Τρίτη 19 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η "Λευκή Βίβλος" και το μέλλον των ΑΕΙ

Πιστεύει κανείς ότι βρίσκεται πολύ μακριά από τη σημερινή πραγματικότητα η εικόνα εκείνη, όπου ο εργαζόμενος νέος, για να μη βρεθεί στην ουρά των εκατομμυρίων ανέργων του "κοινοτικού παραδείσου", θα θυσιάζει τον ελεύθερο χρόνο του και θα προσπαθεί με δικά του έξοδα να ανταγωνίζεται συνεχώς τους συναδέλφους του, για να κατακτήσει νέα επαγγελματικά εφόδια, για να βρει μια θέση σε κάποια "βαθμίδα κατάρτισης" απ' τις πολλές που θα υπάρχουν, ακολουθώντας ένα πρόγραμμα σπουδών, το οποίο θα έχουν καταρτίσει οι ευρωπαϊκές πολυεθνικές; Αν ναι, τότε εκτός των άλλων, σίγουρα δεν έχει υπόψη του τις κατευθύνσεις της "Λευκής Βίβλου" για την παιδεία.

Πρόκειται για ένα κείμενο, όπου ομολογούνται πλέον απροκάλυπτα οι δύο βασικοί στόχοι του κοινοτικού οράματος για την εκπαίδευση. Η άμεση και πλήρης υποταγή της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας στο κεφάλαιο.Χωρίς περιστροφές, το Διευθυντήριο των Βρυξελλών τονίζει ότι "η πρόκληση της συνεργασίας ανάμεσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τις επιχειρήσεις είναι η αποδοχή της επιχείρησης ως πλήρους συνεργάτη της διαδικασίας κατάρτισης". Με δύο λόγια, τα μονοπώλια θα παρεμβαίνουν άμεσα στον προσανατολισμό και το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με μοναδικό κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος.

Βασικό στοιχείο της προτεινόμενης αλλαγής στο περιεχόμενο σπουδών θα είναι η πλήρης απομάκρυνση από το όραμα της ολοκληρωμένης μόρφωσης και η συνεχής ενίσχυση της κατάρτισης για βραχύβια χρήση.Η "Λευκή Βίβλος" τονίζει ότι πρέπει να απομακρυνθούμε από τη "χτεσινή Ευρώπη, όπου η μάθηση ήταν προσανατολισμένη στην αφομοίωση αφηρημένων εννοιών" και ενισχύει την κατεύθυνση συρρίκνωσης των γενικών μαθημάτων και την αντικατάστασή τους από μαθήματα "δεξιοτήτων".

Η γενικότερη πολυδιάσπαση και αποδιάρθρωση της σημερινής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η άμεση υποβάθμιση των σημερινών ΑΕΙ.Με απόλυτη σαφήνεια το κοινοτικό κείμενο διαπιστώνει ότι "τα εκπαιδευτικά ιδρύματα παραμένουν, δυστυχώς, εξαιρετικά συμπαγή" και τονίζει "ότι η σημερινή δομή τους πρέπει να αλλάξει". Προτείνεται άμεσα ένας μηχανισμός σπονδυλωτών σπουδών με τελικό στόχο τη δημιουργία μιας κατάστασης, όπου ο καθένας θα ακολουθεί ένα ατομικό πρόγραμμα σπουδών "διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης",σε συνδυασμό με τη μερική, προσωρινή ή άτυπη απασχόλησή του στην παραγωγή.

Με δύο λόγια, με βάση την κατεύθυνση αυτή, ο νέος άνθρωπος θα εντάσσεται από πολύ νωρίς και με χειρότερους από τους σημερινούς όρους σε μια διαδικασία, που θα σπουδάζει για να δουλεύει και θα δουλεύει για να σπουδάζει, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες κάθε φορά ανάγκες των μονοπωλίων.

Ετσι μεθοδεύεται ο δραστικός περιορισμός των αποφοίτων της ανώτατης βαθμίδας και η συμπίεση προς τα κάτω των επαγγελματικών δικαιωμάτων της συντριπτικής πλειοψηφίας των σημερινών φοιτητών και σπουδαστών, η εξίσωσή τους σχεδόν με τα σημερινά ΙΕΚ. Γενικότερα, επιδιώκεται η αποσύνδεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων απ' το πτυχίο και η αντικατάσταση του σημερινού τίτλου σπουδών απ' την "κάρτα ατομικών δεξιοτήτων" της "Λευκής Βίβλου".Το μεγάλο κεφάλαιο αναγορεύεται ουσιαστικά σε ανεξέλεγκτο κριτή, που θα πιστοποιεί έξω από τα ΑΕΙ τα ατομικά προσόντα του κάθε αποφοίτου, μέσα από φορείς και επιμελητήρια (π.χ. ΤΕΕ).

Οι συγκεκριμένες κατευθύνσεις και στόχοι δεν αποτελούν φυσικά κάποιες αυθαίρετες "εγκεφαλικές" επιλογές των στελεχών του κοινοτικού επιτελείου. Πηγάζουν από την ανάγκη των κοινοτικών πολυεθνικών, να απαντήσουν, από τη σκοπιά των δικών τους συμφερόντων, στις προκλήσεις, τις αλλαγές και τα προβλήματα της σημερινής εποχής.

Μιας εποχής, όπου η γνώση και η πληροφορία αποτελούν πλέον το λεγόμενο άυλο εμπόρευμα και όπου το μεγάλο κεφάλαιο προσπαθεί να δημιουργήσει ένα εφιαλτικό, ασφυκτικό πλαίσιο για την ιδιοποίηση των αποτελεσμάτων από την παραγωγή και τη διάδοση της γνώσης.

Πρόκειται για μια εποχή, όπου μια σειρά από αλλαγές στο επίπεδο της παραγωγής δημιουργούν την "απαίτηση" για μια διαφορετικού τύπου ειδίκευση, που να επιτρέπει την ταχύτατη εναλλαγή στην υλοποίηση διαφορετικών έργων - εργασιών από τον ίδιο εργαζόμενο, π.χ., η μετάβαση από το παλαιότερο εξειδικευμένο μηχάνημα μιας χρήσης - αποστολής, στο σύγχρονο μηχάνημα γενικής και πολλαπλής χρήσης.

Η αντικειμενική αναβάθμιση της σημασίας της παραγωγής και διάδοσης της γνώσης, καθώς και η συγκεκριμένη ανασύνθεση των καθηκόντων της θέσης εργασίας, θα μπορούσαν να ανοίξουν το δρόμο για τη μετεξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος προς την κατεύθυνση της ολοκληρωμένης μόρφωσης και την ενίσχυση του ενιαίου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ομως, η ικανοποίηση των "αναγκών" των πολυεθνικών ωθεί στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, αυτή της βραχύβιας κατάρτισης και του κατακερματισμού της εκπαιδευτικής δομής.

Γι' αυτό και η πρόταση της "Λευκής Βίβλου" δεν είναι τίποτα άλλο από μια πρόταση συνολικής αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης, που συνθλίβει τα δικαιώματα και τα όνειρα της νεολαίας και καταργεί κατακτημένα δικαιώματα δεκαετιών. Μια πρόταση, που, πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις της, κρύβει τη στυγνή επιδίωξη της ολιγαρχίας για την παραγωγή φτηνών, ευέλικτων, περιπλανώμενων, ανασφαλών, ταχείας απόδοσης και βραχύβιας κατάρτισης, υποταγμένων εργαζόμενων - εκπαιδευόμενων.

Το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί ήδη την υλοποίηση του συνόλου των κοινοτικών κατευθύνσεων, με σειρά προτάσεων και μέτρων (π.χ. αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, θεσμοθέτηση ΕΣΥΠ κ.ά.), που κατέθεσε τη φετινή χρονιά, με την ένθερμη υποστήριξη των υπόλοιπων χειροκροτητών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΝΔ, Πολιτική Ανοιξη, "ΣΥΝ").

Απέναντί τους στάθηκαν οι φετινές κινητοποιήσεις των φοιτητικών συλλόγων, που πρέπει και μπορούν να συνεχιστούν. Τα μέλη και φίλοι των ΠΚΣ καλούν κάθε φοιτητή και σπουδαστή να δώσει μαζί μας τη μάχη,για μια ριζικά διαφορετική απάντηση στα σημερινά προβλήματα, για την κατοχύρωση μιας ενιαίας δημόσιας και δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης, στα πλαίσια μιας άλλης συνολικής διεξόδου για την ελληνική κοινωνία, σε αντιιμπεριαλιστική -αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση.

Γνωρίζουμε ότι ο αντίπαλος είναι ισχυρός. Ομως, και εμείς δεν είμαστε μόνοι. Βαδίζουμε μαζί με τους αγρότες, τους εργάτες των ναυπηγείων, τους οικοδόμους, τους συνταξιούχους, που έδωσαν και δίνουν σκληρές μάχες απέναντι στην πολιτική του Μάαστριχτ όλη τη χρονιά. Η μόνη ρεαλιστική απάντηση απέναντι στον οδοστρωτήρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι οι δικοί μας αγώνες.

Μάκης ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ της ΚΝΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ