές εργασίας με ναυτεργάτες για πολλές δουλιές, έξω από το αντικείμενο της ειδικότητάς τους με περιορισμό της περιόδου λειτουργίας των πλοίων και αύξηση της περιόδου ανεργίας των ναυτεργατών.

Υπονομεύουν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) προωθώντας την ατομική Σύμβαση Εργασίας και την ατομική διαπραγμάτευση.

Εχουν, από πολλά χρόνια, εγκαταλείψει τους άνεργους χωρίς την παραμικρή έστω και στοιχειώδη προστασία.

Συντηρούν και ενισχύουν ένα αισχρό δουλεμπορικό κύκλωμα που εκμεταλλεύεται την ανάγκη του άνεργου να βρει δουλιά.

Αυτή είναι η κατάσταση. Την αντιπαλέψαμε, την αντιπαλεύουμε, διαθέτουμε όλες μας τις δυνάμεις.

Το ταξικό κίνημα είναι σε συνεχή κινητοποίηση για κάθε πρόβλημα των ναυτεργατών αλλά ο «κόμπος έχει φτάσει στο χτένι».

Για να ξεπεραστεί η ανεργία, η ανασφάλεια των ναυτεργατών, η καταπίεση των πληρωμάτων πρέπει να ξεπεραστεί η αιτία που τα δημιουργεί, να εκλείψει το καθεστώς της εκμετάλλευσης.

Για να εξυπηρετηθούν οι εργαζόμενοι επιβάτες και οι κάτοικοι των νησιών, με τακτική συγκοινωνία, με φτηνά εισιτήρια, με ασφάλεια πρέπει οι θαλάσσιες συγκοινωνίες να μη λειτουργούν με κριτήριο το κέρδος, αλλά με κριτήριο την εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων.

Δηλαδή, η πάλη για τα προβλήματα έχει κατεύθυνση και η κατεύθυνση αυτή έρχεται σε σύγκρουση με την κυριαρχία των εφοπλιστών, του κεφαλαίου, έρχεται σε σύγκρουση με την προσπάθεια παγίδευσης των εργαζόμενων στην αναζήτηση ενός μικρότερου κακού.

Οι εργάτες, οι ναυτεργάτες μπορούν να γίνουν κάτοχοι αυτού που δημιούργησαν με το μόχθο τους και ο πλούτος που παράγουν να είναι στα δικά τους χέρια. Γι' αυτό παλεύουμε, γι' αυτό έχουμε υποχρέωση να συγκεντρώσουμε, να συσπειρώσουμε δυνάμεις στο αγωνιστικό μας πλαίσιο και να δώσουμε τις επόμενες σκληρές μάχες χτίζοντας αυτή την προοπτική.


Του
Γιάννη ΜΑΝΟΥΣΟΓΙΑΝΝΑΚΗ*
*Ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης είναι πρόεδρος της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΩΝ «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ