Τετάρτη 6 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΜΕΘΟΔΙΟΣ"
Το κεφάλαιο θέλει αμόρφωτους, αλλά "καταρτισμένους" σκλάβους

Γνωρίζει πολύ καλά ότι η γνώση είναι δύναμη στα χέρια του λαού. Ευρωπαϊκή Ενωση και υπουργείο Παιδείας χρηματοδοτούν το πρόγραμμα που αν εφαρμοστεί, θα φέρει τα πάνω - κάτω στο περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Τέρμα στη μόρφωση, γιατί είναι περιττή, στόχος η παραγωγή αμόρφωτων, αλλά εξειδικευμένων εργαζομένων

Η βασική ιδέα που διαπνέει τον "Μεθόδιο" είναι η αντικατάσταση του μέχρι σήμερα γνωστού τρόπου και περιεχόμενου σπουδών (δηλαδή ένα σύνολο βασικών και κατ' επιλογήν εξαμηνιαίων μαθημάτων, με συγκεκριμένο περιεχόμενο, μαζί με τα απαραίτητα εργαστήρια, ασκήσεις, εξετάσεις κτλ. ), που εφαρμόζεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ένα σύνολο "ασκήσεων δεξιοτήτων", όπως τις ονομάζει χαρακτηριστικά, που θα παρέχουν στο φοιτητή - σπουδαστή όσες γνώσεις του χρειάζονται για να εργαστεί σε μια συγκεκριμένη εργασία.

Οι εμπνευστές του "Μεθόδιου" επισυνάπτουν και ένα φυλλάδιο "πρότυπης εργασίας", με περιεχόμενο τις ενέργειες που θα έπρεπε να κάνει ο σπουδαστής, αν ήταν π. χ. υπάλληλος μιας εταιρίας και έπρεπε να διεκπεραιώσει την πρόσληψη δύο εργαζομένων μέσω του ΟΑΕΔ. Η εργασία αυτή αναφέρεται στα μαθήματα "Στοιχεία Εργατικού Δικαίου" και "Προγραμματισμός Η/Υ 2". Σε αυτήν την εργασία, ο σπουδαστής εξετάζεται σε 17 βήματα που θα έπρεπε τυποποιημένα να κάνει ως υπάλληλος. Δηλαδή, να συντάξει μερικά έντυπα, όπως έκδοση δελτίου ανεργίας των υπό πρόσληψη, δελτίου αναγγελίας πρόσληψης που πρέπει να πάει στον ΟΑΕΔ, να βγάλει φωτοτυπίες διπλής όψης, να εκδώσει βιβλιάριο αγοράς ενσήμων και να το αποστείλει στο ΙΚΑ κτλ. Το μόνο τμήμα της εργασίας αυτής που έχει να κάνει με θεωρητική γνώση, που πρέπει να αποκτήσει ο σπουδαστής, είναι η μελέτη σχετικών "περιλήψεων των γνωστικών αντικειμένων" που περιλαμβάνονται στο φυλλάδιο της εργασίας. Βέβαια, σ' αυτό περιέχεται και σχετική βιβλιογραφία, η χρήση της οποίας είναι προαιρετική και δε βαθμολογείται γι' αυτήν ο σπουδαστής.

Από την επιτυχή διεκπεραίωση αυτής της εργασίας, ο σπουδαστής θα λαμβάνει μόρια για το βαθμό των συγκεκριμένων μαθημάτων που προαναφέρθηκαν. Από τη δοκιμασία σε πολλές τέτοιου είδους εργασίες θα προκύπτει ο τελικός βαθμός του σπουδαστή.

"Τι καφέ πίνει ο πελάτης; "

Ανάλογες εργασίες είναι αυτές που θα κληθεί να κάνει ο σπουδαστής π. χ. στη σχολή τουριστικών επιχειρήσεων και υποψήφιος εργαζόμενος σε γραφείο ταξιδίων. Θα εξετάζεται δηλαδή στο πώς να εκδίδει εισιτήρια σε μέσα μεταφοράς και να κρατάει θέσεις σε ξενοδοχεία με τη βοήθεια του υπολογιστή κτλ. Η ιδιαιτέρα γραμματέας χρειάζεται απλώς να γνωρίζει επεξεργασία κειμένου σε υπολογιστή, να ξέρει (! ) "να μιλάει στο τηλέφωνο", ίσως κάποιες ξένες γλώσσες, αλλά και να μπορεί "να καταγράφει το παραμικρό για τους πελάτες της επιχείρησης" στην οποία εργάζεται. Δηλαδή "τι καφέ πίνει ο πελάτης" και "τι μουσική του αρέσει", για να μπορεί να δημιουργεί "φιλικό περιβάλλον", όταν ο πελάτης ξαναπάει στην εταιρία.

Ενδεικτικοί είναι οι τίτλοι των εργασιών που αναφέρονται στον "Μεθόδιο". Ανάμεσα στα άλλα υπάρχουν: "Απόλυση εργαζομένου με προειδοποίηση", "Σωστή πώληση", "Αναζήτηση - επιλογή - πρόσληψη", "Ιδιωτικοποίηση εταιρίας", "Πτώχευση - απολύσεις", "Η τεχνική του σωστού τηλεφωνήματος", "Μισθοδοσία ιδιωτικού υπαλλήλου και εργάτη", "Ακριβής μέθοδος είσπραξης γεωργικής επιδότησης", "Σύνταξη τελωνειακών εγγράφων για εισαγωγή αυτοκινήτου", αλλά και πιο προωθημένα, όπως "Δημιουργία εταιρίας ειδικού καθεστώτος στη Βουλγαρία".

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολύ καθαρά και άκρως κυνικά, στο φυλλάδιο παρουσίασης του "Μεθόδιου" αναφέρεται ότι εργασίες, όπως οι παραπάνω, χρειάζονται το 95% του προϋπολογισμού μισθοδοσίας μιας επιχείρησης και το 99% του εργάσιμου χρόνου, οπότε σε αυτές πρέπει να επικεντρώσει και η εκπαίδευση. Οι άλλες οι "εμπνευσμένες" ενέργειες, που τις εκτελούν τα "στελέχη", απαιτούν ειδική και παραπάνω μόρφωση, είναι πολύ λιγότερες και φυσικά για τους λίγους. Οι πολλοί θα μαθαίνουν μόνο όσα πρέπει, στο συγκεκριμένο στάδιο της παραγωγής που θα βρεθούν, με το λιγότερο δυνατόν κόστος.

"Εύκολο" και "ξεκούραστο" μάθημα

Οπως προβλέπει η ομάδα εργασίας που επεξεργάστηκε το πρόγραμμα, το πρόβλημα ένταξης του "Μεθόδιου" στην εκπαιδευτική διαδικασία και η προσαρμογή των εκπαιδευτικών όσο και των φοιτητών - σπουδαστών θα λυθεί μέσω της διαφημιστικής καμπάνιας, που θα προβάλει το εύκολο και ξεκούραστο μάθημα.Η προπαγάνδα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο φυλλάδιο παρουσίασης, και η διαφήμιση είναι από τα σημεία - κλειδιά για την επιτυχία του προγράμματος. Ο "Μεθόδιος", επίσης, διαθέτει και άλλες "λύσεις", όπως η εξοικονόμηση πόρων για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, πέραν αυτών που παρέχει το κράτος, αφού προβλέπεται μέρη του προγράμματος να πωλούνται. Αυτό, όπως αναφέρεται, θα βοηθήσει "στη δημιουργία γενικότερου κλίματος επιχειρηματικής δραστηριοποίησης σε καινοτόμες - κερδοφόρες επιχειρήσεις".Το πρόγραμμα "Μεθόδιος" ξεκίνησε προ τριετίας σαν ερευνητικό έργο, εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας και φαίνεται πως ικανοποιεί πλήρως τις"σύγχρονες ανάγκες" των ΑΕΙ και ΤΕΙ, τουλάχιστον όπως τις εννοεί το υπουργείο και η Ευρωπαϊκή Ενωση. Για παράδειγμα στην κατεύθυνση του υπουργείου Παιδείας, για αναδιάρθρωση σπουδών, εισάγονται εφαρμογές από επιχειρήσεις, στην κατεύθυνση δημιουργίας δικτύων διασύνδεσης ΑΕΙ και ΤΕΙ, γίνεται σύνδεση με "τον πιο σημαντικό προορισμό των ΑΕΙ - ΤΕΙ, την κατάρτιση(! ) " και στην κατεύθυνση συνεργασίας εκπαίδευσης - παραγωγής, το πρόγραμμα έχει ως βασικό στοιχείο της γνωστικής του διαδικασίας ο σπουδαστής να αισθάνεται συγχρόνως σαν εργαζόμενος στην επιχείρηση, μέσω των ειδικών εργαστηρίων που προβλέπει το πρόγραμμα. Δηλαδή, όλες οι εξαγγελίες της κυβέρνησης, μέσω του υπουργού Παιδείας, για αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών σε ρεαλιστικές βάσεις και σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή, πολύ απλά σημαίνουν παράδοση της εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς και στις ορέξεις των εργοδοτών.

Οι εμπνευστές

Το πρόγραμμα "Μεθόδιος" "εμπνεύστηκε από μια συνεργασία με τον γερμανικό ΟΑΕΔ", γράφουν στα διαφημιστικά φυλλάδια οι δημιουργοί του, έτσι για να μην αφήσουν καμία αμφιβολία για τα πρότυπά τους. Ερχεται να θέσει τις βάσεις για τον τρόπο προσαρμογής την ελληνικής εκπαίδευσης στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της "Λευκής Βίβλου".

Στόχοι του "Μεθόδιου" είναι η προσαρμογή των υπαρχόντων προγραμμάτων σπουδών στις προσταγές της ελεύθερης αγοράς, η συνεργασία με τα βαλκανικά πανεπιστήμια και οργανισμούς κατάρτισης, σαν ένα ακόμη σκαλοπάτι για την επέλαση του ευρωπαϊκού και του ελληνικού κεφαλαίου στα Βαλκάνια, η βελτίωση του βαθμού συνεργασίας με τις επιχειρήσεις, αλλά και η προώθηση από το "παράθυρο" του πολλαπλού συγγράμματος που προτείνει το υπουργείο Παιδείας, αφού δεν υπάρχει η λεγόμενη "καθηγητική αυθεντία" που να έχει εκπονήσει σύγγραμμα το οποίο να καλύπτει όλες τις πρακτικές ανάγκες των επιχειρήσεων. Μεταξύ των χαρακτηριστικών τους, όπως αναφέρεται, είναι και "βολικό για τον διδάσκοντα, γιατί δε χρειάζεται πολλά προσόντα, πολύ πιο ξεκούραστο και εντέλει πιο αποδοτικό",αλλά και "για τον εκπαιδευόμενο είναι μια όαση χαράς στην κουραστική μονοτονία της από καθέδρα διδασκαλίας".

Ευρεία "αποδοχή"

Ηδη η μέθοδος ενσωματώθηκε δοκιμαστικά στο πρόγραμμα σπουδών του ΤΕΙ Κοζάνης, όπου, με δοκιμαστικά έντυπα, διδάσκονται 12 μαθήματα της Σχολής Διοίκησης Οικονομίας του ΤΕΙ. Στόχος είναι το πρόγραμμα να περιλαμβάνει 5.000 εργαστηριακές ασκήσεις, μέσω των οποίων θα αποκτιούνται 7.500 διαφορετικές δεξιότητες, που αφορούν τη διδασκαλία 150 διαφορετικών μαθημάτων Σχολών Διοίκησης Οικονομίας, ενώ όλα τα θεωρητικά μαθήματα προβλέπεται να διδάσκονται μέσω επιγραμματικών περιλήψεων.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν ήδη τα ΤΕΙ Αθήνας, Σερρών, Καβάλας, Κοζάνης, Ηρακλείου, Ηπείρου, Χαλκίδας, Καλαμάτας, Λάρισας, Μεσολογγίου και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να συμμετάσχουν τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Λαμίας, το Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη και η "Ιντρασόφτ", ενώ ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και αρκετά ΑΕΙ, καθώς και ένα πλήθος ιδιωτικών σχολών, Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών κτλ. Αυτό δείχνει την "αποδοχή" που έχει ο "Μεθόδιος", πριν καλά καλά ξεκινήσει.Κανονικό φακέλωμα

Μια άλλη χαρακτηριστική για τις επιδιώξεις του προγράμματος διάσταση είναι αυτή που αναφέρεται στο "ηλεκτρονικό φακέλωμα" των σπουδαστών - φοιτητών. Οπως αναφέρουν οι εμπνευστές του, η συνολική βαθμολογία του κάθε απόφοιτου θα βρίσκεται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Ομως, το φακέλωμα δε σταματά μόνο στους βαθμούς που θα έχει συγκεντρώσει σε κάθε άσκηση δεξιότητας. Το πρόγραμμα αναφέρει σαφώς: "Ο σπουδαστής προσέρχεται στην αίθουσα εργασίας - μάθησης, ζητά ένα τεύχος εργασίας και αυτό τυπώνεται σε εκτυπωτή. Το τεύχος αυτό είναι μοναδικό και ειδικά προετοιμασμένο για τον συγκεκριμένο σπουδαστή, σύμφωνα με τις αρχές της αμφίδρομης διαφήμισης (βαθμοδοτικές ανάγκες, προσωπικά στοιχεία, καταναλωτικές πληροφορίες, ψυχογράφημα χρήστη, εθνικές προτεραιότητες κτλ. ) ".

Από αυτήν τη βάση δεδομένων οι διάφοροι επιχειρηματίες θα μπορούν να επιλέγουν τους εργαζόμενους της αρέσκειάς τους. Και όχι μόνο με βάση τι μπορούν να κάνουν στην εργασία τους, αλλά και με βάση την προσωπικότητά τους, τις συνήθειές τους, το "ψυχογράφημά" τους, αν είναι εθνικόφρονες και βάλε τι άλλο μπορούν να σκαρφιστούν. Με άλλα λόγια, μέσα στο σελοφάν που λέγεται "αμφίδρομη διαφήμιση" επανέρχονται ακόμη και τα πιστοποιητικά νομιμοφροσύνης. Και για να μη μένει καμιά αμφιβολία, στα διαφημιστικά φυλλάδια του προγράμματος δημοσιεύεται η απεικόνιση του ψυχογραφήματος του κύριου εμπνευστή του, όπου απεικονίζεται ως Χριστός, ορθόδοξος ιερέας, Σπαρτιάτης πολεμιστής, λοχαγός των Ελληνικών Ειδικών Δυνάμεων και καθηγητής Πανεπιστημίου...

Βέβαια, από τους στόχους του προγράμματος δε θα μπορούσε να λείψει και η θέληση των Ελλήνων κεφαλαιοκρατών να διεισδύσουν στις αγορές των βαλκανικών χωρών. Γι' αυτό θα είναι γραμμένο και στα αγγλικά, βουλγάρικα, αλβανικά και σερβοκροατικά, για να προκαλέσει ένα "πλήθος Βαλκάνιων καθηγητών και επιχειρηματιών να επιδιώξουν συνεργασία". Αλλωστε, όπως αναφέρθηκε στην ημερίδα, ο "Μεθόδιος" διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που χρειάζονται για να "βοηθήσει τους Βαλκάνιους φίλους μας να μπουν στην οικονομία, να ξεπεράσουν τα εμπόδια της γλώσσας, να προσαρμόσουν τη διδακτέα ύλη της εκπαίδευσής τους".

Φώτης ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ