Το ιδιαίτερα επικίνδυνο αυτό στοιχείο της βενζίνης, παράγεται από τα καταλυτικά αυτοκίνητα εν γένει, αλλά και από τους κακοσυντηρημένους καταλύτες τους, όμως το βασικό αίτιο δεν είναι η κακή συντήρηση, αλλά η απαράδεκτη χρήση του ΙΧ στην πόλη και η εγκληματική υποβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ). Θυμίζουμε ότι κάθε μετακινούμενος με ΙΧ καταναλώνει 7-10 φορές περισσότερη ενέργεια - και παράγει ανάλογα περισσότερους ρύπους - από εκείνον που μετακινείται με ΜΜΜ.
Η ανακοίνωση αυτή, ελπίζουμε ότι θα διαλύσει και τις τελευταίες αμφιβολίες στους καλόπιστους εκείνους που έχουν πιστέψει τις εξαγγελίες του "Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας", των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που έκαναν από πενταετίας ήδη ημερίδες και νόμους για την επιβολή των καταλυτικών, καθώς και τις αναίσχυντες θριαμβολογίες της Επιτροπής Διεκδίκησης της Ολυμπιάδας του 2004.
***
Δεύτερο, είχε επισημανθεί άπειρες φορές ότι η λύση στο κυκλοφοριακό και το νέφος δεν είναι η αλλαγή της τεχνολογίας του οχήματος, αλλά η ριζική αλλαγή της μεταφορικής πολιτικής που έπρεπε να μειώσει στο ελάχιστο τη χρήση του ΙΧ σε όφελος των ΜΜΜ και ιδίως εκείνων με υψηλή μεταφορική ικανότητα, δηλαδή σταθερής τροχιάς, μετρό και κυρίως τραμ.
Είναι γνωστό το ότι οι ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ατμόσφαιρα με τέσσερις φορές μικρότερη περιεκτικότητα σε βενζόλιο, δεν οφείλεται μόνο στην καλή λειτουργία των καταλυτών των οχημάτων τους, αλλά κυρίως στο ότι οι μετακινήσεις στις πόλεις αυτές γίνονται με μετρό και τραμ και όχι με ΙΧ. Είναι άλλωστε γνωστό, τα εκατοντάδες χιλιόμετρα γραμμών τραμ, μετρό και προαστιακού τρένου που έχουν οι πόλεις αυτές σε σχέση με την Αθήνα που μόλις έχει 24 χιλιόμετρα τώρα και κατασκευάζει άλλα 18, και αυτό είναι όλο.
***
Γεώργιος Μ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ
καθηγητής Πολεοδομίας
του ΕΜ Πολυτεχνείου