Τετάρτη 9 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 2004
ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
Επικράτηση του δικομματισμού

Τα συμπεράσματα από την προβολή των κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο των εθνικών εκλογών στα δελτία ειδήσεων παρουσιάστηκαν χτες από το Εργαστήρι Κοινωνικής Ερευνας στα ΜΜΕ

Ο δικομματισμός επικράτησε στα κεντρικά δελτία ειδήσεων των μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών κατά την προεκλογική περίοδο στις εθνικές εκλογές της 7ης Μάρτη, με ιδιαίτερο στοιχείο το προβάδισμα του ΠΑΣΟΚ, αλλά και την ελάχιστη προβολή του ΚΚΕ και των άλλων λεγόμενων μικρών κομμάτων. Το συμπέρασμα αυτό βγήκε από την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Κοινωνικής Ερευνας στα ΜΜΕ του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ, τομέας Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης της Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και παρουσιάστηκε χτες από τον επίκουρο καθηγητή Γιώργο Πλειό.

Η έρευνα αναφέρεται στην περίοδο από 15/2 έως 6/3 και καταγράφει τη θεματολογία, αλλά και την παρουσίαση των κομμάτων και των στελεχών τους στα κεντρικά βραδινά δελτία ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών ΕΤ-1, ΝΕΤ, Mega, ANTENNA, Alpha, Alter. Σ' αυτή διαπιστώθηκε ότι σε σύνολο 146 δελτίων ειδήσεων προβλήθηκαν 1.355 θέματα - ρεπορτάζ για τις εκλογές και 1.319 με διάφορα θέματα.

Στα δελτία ειδήσεων η προβολή εκπροσώπων του ΚΚΕ, αλλά και των άλλων μικρών κομμάτων ήταν ελάχιστη σε σχέση με την παρουσία στελεχών των δύο μεγάλων κομμάτων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Μάλιστα, ο μεγαλύτερος βαθμός δικομματισμού παρατηρείται στην κρατική τηλεόραση και τον ΑΝΤΕΝΝΑ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα, στην ΕΤ-1 προβλήθηκαν 41 εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ, 24 της ΝΔ, 8 του ΚΚΕ, 3 του ΣΥΝ και 8 του ΔΗΚΚΙ. Στη ΝΕΤ, 29 του ΠΑΣΟΚ, 24 της ΝΔ, 9 του ΚΚΕ, 3 του ΣΥΝ και 6 του ΔΗΚΚΙ. Στον ΑΝΤΕΝΝΑ παρουσιάστηκαν 21 του ΠΑΣΟΚ, 10 της ΝΔ, 5 του ΚΚΕ, 2 του ΣΥΝ και 4 του ΔΗΚΚΙ. Από την άλλη στο Star παρουσιάστηκαν 13 του ΠΑΣΟΚ και 13 της ΝΔ, ενώ μόλις 2 του ΚΚΕ.

Σε ό,τι αφορά το ειδησεογραφικό περιεχόμενο, παρουσιάζεται ότι όλοι οι σταθμοί και ιδιαίτερα τα κρατικά κανάλια εστίασαν περισσότερο στη ΝΔ. Συγκεκριμένα, υπήρξαν 1.002 αναφορές στη ΝΔ, 836 στο ΠΑΣΟΚ, 109 στο ΚΚΕ, 88 στο ΔΗΚΚΙ, 56 στον ΣΥΝ και 1 στο ΛΑΟΣ.

Επίσης, μελετήθηκε κατά πόσο η προεκλογική εκστρατεία προβλήθηκε ως μέρος της λεγόμενης «ενημερο-διασκέδασης», της οποίας βασικό χαρακτηριστικό είναι η δραματοποίηση των γεγονότων. Τα μεγαλύτερα ποσοστά δραματοποίησης εμφανίζονται στους ιδιωτικούς σταθμούς και ιδιαίτερα στο Alter και το Star.

Στα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα αυτή, προκύπτει ότι κατά την προεκλογική περίοδο δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη η παρουσία των εκλογικών θεμάτων στα δελτία ειδήσεων, αλλά καταλαμβάνουν σημαντική θέση. Στην προεκλογική αντιπαράθεση ιδιαίτερα στα ιδιωτικά κανάλια κυριάρχησαν ποσοτικά τα θέματα της «καθημερινότητας» (κοινωνικής πολιτικής και δημόσιας διοίκησης).

Η πολιτική παρουσιάστηκε σε συντριπτικό βαθμό ως υπόθεση των ηγεσιών και ιδιαίτερα των αρχηγών των κομμάτων, ενώ κατά την προβολή των προσώπων δόθηκε μεγαλύτερο προβάδισμα στο ΠΑΣΟΚ, ενώ κατά την προβολή των κομμάτων στη ΝΔ. Αυτό, όπως επισημάνθηκε κατά την παρουσίαση της έρευνας, φαίνεται να δείχνει πως τα ΜΜΕ είχαν αντιληφθεί τη δυναμική της ΝΔ, στην οποία πιθανόν είχαν «συμβάλει» μέσω των εκτενών συζητήσεων των δημοσκοπήσεων, ενώ η κατανομή της προβολής των κομμάτων είναι περίπου ανάλογη με τα ποσοστά ψήφων που απέσπασαν τα κόμματα μετά τις εκλογές.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ