Τρίτη 21 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΣΥΜΜΑΧΙΩΝ ΤΟΥ ΚΚΕ (Συνέντευξη Τύπου της Αλ. Παπαρήγα)"
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κίνημα στους δρόμους και κίνημα στα σαλόνια

Ο κινηματικός χαρακτήρας της πρότασης του ΚΚΕ, σε συνδυασμό με τις συνεδριάσεις στο Πόρτο Αλέγκρε και τις επικείμενες διαδηλώσεις στο Ναύπλιο, απασχόλησαν τη συζήτηση με τους δημοσιογράφους που ακολούθησε μετά την εισηγητική ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

κ. ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ (ΑΥΓΗ):Στην απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής εξαίρετε τον κινηματικό χαρακτήρα της πρότασής σας. Δηλαδή, λέτε ότι πρέπει να έχει κινηματικό χαρακτήρα και το είπατε κι εδώ εισηγητικά. Είπατε μάλιστα και για το Ναύπλιο, ότι δε μας φοβίζει ότι το κίνημα είναι αδιαμόρφωτο ακόμα κλπ., κλπ. Ξεκινάει τις επόμενες μέρες στη Βραζιλία, στο Πόρτο Αλέγκρε, η συνεδρίαση του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ. Νομίζω, δεν το ξέρω, δεν είμαι βέβαιος, να μου το επιβεβαιώσετε, νομίζω ότι δε στέλνετε αντιπροσωπεία. Επίσης 15 Φεβρουαρίου είναι πανευρωπαϊκή μέρα δράσης κατά του πολέμου. Στην Ελλάδα γίνονται δύο διαδηλώσεις. Αυτό ενισχύει το κίνημα;

ΑΛ. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Να ξεκαθαρίσουμε τον κινηματικό χαρακτήρα κατ' αρχάς. Οταν λέμε κινηματικός χαρακτήρας τι εννοούμε; Να πάρει μέρος στη δράση η μεγάλη πλειοψηφία του λαού, σύσσωμος ο ελληνικός λαός. Αυτό θα πει κινηματικός χαρακτήρας. Να μαζικοποιηθεί το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, το κίνημα της αγροτιάς, το κίνημα των επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων. Να υπάρξει κοινωνική συμμαχία, εργάτες, υπάλληλοι, αγρότες, μικρομεσαίοι σε κοινή δράση. Να υπάρχει διεύρυνση της πάλης της εργατικής τάξης και των άλλων στρωμάτων με τα προβλήματα των γυναικών, της νεολαίας, της Παιδείας, Υγείας, του περιβάλλοντος.


Δεν μπορεί, παραδείγματος χάριν, τα προβλήματα της Παιδείας να είναι θέμα μόνον των οργανώσεων των εκπαιδευτικών. Δεν είναι δυνατόν. Δεν είναι δυνατόν τα προβλήματα των γυναικών, ιδιαίτερα των γυναικών των λαϊκών στρωμάτων, να είναι υπόθεση της δράσης μόνον των γυναικείων οργανώσεων. Σημαντική η δράση τους, αλλά δε φτάνει αυτό.

Επομένως μιλάμε για την οργάνωση, τη συσπείρωση, τη συμμαχία που διαμορφώνει ένα παλλαϊκό κίνημα με διαφορετικές αντιλήψεις μέσα στις γραμμές του, αλλά αυτό θα πει κινηματικός χαρακτήρας.

Κινηματικός χαρακτήρας δεν είναι να παίρνω ένα λάβαρο και να συμμετέχω σε μία κινητοποίηση που κάποιοι έκαναν ή να μπαίνω μόνο στην πρώτη γραμμή. Βεβαίως και αυτό χρειάζεται, με αντιπροσωπείες, με ομάδες να συμμετέχεις σε άλλα κινήματα αλλά δεν είναι αυτό ο κινηματικός χαρακτήρας.

Κινηματικός χαρακτήρας, πριν απ' όλα, είναι να δώσεις τη μάχη στη χώρα σου. Δεν μπορείς στη χώρα σου να συναινείς, να παίρνεις μέρος στους «κοινωνικούς διαλόγους», να τρέχεις πίσω από το ΠΑΣΟΚ για καμιά συνεργασία, να καλλιεργείς τη μοιρολατρία και μετά να λες ότι εγώ θα πάρω μέρος σε μία ευρω-πορεία ή σε μία πορεία στη Λατινική Αμερική και αυτό είναι κίνημα!...

Εμείς, λοιπόν, παίρνουμε μέρος με αντιπροσωπείες παντού και έχουμε δει ότι υπάρχουν και τα κινήματα των δρόμων, υπάρχουν και τα κινήματα των σαλονιών στα Πόρτο Αλέγκρε και στα άλλα, όπως και στην Ελλάδα. Και στην Ελλάδα υπάρχει το κίνημα του δρόμου, το κίνημα του χώρου δουλιάς, και υπάρχει και το κίνημα «που αναπτύσσεται στα σαλόνια».

Πρέπει να σας πω ότι οι αντιπροσωπείες του ΚΚΕ μετέχουν παντού, παρότι και τα οικονομικά μας δεν είναι απ' τα καλύτερα. Και ξέρετε, εκεί πας με τα δικά σου έξοδα, υπερπόντια ταξίδια κλπ. Και αν τύχει να μην πάμε μια φορά, είναι γιατί έχουμε δυσκολία στα οικονομικά. Αλλά πάμε γενικά παντού και εκεί που οι φακοί της δημοσιότητας δεν είναι συγκεντρωμένοι. Κολομβία. Ξέρετε ότι έχει πάει αντιπροσωπεία μας στην Κολομβία και πήγε εκεί μέσα στη ζούγκλα, εκεί που γίνεται ο πόλεμος; Το γράψαμε, αλλά δε δόθηκε σημασία. Επομένως, δεν υποτιμούμε ούτε το Πόρτο Αλέγκρε, ούτε το Σάο Πάολο, ούτε το Νταβός, ούτε το Σιάτλ, αλλά η πολιτική του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας είναι ακριβώς η ανάπτυξη του κινήματος, της ταξικής πάλης, της κοινωνικής συμμαχίας, της πολιτικής συμμαχίας, με τι στόχο; Οσες συμμαχίες και να κάνεις, όσους λόγους και να βγάλεις, όσα ταξίδια και να κάνεις, δεν κάνεις τίποτε αν δε δημιουργείς προϋποθέσεις ο λαός να αφυπνιστεί στο σύνολό του. Γιατί ένα μέρος είναι αφυπνισμένο, και αν θέλετε να αναπτυχθεί και η λαϊκή πρωτοβουλία και αυτενέργεια, τότε πρέπει να αφυπνιστεί. Αυτό θα πει μαζικό κίνημα, όλα τα άλλα είναι βοηθητικά αλλά όχι ουσιαστικά και εκτονώνονται. Επομένως, πάμε παντού.

Δεν είναι απαραίτητο, π.χ., να πάω εγώ για να γίνει ο θόρυβος. Μπορεί να πάει και άλλο στέλεχος. Το Κόμμα δεν εκπροσωπείται από εμένα μόνον, εκπροσωπείται και απ' το ανώνυμο μέλος του Κόμματος που έχει βέβαια όνομα στο χώρο του και με μια σειρά από άλλα στελέχη.

Κίνημα δε σημαίνει ισοπέδωση

κ. ΣΙΔΕΡΗΣ («ΣΚΑΪ»):Κυρία Παπαρήγα, πριν από εσάς είχε συνέντευξη ο κ. Κωνσταντόπουλος και μεταξύ άλλων κατηγόρησε την ηγεσία του ΚΚΕ για δογματισμούς, στενοκεφαλιά, σεχταρισμό. Καταλόγισε ότι δεν μπορεί να απαλλαγεί απ' το δογματικό της παρελθόν και με αφορμή τις δυο πορείες που θα γίνουν τόσο στο Ναύπλιο όσο και τη φιλειρηνική στις 15/2, αναρωτήθηκε ποιον εξυπηρετεί αυτή η διάσπαση του κινήματος. Θα ήθελα το σχόλιό σας.

ΑΛ. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Δε θα σχολιάσω τον όρο δογματισμό, γιατί κοιτάξτε να δείτε, δύο όροι κυριαρχούν σήμερα στον τόπο μας. Δογματισμός και εκσυγχρονισμός. Οποιος ανθίσταται, όποιος αντιπαλεύει, όποιος δε θέλει να σκύψει το κεφάλι, όποιος προσπαθεί να πείσει το λαό ότι μπορεί, θεωρείται δογματικός. Οποιος μιλάει για το εφικτό, το ρεαλιστικό, το καινούριο, το σύγχρονο, είναι εκσυγχρονιστής. Δε θα σταθώ σ' αυτό.

Για να το ξεκαθαρίσουμε - και για τις 15 του Φλεβάρη - θα είμαστε στο Ναύπλιο. Πού βρίσκεται η διάσπαση; Δεν κατάλαβα. Επειδή θα είμαστε εμείς στο Ναύπλιο, πρέπει να απαιτήσουμε όλοι να έρθουν κάτω απ' τις παντιέρες του ΚΚΕ; `Η να απαιτήσουμε να 'ρθουν όλοι κάτω απ' τις σημαίες της «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003» που εκεί συμμετέχουμε; Και όποιος δεν έρχεται είναι προδότης και διασπαστής; Δεν το καταλαβαίνω αυτό.

Είπα, είναι ένα κίνημα υπό διαμόρφωση με σοβαρές διαφορές. Εμείς, ως ΚΚΕ μιλάω τώρα, είπαμε ένα πράγμα. Βεβαίως μπορείς να μπεις και κάτω απ' τις παντιέρες ενός σχήματος, που μπορεί να έχεις και πέντε αμφιβολίες γι' αυτό, αλλά δεν μπορούμε να βαδίσουμε χέρι χέρι με τις δυνάμεις εκείνες, ιδιαίτερα στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, που έβαλαν πλάτη να περάσουν αυτά τα μέτρα.

Αν κάποιος θέλει το Ναύπλιο ως πλυντήριο των ευθυνών του, εμείς δε θα γίνουμε το απορρυπαντικό. Δε γίνεται αυτό το πράγμα. Να πάμε όλοι στο Ναύπλιο, να 'ρθουν και εκείνοι, να πάμε και εμείς, να 'ρθουν και άλλοι που δεν έχουν ξεκαθαρίσει.

Γιατί, η Γένοβα ήταν ενιαία; Η Φλωρεντία ήταν ενιαία; Το Πόρτο Αλέγκρε ήταν ενιαίο; Κοροϊδεύουν τον κόσμο. Στο Πόρτο Αλέγκρε υπήρχαν πολλές οργανώσεις, πολλά σχήματα και αντιπαραθέσεις. Και έτσι ήταν και η Γένοβα.

Τι μπορούμε να δούμε; Βεβαίως να συντονιστεί κανείς εκεί, να πάρει μέτρα να υπάρχει μία καλά περιφρουρημένη και οργανωμένη πορεία. Οργανωμένη με την έννοια όχι των ενιαίων συνθημάτων.

Για πάρτε την πορεία του Πολυτεχνείου. Στην πορεία του Πολυτεχνείου, δεν υπάρχει μια μεγάλη πορεία με τους κομματικούς σχηματισμούς μέσα και τους μαζικούς φορείς που ο καθένας έχει τα συνθήματά του; Από πού και ως πού βγαίνει ότι το διεθνές κίνημα πρέπει να μπει κάτω από ένα καπέλο, να γίνει ένα κεφάλι και ένα καπέλο; Θα είναι πολλά κεφάλια και η ίδια η ζωή θα λύσει το ζήτημα της συσπείρωσης. Στο Πόρτο Αλέγκρε έγινε μεγάλη αντιπαράθεση ανάμεσα στην αντιπροσωπεία των Ευρωπαίων με τους Λατινοαμερικανούς. Οι Λατινοαμερικανοί ήταν πολύ πιο αγωνιστικοί, γιατί εκεί πέρα είναι και πιο οξυμένες οι αντιθέσεις και πήγαιναν οι ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες να τους μοντάρουν μέσα στην ξύλινη γλώσσα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της ευρωπαϊκής ορολογίας.

Κίνημα δε σημαίνει ισοπέδωση, πολτός. Το κίνημα έχει τις ζωντανές δυνάμεις με τις αντιθέσεις τους. Σημασία έχει να είμαστε πολλοί, να φωνάζουμε συνθήματα κατά της Ευρωπαϊκής Ενωσης και κατά του πολέμου και αυτό είναι το ζητούμενο. Και υπ' αυτή την άποψη δε βοηθάει καθόλου το να κολλάμε τις ταμπέλες, διασπαστής, δογματικός, γιατί θα μπορούσα και εγώ να τα επιστρέψω και να πω κάτι άλλο για την ηγεσία του Συνασπισμού. Θα μπορούσα με όλη μου την ελευθερία να πω και εγώ κάτι άλλο. Δεν είναι έτσι. Το Ναύπλιο είναι για όλους. Δε θα κάνουμε διαγωνισμό ποιος έχει το ωραιότερο καπέλο. Θα είμαστε όλοι εκεί. Και εμείς θεωρούμε ότι εκεί πρέπει να ακουστούν αγωνιστικά συνθήματα.

Ξαναλέω, έχουμε δυσκολία, να βαδίζουμε αγκαλιά με δυνάμεις που στην Ελλάδα στήριξαν «κοινωνικούς διαλόγους», στήριξαν την πολιτική της κυβέρνησης. Δε γίνεται αυτό το πράγμα, δε δίνεται άφεση αμαρτιών. Δε γίνεται. Και να κοροϊδεύουμε τον κόσμο; Ο κόσμος ας σχηματίσει γνώμη και να πει εγώ θα πάω με εκείνο το μπλοκ, θα πάω με το άλλο, όπου θέλει. Και σας λέω, ας έρθουν πολύς κόσμος με τα ΙΧ τους και με το δικό τους τρόπο. Θα κάνουμε καταστάσεις να φέρουμε τις οργανωμένες δυνάμεις; Αυτό είναι το θέμα; Αυτό θέλουμε να πετύχουμε στο Ναύπλιο;

Στις 15 του Φλεβάρη παίρνουμε μέρος σε κινητοποιήσεις κατά του πολέμου. Είναι πανευρωπαϊκή μέρα και παίρνουμε μέρος. Και όχι μόνον αυτό, αν σας πω ότι ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» το είχε στην πρώτη σελίδα, μερικοί δε διαβάζουν φαίνεται καθόλου το «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» έστω και για να δουν τι λέει ο μη φίλος ή ο αντίπαλος. Στις 15 του Φλεβάρη καλούμε το λαό σε πανελλαδική κινητοποίηση κατά του πολέμου εναντίον του Ιράκ. Δεν καταλαβαίνω γιατί βγαίνει το συμπέρασμα πως δεν παίρνουμε μέρος. Ούτε τι διασπούμε.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ