Πέμπτη 30 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Με αφορμή μια φωτογραφία

Βρίσκομαι αντιμέτωπος με μια φωτογραφία. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Μια φωτογραφία μόνο. Απεικονίζει ένα νέο στην άσφαλτο, πεσμένο. Τα αίματα έχουν πλημμυρίσει την πίσσα. Ο αιμόφυρτος βρίσκεται κλεισμένος από έναν κλοιό αστυνομικών - ακόμα και νεκρό τον φοβούνται. Ισως να μη φοβούνται τον ίδιο. Μπορεί και τα ιδανικά τα οποία αυτός ο νέος αντιπροσωπεύει να μην είναι αυτά που οι σημερινοί ηγέτες τρέμουν, όμως ξέρουν καλά - πολύ καλά - πως το τέλος τους έρχεται. Και αυτό ακριβώς φοβούνται. Θέλουν να έχουν ακόμη τον πρώτο λόγο. Και θα τον έχουν για αρκετά χρόνια. Γνωρίζουν όμως ότι δε θα τον έχουν για πάντα.

Το βράδυ έρχεται μετά από μια κουραστική ημέρα. Ανοίγω ένα βιβλίο να διαβάσω. Οι γραμμές κάνουν «κύματα». Ούτε μια σειρά δεν μπορώ να αντικρίσω. Ολο το βιβλίο έχει μετατραπεί σε αυτή τη φωτογραφία. Κοιτάω στα δεξιά μου, όπου και υπάρχει κρεμασμένη μια φωτογραφία του Τσε. Αν και στέκεται στα πόδια του και γελάει, εγώ τον φαντάζομαι νεκρό. Τον «βλέπω» ξαπλωμένο στο νεκροκρέβατο και σκέφτομαι: «Δεν έχει σημασία ποιος, πού, πότε και γιατί. Σημασία έχει ότι προσπάθησε να σταθεί εμπόδιο στα σχέδιά τους».

Αφήνω για λίγο τον Τσε και το βιβλίο που επιχείρησα να κοιτάξω. Χαζεύω για λίγο τα βιβλία μου και τότε το μάτι μου πέφτει σε ένα μυθιστόρημα, γνωστό σε όλους μας: «Η Σιδερένια Φτέρνα». Το παίρνω και το ξεφυλλίζω. Διαβάζω τις πρώτες γραμμές: «Σε εφτακόσια χρόνια από σήμερα...». Φυλλομετράω τα πρώτα και τα τελευταία κεφάλαια. Φαντάζομαι τον Ερνεστ Εβερχαρντ, αυτόν τον ηγέτη της εργατικής τάξης, να κείτεται νεκρός.

Βλέπω τον ήλιο να ανατέλλει και φαντάζομαι τον εαυτό μου «νεκρό» - όχι τόσο με τη φυσική έννοια του όρου, όσο με την πνευματική ή ακόμα και τη συναισθηματική. Δεν ξέρω πώς μου ήρθε αυτή η ιδέα. Μα, το ακόμη χειρότερο ήταν ότι δεν ήξερα πώς να ξεφύγω από αυτή. Ο «θάνατος», μου είχε γίνει εμμονή. Νιώθω τις πρώτες ζεστές ακτίνες του ήλιου να καίνε το πρόσωπό μου. Σιγά σιγά, απομακρύνεται αυτή η εμμονή. Οσο ο ήλιος ανεβαίνει, ανακτώ την ψυχραιμία μου και προσπαθώ να βάλω τις σκέψεις μου σε μια στοιχειώδη τάξη. Πράγμα δύσκολο, ιδιαίτερα δύσκολο, όταν είσαι ψυχικά και συναισθηματικά φορτισμένος. Φτιάχνω έναν καφέ στην προσπάθειά μου να ξυπνήσω. Η μόνη φωνή που αυτή τη στιγμή εμπιστεύομαι. Τι πρέπει να κάνω; Πώς; Γιατί; Δεν ξέρω τι θέλω, χάνω την επαφή με το χώρο και τον χρόνο. Πρέπει όμως να συνέλθω γρήγορα. Οι σκέψεις δε σταματάνε. Και ξαφνικά μου έρχεται στο μυαλό η εικόνα. Η μοναδική εικόνα: Ο νεαρός διαδηλωτής νεκρός και οι αστυνομικοί γύρω του.

Και μετά σαν μια δίνη τα βλέπω όλα γύρω μου να γυρίζουν. Ολοι οι νεκροί της εργατικής τάξης, όλοι όσοι έδωσαν το αίμα τους για έναν καλύτερο κόσμο, εκατομμύρια άνθρωποι, άλλοι γνωστοί, άλλοι άγνωστοι, όλοι αρχίζουν και γυρίζουν σαν σβούρα στο κεφάλι μου, το οποίο πάει να σπάσει. Και σταματάει στον Εβερχαρντ. Στη «Σιδερένια Φτέρνα». Σαν να μου ήρθε... «επιφοίτηση», είμαι μπροστά στον εαυτό μου. Ο,τι χειρότερο. Να είσαι μόνος απέναντι σε εσένα! Και η «Σιδερένια Φτέρνα» να σε παρακολουθεί. Κάθε σου κίνηση. Κάθε σου σκέψη. Κάθε σου λέξη. Είσαι ήδη «νεκρός», Κώστα, και αν δεν το κατάλαβες στο λέω τώρα. Είσαι «νεκρός», όσο κάθεσαι. Είσαι ζωντανός, όσο πράττεις. Και αν δεν ξέρεις τι πρέπει να κάνεις, σου λέω, τουλάχιστον το εξής:

«Σεβάσου τη θυσία»! «Στάσου ανήσυχος και ανυπότακτος»!


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ