Τρίτη 3 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ανακαλύψαμε λοιπόν και το βενζόλιο. Τις αιτίες του όμως;

Επάνω στην ώρα ήρθε η ανακοίνωση της ερευνητικής ομάδας του Πανεπιστημίου Αθήνας και της Νομαρχίας Αθήνας, για τα υψηλά επίπεδα βενζολίου στην αθηναϊκή ατμόσφαιρα (τετραπλάσια από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες).

Το ιδιαίτερα επικίνδυνο αυτό στοιχείο της βενζίνης, παράγεται από τα καταλυτικά αυτοκίνητα εν γένει, αλλά και από τους κακοσυντηρημένους καταλύτες τους, όμως το βασικό αίτιο δεν είναι η κακή συντήρηση, αλλά η απαράδεκτη χρήση του ΙΧ στην πόλη και η εγκληματική υποβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ). Θυμίζουμε ότι κάθε μετακινούμενος με ΙΧ καταναλώνει 7-10 φορές περισσότερη ενέργεια - και παράγει ανάλογα περισσότερους ρύπους - από εκείνον που μετακινείται με ΜΜΜ.

Η ανακοίνωση αυτή, ελπίζουμε ότι θα διαλύσει και τις τελευταίες αμφιβολίες στους καλόπιστους εκείνους που έχουν πιστέψει τις εξαγγελίες του "Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας", των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που έκαναν από πενταετίας ήδη ημερίδες και νόμους για την επιβολή των καταλυτικών, καθώς και τις αναίσχυντες θριαμβολογίες της Επιτροπής Διεκδίκησης της Ολυμπιάδας του 2004.

***

Από την αρχή της επιβολής των καταλυτικών αυτοκινήτων, πλήθος επιστημόνων είχε επισημάνει ότι τα καταλυτικά μας απαλλάσσουν μεν από το μόλυβδο της σούπερ βενζίνης, αλλά μας φορτώνουν το εξίσου - ή και χειρότερο - βενζόλιο, και ότι τα καταλυτικά ήταν μια καλή ευκαιρία να πλουτίσουν ξανά οι βιομηχανίες αυτοκινήτων. Η λύση ήταν αλλαγή της βενζίνης σε απλούστερες συνθέσεις χωρίς μόλυβδο και χωρίς βενζόλιο.

Δεύτερο, είχε επισημανθεί άπειρες φορές ότι η λύση στο κυκλοφοριακό και το νέφος δεν είναι η αλλαγή της τεχνολογίας του οχήματος, αλλά η ριζική αλλαγή της μεταφορικής πολιτικής που έπρεπε να μειώσει στο ελάχιστο τη χρήση του ΙΧ σε όφελος των ΜΜΜ και ιδίως εκείνων με υψηλή μεταφορική ικανότητα, δηλαδή σταθερής τροχιάς, μετρό και κυρίως τραμ.

Είναι γνωστό το ότι οι ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ατμόσφαιρα με τέσσερις φορές μικρότερη περιεκτικότητα σε βενζόλιο, δεν οφείλεται μόνο στην καλή λειτουργία των καταλυτών των οχημάτων τους, αλλά κυρίως στο ότι οι μετακινήσεις στις πόλεις αυτές γίνονται με μετρό και τραμ και όχι με ΙΧ. Είναι άλλωστε γνωστό, τα εκατοντάδες χιλιόμετρα γραμμών τραμ, μετρό και προαστιακού τρένου που έχουν οι πόλεις αυτές σε σχέση με την Αθήνα που μόλις έχει 24 χιλιόμετρα τώρα και κατασκευάζει άλλα 18, και αυτό είναι όλο.

***

Τέλος, θα πρέπει να τονιστούν για μια ακόμη φορά οι κατά συρροήν ψευδολογίες του φακέλου Διεκδίκησης της Ολυμπιάδας του 2004, σύμφωνα με τις μελέτες του οποίου, η ατμόσφαιρα των Αθηνών θα καθαρίσει το 2004, αν και θα έχουμε σχεδόν διπλασιασμό των οχηματοχιλιομέτρων!!! Για να εξαχθεί το απαράδεκτο αυτό "επιστημονικό" συμπέρασμα, βρέθηκαν δυστυχώς καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης οι οποίοι εκτελέσανε "επιστημονική" μελέτη, στην οποία δε μέτρησαν ούτε το διοξείδιο του άνθρακα, ο οποίος είναι ο τελικός και βασικός ρύπος, με το αχαρακτήριστο "επιχείρημα" ότι είναι παγκόσμιος ρύπος αλλά όχι... αστικός (!!!) και σε παραπέρα ερώτησή μου γιατί δε μέτρησαν και το βενζόλιο, απάντησαν απλά ότι δεν προλάβαιναν και ότι οι προδιαγραφές της ανάθεσης της μελέτης δεν το ζητούσαν (σ.σ. Από την ημερίδα του ΤΕΕ για την Ολυμπιάδα του 2004, της 7ης Οκτώβρη 1997 και το διήμερο συνέδριο για το ίδιο θέμα στις 22 και 23 Γενάρη 1998). Θαυμάστε ακαδημαϊκή δεοντολογία και επιστημονική συνέπεια...

Γεώργιος Μ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ

καθηγητής Πολεοδομίας

του ΕΜ Πολυτεχνείου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ