Τετάρτη 19 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οι εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση

Οι εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση επιβεβαιώνουν, δυστυχώς, τις πιο δυσοίωνες προβλέψεις που είχε κάνει το ΚΚΕ ήδη πριν από μια δεκαετία. Σε κατάσταση προχωρημένης εμπορευματοποίησης και ιδιότυπης ιδιωτικοποίησης, με εκφυλισμένα τα όργανα ακαδημαϊκής διοίκησης, με κάποια τμήματα να θεραπεύουν ανύπαρκτα γνωστικά αντικείμενα, με αυξημένο ρόλο στην κατάρτιση και μειωμένο ρόλο στην εκπαίδευση η ποιότητα της οποίας συνεχώς χειροτερεύει, με απόφοιτους που όλο και πιο δύσκολα βρίσκουν μια θέση εργασίας, με εργολαβίες για φασόν έρευνα για λογαριασμό του οποιουδήποτε πλειοδότη, τα πανεπιστήμιά μας παύουν να είναι ακαδημαϊκά ιδρύματα, ενώ «δεν έχουν διατηρήσει παρά μόνο ως κέλυφος το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα τους.

Βεβαίως, δεν είναι όλοι δυσαρεστημένοι από αυτές τις αλλαγές, κάποιοι μάλιστα τις θεωρούν δείγμα προόδου, ενώ άλλοι τις θεωρούν αναπόφευκτη εξέλιξη στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης. Κατά τη γνώμη μας δεν πρόκειται καθόλου για φυσιολογική εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά για μια συστηματική προσπάθεια να επιβληθεί ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό μοντέλο που επιφυλάσσει στα πανεπιστήμια ένα νέο ρόλο στην εκπαίδευση, την έρευνα, αλλά και την ευρύτερη παρουσία τους μέσα στην κοινωνία, ένα μοντέλο που, φυσικά, απαιτεί και ένα νέο τρόπο διοίκησης.

Δεν είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε την προέλευση του μοντέλου, το οποίο, σημειωτέον, προωθείται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και ακόμα παραπέρα. Σε συνθήκες παντοκρατορίας του ιμπεριαλισμού και υποχώρησης του λαϊκού κινήματος, η διαπίστωση ότι η γνώση είναι παραγωγική δύναμη μετατρέπεται σε υποταγή της γνώσης και της επιστήμης στο επιχειρηματικό κέρδος. Ο διαβόητος στόχος της Συνόδου της Λισαβόνας να γίνει η ΕΕ η ανταγωνιστικότερη και δυναμικότερη οικονομία της γνώσης, δεν ήταν παρά το σύνθημα για τη μετατροπή της γνώση σε μηχανισμό ανταγωνιστικότητας.

Τα πανεπιστήμια είναι χώρος συγκεντρωμένης γνώσης που πρέπει να αξιοποιηθεί προς όφελος της κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Αυτό πετυχαίνεται μέσα από μηχανισμούς χρηματοδότησης αλλά και μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι κατευθύνσεις του 6ου προγράμματος πλαισίου, το οποίο είναι καθαρά προσανατολισμένο στη μετατροπή της γνώσης από αγαθό προς όφελος της ανθρωπότητας σε εμπόρευμα προς όφελος των λίγων. Το ιδεολόγημα του «ευρωπαϊκού χώρου έρευνας» μέσω του οποίου ελπίζουν να προσανατολίσουν ολόκληρη την ερευνητική προσπάθεια της ΕΕ και των κρατών - μελών της στις κατευθύνσεις που θέλουν. Ο στόχος για αύξηση των δαπανών, η οποία θα προκύψει κατά τα 2/3 από τον ιδιωτικό τομέα. Αναφέρω ακόμα την ανάπτυξη έρευνας για στρατιωτικούς σκοπούς.

Αντίστοιχες αναδιαρθρώσεις έχουν δρομολογηθεί στον εκπαιδευτικό τομέα. Αρκετοί είναι εδώ οι μηχανισμοί: Η λεγόμενη διαδικασία της Μπολόνιας, που στο όνομα της κινητικότητας και της αναγνωρισιμότητας των τίτλων σπουδών, της δημιουργίας «Ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης», προωθεί ένα πλαίσιο που περιορίζει την πανεπιστημιακή διδασκαλία στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Η διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, στο όνομα δήθεν της κινητικότητας των εργαζομένων τους οποίους θέλει να περιφέρονται εδώ κι εκεί ως νομάδες, επιβάλλει την ομογενοποίηση προς τα κάτω των εκπαιδευτικών συστημάτων. Η εκστρατεία για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των πανεπιστημίων, ώστε να προσελκύσουν περισσότερους φοιτητές από τρίτες χώρες, εισάγει έννοιες της καπιταλιστικής αγοράς στην ανώτατη εκπαίδευση. Στα σκαριά έχουμε και το Europass, που θα: Λειτουργεί λίγο - πολύ όπως το ναυτικό φυλλάδιο. Τα παραπάνω αποτελούν άμεση παρέμβαση της ΕΕ στο εκπαιδευτικό σύστημα των κρατών μελών, κατά παράβαση του άρθρου 149 της Συνθήκης.

Το νέο μοντέλο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης ταιριάζει απόλυτα με το είδος των αποφοίτων που χρειάζονται οι επιχειρήσεις: Χωρίς περιττές γενικές γνώσεις, με γνώσεις καταρτισιακού χαρακτήρα προσαρμοσμένες στις άμεσες ανάγκες των επιχειρήσεων, μισοειδικευμένοι απασχολήσιμοι. Διαφαίνεται ότι το πτυχίο δε θα είναι πιστοποίηση απόκτησης ολοκληρωμένης γνώσης σε κάποιο καθιερωμένο επιστημονικό αντικείμενο, αλλά πιστοποίηση συσσώρευσης διδακτικών μονάδων εδώ κι εκεί, σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, ιδρύματα κατάρτισης και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, θα υπάρχει, φυσικά και μια ολιγομελής επιστημονική ελίτ, ώστε να μη χαθεί εντελώς η επαφή με τη γνώση. Πάνω απ' όλα, το σύστημα χρειάζεται πειθήνιους υποψήφιους εργαζόμενους που δε θα δυσανασχετούν ούτε με την ανεργία ούτε με τις νέες μορφές απασχόλησης, δε θα μπορούν να διεκδικήσουν αφού τα προσόντα τους θα είναι λειψά και, το κυριότερο, δε θα τολμούν να σκεφτούν ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά.

Μαζί με τα παραπάνω διαμορφώνεται ένα νέο είδος πετυχημένου πανεπιστημιακού καθηγητή - ερευνητή. Πετυχημένος δεν είναι αυτός που ξεχωρίζει με την ποιότητα της διδασκαλίας του και είναι παγκόσμια γνωστός για την ερευνά του, αλλά αυτός που μπορεί να προσελκύει χρηματοδοτήσεις. Η απόκτηση ισχύος και η άνοδος στα κλιμάκια της ακαδημαϊκής ιεραρχίας και της διοίκησης δε γίνεται μέσω της επιστημονικής αριστείας αλλά μέσω της πετυχημένης διαχείρισης. Η ίδια η πανεπιστημιακή διοίκηση ασκείται με πλήρη αδιαφάνεια μέσω ενός στενού κύκλου έμπιστων.

Το νέο Πανεπιστήμιο λειτουργεί με χαμηλό κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό, αντλεί τους πόρους του από εξωτερικές χρηματοδοτήσεις, ελέγχεται μέσα από αυτές.

Μέσα στα σχέδια της άρχουσας τάξης εξακολουθεί να βρίσκεται και η άμεση ιδιωτικοποίηση, που την έχουμε ήδη αφού κάποια Ιδρύματα χρεώνουν δίδακτρα, και μάλιστα υπέρογκα, για μεταπτυχιακές σπουδές. Καραδοκούν τα μη κρατικά πανεπιστήμια και τα κέντρα ελευθέρων σπουδών που θα παρέχουν πανεπιστημιακά διπλώματα με το σύστημα της δικαιόχρησης. Εδώ δεν μπορούμε να μη σημειώσουμε την έντονη προσπάθεια των ευρωβουλευτών της ΝΔ για αναγνώριση της δικαιόχρησης στα πλαίσια της νέας κοινοτικής οδηγίας για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, αλλά και τις πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού Παιδείας.

Απέναντι στον εκφυλισμό των πανεπιστημίων μας, το ΚΚΕ προβάλλει τη δική του πρόταση. Το ΚΚΕ παραμένει αθεράπευτα δεμένο με την απαίτηση η Ανώτατη Εκπαίδευση να είναι στην ουσία (και όχι στο κέλυφος) δημόσια και δωρεάν, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών της. Το διδακτικό προσωπικό πρέπει να είναι δάσκαλοι και ταυτόχρονα, ερευνητές υψηλής στάθμης, με αμοιβές αντίστοιχες με τις απαιτήσεις που έχουμε για το έργο τους. Επιμένουμε απαρέγκλιτα στην πλήρη και αποκλειστική πανεπιστημιακή απασχόληση. Η πανεπιστημιακή διοίκηση πρέπει να εξασκείται αποκλειστικά από την πανεπιστημιακή κοινότητα, με δημοκρατική λειτουργία των οργάνων και πλήρη διαφάνεια, χωρίς παράπλευρα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Η γνώση δεν μπορεί να είναι προσαρμοσμένη στις εφήμερες απαιτήσεις της αγοράς, αλλά στις γενικότερες ανάγκες της κοινωνίας. Η ύπαρξη επιστημονικού αντικειμένου σπουδών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ίδια την υπόσταση των πανεπιστημίων. Σ' αυτή τη βάση θεμελιώνονται τα προγράμματα σπουδών, που προσφέρουν στους φοιτητές και γενική και ειδική γνώση, αναπτύσσουν την ικανότητα κρίσης και δημιουργικότητας, τους εισάγουν στις μεθόδους της έρευνας. Οι προπτυχιακές σπουδές είναι ενιαίες χωρίς κύκλους, με κύριο βάρος στη μετάδοση γνώσεων που ήδη υπάρχουν και στην ικανότητα εξάσκησης επαγγέλματος. Οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι επίσης ενιαίες, με κύριο βάρος στην παραγωγή νέας γνώσης και οδηγούν αποκλειστικά σε διδακτορικό δίπλωμα.

Η αλλαγή στα πανεπιστήμια και γενικότερα στην εκπαίδευση δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς ταυτόχρονες αλλαγές στο κοινωνικό επίπεδο. Μόνο μια κοινωνία που θα ελέγχεται από το λαό, ο οποίος θα έχει στα χέρια του την εξουσία και την οικονομία, μπορεί να αναπτύξει στο έπακρο την επιστήμη και να αξιοποιήσει πλήρως το ανθρώπινο δυναμικό.

Το πού πηγαίνει η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας δεν εξαρτάται μόνο από τα σχέδια υπουργών, Επιτρόπων, κυβερνητών και άλλων καλοθελητών. Εξαρτάται κυρίως από τις αντιστάσεις που θα αναπτυχθούν μέσα στα πανεπιστήμια αλλά και έξω από αυτά. Από την αντίσταση των πανεπιστημιακών δασκάλων στην πολιτική που τους θέλει επιχειρηματίες και όχι επιστήμονες, στην πολιτική που τους θέλει παιδονόμους και όχι παιδαγωγούς. Από την αντίσταση των φοιτητών στην υποβάθμιση των σπουδών τους, από την πάλη τους για Παιδεία και Μόρφωση, για δικαίωμα στη δουλιά. Από την αντίσταση όλης της κοινωνίας στην εμπορευματοποίηση των πάντων, που θέλει και την Παιδεία να λειτουργεί με τους νόμους της αγοράς, να πουλιέται και να αγοράζεται.

Η αντίσταση δεν εξυπηρετείται ούτε με την υποταγή στη θέληση των ισχυρών, ούτε με αυτο-εγκλωβισμούς σε διαδικασίες διαλόγου που είναι από πριν γνωστή η κατάληξή τους. Εξυπηρετείται και με την προσωπική στάση του καθενός από μας, αλλά κυρίως με τη συντονισμένη συλλογική δράση όχι μόνο των πανεπιστημιακών δασκάλων και φοιτητών, όχι μόνο των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά ολόκληρου του λαϊκού κινήματος.

Γιατί η πολιτική που εκφυλίζει τα πανεπιστήμια είναι η ίδια με την πολιτική που στερεί τη βασική μόρφωση από το ένα τέταρτο των παιδιών, είναι ίδια με την πολιτική που θέλει να πάρει πίσω τις κατακτήσεις 150 χρόνων εργατικών αγώνων, είναι ίδια με την πολιτική που δολοφονεί λαούς «για τ' αφέντη το φαΐ».

Αυτή την πολιτική χρειάζεται να αντιπαλέψουμε, με αυτή την πολιτική χρειάζεται να έρθουμε σε ρήξη.


Του
Κώστα ΑΛΥΣΣΑΝΔΡΑΚΗ
Ο Κ. Αλυσσανδράκης είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, ευρωβουλευτής, καθηγητής Αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ