Τρίτη 19 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ευρωπαϊκή διάσταση της διάλυσης

Τις σημαντικές εμπειρίες από τις αρνητικές εξελίξεις στην εκπαίδευση της χώρας της, αλλά και τους αγώνες του φοιτητικού κινήματος, μετέφερε η Σιλβί Ζιρουντί, μέλος της Γραμματείας της Ενωσης Γάλλων Φοιτητών, στη συνάντησή της με τα μέλη της Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ της ΚΝΕ

"Αναμνήσεις από το μέλλον" της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι πολύτιμες εμπειρίες από την κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Γαλλία, που μετέφερε η εκπρόσωπος της Ενωσης Γάλλων Φοιτητών (UNEF), Σιλβί Ζιρουντί, στη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποίησε το Σάββατο με την Επιτροπή ΑΕΙ - ΤΕΙ του ΚΣ της ΚΝΕ.

Η εμπειρία που έρχεται από τη Γαλλία δείχνει ότι τα μέτρα του υπουργείου Παιδείας, που αποδιαρθρώνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση (αποκέντρωση, αναθεώρηση του άρθρου 16, αξιολόγηση σχολών), δεν αποτελούν καινοτομία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, αλλά εντάσσονται στη νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα που τείνει να εγκαθιδρυθεί σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μια πραγματικότητα, που εκπορεύεται από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και περιγράφεται στη "Λευκή Βίβλο" για την παιδεία, με στόχο την ελαχιστοποίηση του αριθμού των επιστημόνων και την αύξηση των "καταρτισμένων", την παράδοση της εκπαίδευσης στα χέρια και τις ορέξεις των επιχειρήσεων, σύμφωνα με την αρχή της ανταποδοτικότητας.

Το "αποκεντρωμένο πανεπιστήμιο"

Ενα από τα βασικά αιτήματα των φοιτητών της Γαλλίας στις κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν το φετινό χειμώνα ήταν η κατάργηση των "τοπικών πανεπιστημίων".Πρόκειται για εκπαιδευτικά ιδρύματα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ιδρύθηκαν κατά τόπους, με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών της Γαλλίας και χρηματοδοτούνται από το κράτος με ένα ποσοστό 10%, ενώ για τα υπόλοιπα έξοδα λειτουργίας τους το κράτος εκβιαστικά προτείνει την ανεύρεση "άλλων πόρων".

Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της UNEF, αυτοί οι άλλοι πόροι είναι είτε οι ίδιοι οι δημότες, είτε οι τοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες παρέχουν τα χρήματα για τη λειτουργία τους, φυσικά με το αζημίωτο. Στην πρώτη περίπτωση, τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων αυτών από τους δημότες, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να δημιουργούνται πανεπιστήμια και πτυχιούχοι δύο ταχυτήτων, ανάλογα με το πόσο φτωχή ή πλούσια ήταν κάθε περιοχή. Στη δεύτερη περίπτωση, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων από ιδιωτικές εταιρίες που εδρεύουν στην περιοχή σημαίνει ότι οι εταιρίες αυτές επεμβαίνουν στο πρόγραμμα σπουδών, ενώ το πτυχίο που παρέχεται έχει αντίκρυσμα μόνο για τη συγκεκριμένη εταιρία και για πολύ συγκεκριμένο πόστο (!). Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρθηκε ήταν ότι σε ένα πανεπιστήμιο που χρηματοδοτεί, π.χ., η εταιρία "Κολγκέιτ",οι απόφοιτοι μπορούν να εργαστούν μόνο στη συγκεκριμένη εταιρία και σε περίπτωση που απολυθούν και αναζητήσουν δουλιά σε άλλη εταιρία, το πτυχίο τους δε θα έχει καμία αξία και ούτε αναγνωρίζεται σε εθνικό επίπεδο. Παράλληλα, στους φοιτητές των πανεπιστημίων αυτών δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα σε κοινωνικές παροχές (σίτιση, στέγαση), ενώ από το πρόγραμμα σπουδών λείπει η συνολική μόρφωση και καλλιέργεια, αλλά στόχος του είναι η γρήγορη κατάρτιση. Σήμερα στη Γαλλία υπάρχουν, ήδη, τέσσερα τέτοια πανεπιστήμια και υπάρχει η πρόθεση της κυβέρνησης να επεκταθεί ο θεσμός.

Ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο

Το άνοιγμα των πανεπιστημίων σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρείται από πολλούς ως πανάκεια για την εξάλειψη των φραγμών στη μόρφωση. Ομως, όπως φαίνεται από το παράδειγμα των γαλλικών πανεπιστημίων τα οποία είναι ανοιχτά, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να μειωθεί ο αριθμός των πτυχιούχων για να επιτευχθεί το επιθυμητό για τις επιχειρήσεις αποτέλεσμα: Η ελαχιστοποίηση των επιστημόνων και η αύξηση του ανειδίκευτου εργατικού δυναμικού. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Το 80% των αποφοίτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γράφονται στο πανεπιστήμιο. Από αυτούς, το 50% "κόβεται" στα μέσα του πρώτου χρόνου φοίτησης και στο δεύτερο κύκλο σπουδών φτάνει μόλις το 10% και, τελικά, πτυχιακή διατριβή κάνει μόλις το 8% αυτών των φοιτητών. Παρ' όλα αυτά, οι θέσεις εργασίας κάθε χρόνο είναι 150.000 και οι διπλωματούχοι 300.000.

Στροφή στην κατάρτιση

Οι φοιτητικοί αγώνες στη Γαλλία ξεκίνησαν από περιφερειακά πανεπιστήμια από τους φοιτητές σχολών θεωρητικής κατεύθυνσης. Εκτός από το γεγονός ότι οι σχολές αυτές, όπως έχει δείξει η εμπειρία του φοιτητικού κινήματος, είναι πιο προοδευτικές, οι Γάλλοι φοιτητές των σχολών αυτών διαμαρτυρήθηκαν για τη μεγάλη μείωση της χρηματοδότησης των σχολών τους με την παράλληλη αύξηση της χρηματοδότησης των σχολών παραγωγικής κατεύθυνσης. Από το 1992, ο υπουργός Παιδείας της Γαλλίας, αρμόδιος για θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πέρασε μία τροπολογία, σύμφωνα με την οποία καθορίζονταν οι κατευθύνσεις των πανεπιστημιακών σχολών ως αποδοτικές ή μη αποδοτικές. Στα πλαίσια αυτά, καταργήθηκε ο τρίτος κύκλος σπουδών στις θεωρητικές σχολές, με στόχο την υποβάθμισή τους και, τελικά, το κλείσιμό τους. Παράλληλα, δόθηκε το βάρος της χρηματοδότησης στις τεχνικές σχολές.

Το φοιτητικό κίνημα

Η Σιλβί Ζιρουντί μίλησε και για το φοιτητικό κίνημα της Γαλλίας, το οποίο, όπως τόνισε, η γαλλική κυβέρνηση έκανε μεγάλες προσπάθειες να συκοφαντήσει και να φιμώσει. Στη διάρκεια των φοιτητικών διαδηλώσεων, εκτός από τις βίαιες επεμβάσεις της Αστυνομίας, παρατηρήθηκε το φαινόμενο αστυνομικοί με πολιτικά, αλλά και ακροδεξιές ομάδες να παραβιάζουν το πανεπιστημιακό άσυλο και να ξυλοφορτώνουν φοιτητές, να σπάνε, να καίνε, και όλα αυτά στο όνομα των φοιτητών.

Πάντως, όπως φάνηκε στη διάρκεια της συνάντησης, όλο και περισσότερος κόσμος καταλαβαίνει τον υπεύθυνο για την κατάσταση στην εκπαίδευση. Χαρακτηριστικά ήταν τα λόγια της εκπροσώπου της UNEF: "Οταν ξεκίνησαν οι αγώνες των Γάλλων φοιτητών, δεν είχαν κατεύθυνση ενάντια στο Μάαστριχτ. Οι φοιτητές, όπως οι περισσότεροι νέοι της Γαλλίας, είχαν στο μυαλό τους σχηματοποιημένη την ιδέα της Ευρωπαϊκής Ενωσης σαν την Ευρώπη της συνεργασίας, της ειρήνης, της κοινωνικής προστασίας. Στη διάρκεια των κινητοποιήσεων, οι νέοι κομμουνιστές της Γαλλίας σύνδεσαν με επιτυχία τα προβλήματα της παιδείας με την πολιτική του Μάαστριχτ. Και είναι σίγουρο ότι μετά τις κινητοποιήσεις στη Γαλλία διευρύνθηκε το μέτωπο ενάντια στο Μάαστριχτ".

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Προχωράει η συνεργασία στο πλαίσιο της Πράγας (2002-03-20 00:00:00.0)
Η κατάσταση στις χώρες της Ευρώπης (2001-03-11 00:00:00.0)
Το "χαρτί" των εκλογών (1997-05-03 00:00:00.0)
Με τον τρόμο της ανεργίας... (1997-04-05 00:00:00.0)
Εκδηλώσεις των ΠΚΣ (1997-04-04 00:00:00.0)
Μαζικοί αγώνες, η λύση (1995-03-11 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ