Τρίτη 10 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νεφελώδη παιχνίδια με την απόσυρση των ΙΧ

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, αντί για ουσιαστικά μέτρα κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, βιάζεται να εφαρμόσει την αναποτελεσματική απόσυρση, εναρμονιζόμενη με τη γενικότερη φορομπηχτική κυβερνητική πολιτική και τα συμφέροντα των εισαγωγέων αυτοκινήτων

Σε ένα νέο κύκλο απόσυρσης των παλιών ΙΧ αυτοκινήτων - προφανώς εξίσου αναποτελεσματικό, όπως της διετίας 1991/1992 - έχει εναποθέσει τις ελπίδες της η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, διεκδικώντας παράλληλα "βραβείο διεθνούς πρωτοτυπίας", αφού επιδιώκει να καταπολεμήσει το νέφος, προωθώντας την ...πριμοδότηση της κίνησης του ΙΧ, αφήνοντας στο περιθώριο άλλα ουσιαστικά μέτρα!

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, απαντώντας χτες σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, εμφανίστηκε περισσότερο ως εκπρόσωπος των αυτοκινητοβιομηχάνων και των εισαγωγέων αυτοκινήτων και λιγότερο ως υπουργός Περιβάλλοντος, ζητώντας να ισχύσουν πολύ ελκυστικά κίνητρα για τη σταδιακή απόσυρση ούτε λίγο - ούτε πολύ 700.000 αυτοκινήτων, που έχουν ηλικία άνω των 15 ετών. Παίζοντας, μάλιστα, το εσωκομματικό παιχνίδι της αντιπολίτευσης στην... κυβέρνηση, πρότεινε να ισχύσει το μέτρο της νέας απόσυρσης από τους επόμενους μήνες, αντί της 1/1/99 που εισηγείται το υπουργείο Οικονομικών, διαρρέοντας επανειλημμένα νομοσχέδιο το οποίο έχει συντάξει.

Ο Κ. Λαλιώτης ανέφερε συγκεκριμένα ότι δεν έχει υπογράψει ο ίδιος κανένα νομοσχέδιο μέχρι στιγμής και ότι το νομοσχέδιο για την απόσυρση συζητείται μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων και θα έχει διαμορφωθεί τις επόμενες δύο βδομάδες. Είπε, επίσης, ότι τα κίνητρα θα πρέπει να είναι ελκυστικά και να έχουν μία κλιμάκωση (πιο ισχυρά για τα πιο παλιά ΙΧ), ώστε να αποσύρονται σταδιακά πρώτα τα πιο παλιά αυτοκίνητα.

Ο υπουργός δεν έδωσε καμιά συγκεκριμένη απάντηση, όταν ρωτήθηκε ποια είναι τώρα η συνηθισμένη ροή απόσυρσης των 700.000 αυτοκινήτων άνω της 15ετίας και ποια είναι η ανανέωση του στόλου χωρίς κίνητρα απόσυρσης. Οσον αφορά το κόστος που θα έχουν τα κίνητρα για την απόσυρση, είπε ότι αυτό μπορεί να εξοικονομηθεί από περικοπές άλλων κονδυλίων του προϋπολογισμού. Εντύπωση, όμως, προκαλεί η ευκολία με την οποία ο υπουργός προαναγγέλλει την περικοπή κονδυλίων για την πριμοδότηση της αγοράς ΙΧ, τη στιγμή που τα ίδια κονδύλια θα μπορούσαν να διατεθούν για άλλα μέτρα καταπολέμησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όπως η αγορά νέων λεωφορείων, η κατασκευή του πολυθρύλητου τραμ που αραχνιάζει στις μελέτες, η προστασία των ορεινών όγκων της Αττικής που αποψιλώνονται διαρκώς, η ενίσχυση του πράσινου, η μετατροπή του Ελαιώνα σε πνεύμονα του Λεκανοπεδίου κ.ά. Παράλληλα, υπάρχει πλήρης κυβερνητική αδράνεια στο θέμα του ελέγχου των φθαρμένων καταλυτών, με αποτέλεσμα να έχουμε νέο "καταλυτικό" νέφος, που δημιουργείται από την έκλυση των επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία αρωματικών πολυποίκιλων υδρογονανθράκων, όπως το βενζόλιο.

Από το γεγονός και μόνο αυτό αποδεικνύεται ότι στόχος και της νέας απόσυρσης δεν είναι η ανακούφιση των κατοίκων του Λεκανοπεδίου από το βραχνά του νέφους, αλλά η εξυπηρέτηση των συμφερόντων εμπορίας του αυτοκινήτου. Αλλωστε, η κυβέρνηση στηρίζει πολλά στο αυτοκίνητο, αφού από αυτό και, φυσικά, τους ιδιοκτήτες του απομυζά τεράστιες ετήσιες φορολογίες (ειδικούς φόρους, τέλη κυκλοφορίας, τεκμήρια, φόρος βενζίνης κλπ.).

Αλλωστε, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που διαρρέει ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς, με τα νέα μέτρα:

  • Ενιαιοποιούνται σε ένα ειδικό τέλος ταξινόμησης ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο ΦΠΑ και το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος, με αποτέλεσμα το κόστος αγοράς των καινούριων ΙΧ ακόμη και μικρού κυβισμού (900 - 1200 κ.ε.) να αυξάνεται μέχρι και 120.000 δρχ.
  • Θεσπίζεται τέλος μεταβίβασης για την αγορά μεταχειρισμένων ΙΧ, που φτάνει μέχρι και τις 400.000 δρχ.
  • Το κίνητρο για την απόσυρση υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί γύρω στις 300 με 500.000 δρχ., που αναμένεται ότι στο μεγαλύτερο μέρος θα εξανεμιστεί από τις αυξήσεις των εργοστασιακών τιμών των αυτοκινήτων και από τις συναλλαγματικές διαφορές, λόγω της συνεχιζόμενης διολίσθησης της δραχμής.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ