Τετάρτη 14 Οχτώβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Η μάχη των εκλογών και η παραλία

Η φετινή πρόταση της κυβέρνησης, δήθεν, για το Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοϊας Αγίου Κοσμά (ΟΚΙΑΚ) που περιλαμβάνει νέο νησί και ενιαία λιμνολεκάνη, διπλάσια της Μαρίνας Αλίμου, φαίνεται πως έπεσε σε νέο "ύφαλο" αυτή τη φορά...

Η πρόταση - απάντηση του Δήμου Ελληνικού και της "Πανδημοτικής Επιτροπής Αγώνα Ελληνικού για τη Σωτηρία των χώρων της παραλίας και του Αεροδρομίου" δημιουργεί εμπόδια στο "νησί" της διυπουργικής και των διαπλεκομένων.

Ετσι εξηγείται και το περιεχόμενο της συνέντευξης που παραχώρησε λίγες μέρες πριν τις εκλογές σε τοπική εφημερίδα, ο δήμαρχος Γλυφάδας Θ. Σπονδυλίδης, που εμφανίζεται δυσαρεστημένος επειδή η 5η μαρίνα (!) δε θα γίνει στη Γλυφάδα αλλά "... στο χώρο του Ελληνικού, όπου θα αξιοποιηθεί και για τις ανάγκες της Ολυμπιάδας!" Από την άλλη, δείχνει να αγνοεί τις απόψεις του Δήμου Ελληνικού "βγάζοντας λάδι" την κυβερνητική απόφαση. Και καταλήγει για λογαριασμό του Δήμου Ελληνικού: "Ετσι πιστεύω ότι εάν είχαν τη διαχείριση της παραλίας δε θα είχαν αντίρρηση για τη δημιουργία της μαρίνας!". Τέτοιους δημάρχους φαίνεται πως θέλει η κυβέρνηση για να προχωρήσει τα σχέδιά της.

Η πρόταση της κυβέρνησης

Ποια όμως είναι τα "επιχειρήματα" αυτής της περιβόητης πρότασης για "νησί", που έγινε γνωστή στις 7 Μάη; Ας τα δούμε ένα - ένα, όπως παρουσιάστηκαν και από την "ομάδα εργασίας" του υφυπουργού κ. Βερελή στο διεθνές συνέδριο του ΤΕΕ για το 2004, τον περασμένο Ιούνη και από μέλη του "Αθήνα 2004 ΑΕ", αλλά και τα αντεπιχειρήματα του γράφοντος και όχι μόνο.

  • 1ον: "Το νέο νησί που θα έχει και δική του μαρίνα,καταργεί τη μεγάλη, μη λειτουργική, λιμνολεκάνη του Φακέλου Υποψηφιότητας (ΦΥ)".

- Μεγάλο ψέμα! Το νησί δεν καταργεί τη μεγάλη μαρίνα αλλά τη μεγαλώνει ακόμα περισσότερο στα χαρτιά. Φανταστείτε στην πράξη τι μπορεί να γίνει... Το νησί έκτασης 112 - 120 στρεμμάτων, θα έχει τη δική του λιμνολεκάνη (86 στρέμματα για 60 - 70 μεγάλα σκάφη μήκους μέχρι 50 μ. και μέσου πλάτους 8 μ., ενώ η άλλη (υπάρχουσα) λιμνολεκάνη θα είναι για σκάφη μήκους 9 - 20 μέτρων, με μέσο πλάτος 5 μέτρα και δυναμικότητα 300 σκάφη...

Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει μελλοντικά, με λίγα πρόσθετα λιμενικά έργα, μια ενιαία μαρίνα μαμούθ 487 στρεμμάτων, δυναμικότητας άνω των 3.000 σκαφών (3 - 4 στη Μεσόγειο).

Και η μαρίνα Αλίμου σχεδιάστηκε αρχικά για 677 σκάφη αλλά σήμερα έχει δυναμικότητα 1.500 σκάφη! Τα 162 τετραγωνικά μέτρα, ανά σκάφος, που χρειάζονται για ελλιμενισμό σε σταθερή ή πλωτή προβλήτα, είναι το μέγιστο της διεθνούς βιβλιογραφίας και εμπειρίας.

  • 2ον: "Δε δημιουργεί περιβαλλοντικά προβλήματα στην παραλιακή και θαλάσσια ζώνη".

- Μόνο αν αγνοήσει κανείς τις μελέτες α) του ΕΟΤ (1980 - 82) β) του ΕΜΠ για το Σαρωνικό (1994) γ) και πάλι του ΕΜΠ (εναλλακτικές χωροθετήσεις του 2004 - Ιανουάριος 1998) και δ) τη μελέτη του Δήμου Ελληνικού 1996 - 98 μπορεί να συμφωνήσει.

Η παραλιακή ζώνη του αιγιαλού λένε, θα μείνει ως έχει, εκτός από ένα "κανάλι" σε σχήμα Π για 250 μικρά σκάφη. Να όμως που, αντί να διευκολυνθεί η πρόσβαση των πολιτών στην ακτή, δημιουργείται μια μεσαιωνική τάφρος - για να ελέγχεται καλύτερα ο χώρος και ακόμα:

- Στο κεντρικό στόμιο της "θαλάσσιας ζώνης", θα πιάνει και πλοίο της γραμμής... ενώ απέναντι (μπροστά στον Αγιο Αλέξανδρο) θα μπορούν να κολυμπούν όπως σήμερα. Κάποιοι όμως διαφωνούν με το τελευταίο.

- Το νησί απέχει λιγότερο από 4.000 μέτρα από την υπάρχουσα πλαζ του Αγίου Κοσμά, που ίσως γίνει μαρίνα και αυτή!

  • 3ον: "Δε θίγει τα μέχρι σήμερα γνωστά χερσαία και ενάλια αρχαία της περιοχής".

- Η Β Εφορία Αρχαιοτήτων, τώρα κοιτάζει το φάκελο των Ολυμπιακών έργων και δε γνωρίζει τίποτα για την πρόταση - νησί!

  • 4ον: "Εξασφαλίζει το κοινωνικό όφελος μεταολυμπιακά".

- Ο "αμιγώς ιδιωτικός" τουριστικός χώρος (όλο το νησί) οι "αμιγώς εμπορικές" χρήσεις σε όλες τις χερσαίες ζώνες, τα μεγέθη των σκαφών (... τα αθλητικά σκάφη συνήθως δεν υπερβαίνουν τα 6 μέτρα) στα υπομνήματα των σχεδίων, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για ποιον γίνονται τα "Ολυμπιακά" και "μεταολυμπιακά" αυτά έργα! Τα εκσυγχρονισμένα "Κάρτινγκ" και "Πρίβιλετζ" δείχνουν το δρόμο... που ακολουθεί ο κυβερνητικός σχεδιασμός.

  • 5ον: "Εξασφαλίζει την ανταποδοτικότητα του έργου".

- Ο "λόγος ύπαρξης" της πρότασης ομολογήθηκε από την πρώτη μέρα, καθώς με το μύθο της αυτοχρηματοδότησης (ελέω ΟΝΕ) δε θα έβαζε χρήματα το κράτος... Η "ομάδα εργασίας" έχει κοστολογήσει όλο το έργο 10 δισ. Από αυτά, το 1,6 δισ. θα τα ανταποδώσει ο ιδιώτης επενδυτής για έργα στην παραλιακή ζώνη! Βέβαια ποντάρει να του μείνει το "νησί" σαν κερασάκι στην τούρτα για πολλά χρόνια...

Με απλούς υπολογισμούς από τα γνωστά κοστολόγια του ΕΟΤ για λιμενικά έργα συν τα κτιριακά, τα 10 δισ. γίνονται 20 και 30. Αυτά από πού θα βγουν; Μυρίζει καζίνο... και ας το διέψευσε ο ίδιος ο υφυπουργός Βερελής στις 25 - 6 - 98 (συνέδριο ΤΕΕ).

  • 6ον: "Οι αρχές σχεδιασμού βασίστηκαν στις προδιαγραφές των αθλημάτων και τους στόχους των μεταολυμπιακών χρήσεων με δυνατότητα δέσμευσης του χώρου, ως φυσικού υποδοχέα".

- Οι αρχές σχεδιασμού και τα διεθνή παραδείγματα είναι γνωστά όσο κι αν προσπαθούν κάποιοι και τα ΜΜΕ να αποσιωπήσουν τα πραγματικά και αναγκαία μεγέθη. Πάντως, οι στόχοι για λιμάνι (τύπου Ζέας) άρχισαν με πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ το 1988. Ο ΕΟΤ το 1991 (ΣΕΣΥΛΑ - 2) μετά από πρόταση ιδιώτη, δέχτηκε τη δυνατότητα μαρίνας 1.000 σκαφών για "αλλοδαπούς τουρίστες", στον Αγιο Κοσμά!

- Καζίνο στον Αγιο Κοσμά πρότεινε το υπουργείο Ανάπτυξης το 1995 - αν δε γινόταν αυτό στο Φλοίσβο.

- Οι στόχοι του ΡΣΑ (1985) και οι οδηγίες του ΟΡΣΑ (1994) για το Σαρωνικό(ΑΚΤΕΕ) αγνοήθηκαν εντελώς.

  • 7ον: "Το νησί "αφαιρεί" τυχόν φόρτωση δραστηριοτήτων και δόμηση στην παραλιακή χερσαία ζώνη, ενώ δημιουργεί, αξιόλογο αισθητικό περιβάλλον με την ποικιλόμορφη ακτογραφία του Σαρωνικού".

- Οι μαρίνες στην Κυανή Ακτή απέχουν 10 χιλιόμετρα η μια απ' την άλλη. Εδώ το "νησί" απέχει λιγότερο από 3 χιλ. από τη Μαρίνα του Αλίμου και 350 μέτρα από τη Μαρίνα Γλυφάδας.

Στη Βαρκελώνη - που τόσο υμνούν - από τα 5 χιλ. νέων ακτών που ανάπλασε το 1992, μόνο τα 500μ. θαλάσσιου μετώπου έγιναν νέα μαρίνα!

Ο Οργανισμός Αθήνας προβλέπει 1,8% (!) για ακτές κολύμβησης στο Ελληνικό! Για το "νησί" δεν έχει επίσημη άποψη ακόμη... αφού επίσημα δεν έχει λάβει γνώση!

Ο πρόεδρος του Αθήνα 2004 - ΑΕ είπε στο γράφοντα - στο συνέδριο του ΤΕΕ - ότι ο Αγ. Κοσμάς δεν κάνει για μπάνιο επειδή έχει αχινούς!...

Δυστυχώς κάτι ανάλογο πιστεύει και δημότης στο Κάτω Ελληνικό (που είναι στο ΔΣ της ΕΙΟ)! Το νησί δεν τον ενοχλεί. Μόνο τα μεγέθη των σκαφών! Οι Ελληνικιώτες, λέει, μπορούν να πηγαίνουν στο Πόρτο Ράφτη για μπάνιο!

- Η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία (ΕΙΟ) αν και εμφανίζεται σαν ο "εργοδότης" της "ομάδας εργασίας" δεν έχει πάρει ακόμα απόφαση για το "νησί". Πάντως τα "χρήματα" και τις οδηγίες για το "έργο με αυτοχρηματοδότηση" τις έδωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ - ως συνήθως.

- Το "νησί" όχι μόνο δεν αποτελεί "μορφολογική βελτίωση" αλλά κλείνει και τη μόνη έξοδο και "πολύτιμο οπτικό πόρο" (όπως λένε ανάλογες αποφάσεις του ΣτΕ) που έχει το Αεροδρόμιο Ελληνικού προς τη θάλασσα όταν γίνει... Μητροπολιτικό Πάρκο.

Πρόταση του δήμου και της Επιτροπής

Η πρόταση του Δήμου Ελληνικού και της Πανδημοτικής Επιτροπής αποτελεί την πιο σθεναρή απάντηση και επιχείρημα ενάντια στα καταστροφικά σχέδια που προωθεί η κυβέρνηση μέσω του "νησιού".

  • Η παραπάνω μελέτη χωρίς υπερβολή, θα δημιουργήσει ένα πραγματικό "σκόπελο" στην κυβερνητική προσπάθεια υποβάθμισης του περιβάλλοντος των ακτών του Σαρωνικού γενικά και ειδικά στις παραλίες - όπως τονίζει η μελέτη- αντικρούοντας όλα τα "επιχειρήματα" της κυβέρνησης.
  • Η πρόταση που είναι αναγκαία, σκόπιμη και εφικτή φανερώνει τις δυνατότητες του Δήμου Ελληνικού στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά θα χρειαστεί να γίνει στο άμεσο μέλλον εκτενέστερη παρουσίασή της.
  • Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε ότι για την κατασκευή του Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοϊας, το κόστος προεκτιμάται σε 4,3 δισ. δραχμές. Ενώ για την ανάπλαση και την επαναχρησιμοποίηση του συνόλου της παραλίας, το κόστος προεκτιμάται σε 4,5 δισ. δρχ.
  • Το πρώτο έργο είναι άμεσο και επιτακτικό λόγω της ανάληψης της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, και αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας.
  • Το δεύτερο έργο μπορεί να ενταχθεί σ' ένα πρόγραμμα σταδιακής ολοκλήρωσης, ανεξάρτητα από την Ολυμπιάδα του 2004, από διάφορες πηγές και φορείς (Νομαρχία, Τοπική Αυτοδιοίκηση).
  • Για παράδειγμα άμεσα η ανάπλαση μιας νέας ακτής, από τη σημερινή πλαζ Αγίου Κοσμά μέχρι και τον Αγιο Αλέξανδρο μήκους 700μ. και πλάτους 20 - 40 μ. θα στοιχίσει μόνο 150.000.000 δραχμές.
  • Στις 31.7.1998 το Υπουργικό Συμβούλιο υιοθέτησε την "πρόταση" Βερελή. Ο Δήμος Ελληνικού (μεταξύ άλλων) δε γνωρίζει επίσημα τίποτα για την πρόταση, αλλά ζήτησε με έγγραφό του την "παροχή στοιχείων" από το γραφείο του υφυπουργού κ. Βερελή...

Ποια πρόταση θα προχωρήσει; Σίγουρα θα δοθεί μεγάλη μάχη (όπως και με το καζίνο του Φλοίσβου). Και την Κυριακή, στο δεύτερο γύρο, ο λαός του Ελληνικού πρέπει να κερδίσει την πρώτη και σημαντικότερη μάχη, υπερψηφίζοντας το συνδυασμό του Χρήστου Κορτζίδη, αναδεικνύοντας Δημοτική Αρχή, αυτήν που αγωνίστηκε, αντιστάθηκε και είναι αποφασισμένη να βάλει "φρένο" στα καταστροφικά σχέδια της κυβέρνησης.

Παναγιώτης ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΣ,Αρχιτέκτονας Μηχανικός

Μέλος της Πανδημοτικής Επιτροπής Αγώνα Ελληνικού για τη Σωτηρία των χώρων της παραλίας και του αεροδρομίου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ