Τετάρτη 14 Οχτώβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Υπάρχει το "αντίδοτο"

Μπορεί το "τίποτα" ν' αποτελεί "φαινόμενο"; Σε μια συγκυρία που το "Φαίνεσθαι" επικαλύπτει το "Είναι", μπορεί. Δεν μπορεί, όμως, να χαρακτηρίζεται "τίποτα" ένα "φαινόμενο", που εμφανίζεται να διαθέτει και λαϊκή αποδοχή. Επομένως, χρειάζεται να εξηγηθεί το πώς και το γιατί διαμορφώθηκε και έλκει το "φαινόμενο Αβραμόπουλου", αλλά και πώς μπορεί ν' αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.

Κατ' αρχάς, ουδείς αμφιβάλλει ότι αυτό το "φαινόμενο" συνίσταται και αντανακλά στις κυρίαρχες ιδεολογικές, κοινωνικές και πολιτικές αντιλήψεις και αναφορές του σήμερα. Αποτελεί, ίσως, το πιο χαρακτηριστικό απότοκο μιας συγκυρίας, που εμφανίζει, ως ιδεολογικό πρότυπο, τον "ιδεολόγο" του "τέλους των ιδεολογιών και της ιστορίας", που προβάλλει, ως κοινωνικό πρότυπο, τον πολίτη της "γραβάτας", που προτάσσει, ως πολιτικό πρότυπο, τον πολιτικό με τις καλύτερες δημόσιες σχέσεις.

Ολα αυτά τα χαρακτηριστικά καθορίζουν το πρόσωπο του Αβραμόπουλου. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι στο συνδυασμό του δημάρχου της Αθήνας εκλέχτηκαν πρώτοι σε ψήφους πρόσωπα ανάλογου "ίματζ", όπως δημοσιογράφοι της "τηλεοπτικής λάμψης", ηθοποιοί του φθηνού θεάματος, αθλητές των"σινιέ" αθλημάτων.

Θα επρόκειτο, όμως, για μεγίστη αφέλεια αν επιχειρούσε κανείς να εντοπίσει αυτό το "φαινόμενο" μόνο στο πρόσωπο του Αβραμόπουλου και μόνο στο χώρο της ΝΔ. Πρώτον, διότι ο Αβραμόπουλος δεν εκφράζει τις αντιλήψεις και την πολιτική πρακτική ενός κόμματος, αλλά ολόκληρης της πολιτικής "ελίτ", που κρατάει τα ηνία στα κόμματα του δικομματισμού και σε άλλα μικρότερα, τα οποία κινούνται στον "αστερισμό" του "εκσυγχρονισμού". Αντιλήψεις και πολιτικές πρακτικές, που αντανακλούν στις κατευθύνσεις της κυρίαρχης αστικής τάξης κι αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση των μεγάλων οικονομικών κι άλλων συμφερόντων της.

Δεύτερον, γιατί βλέπουμε να εμφανίζονται και "νέα αστέρια", που έχουν άλλες ιδεολογικές, κοινωνικές και πολιτικές καταβολές - τις ονοματίζουν "σοσιαλιστικές" ή και "αριστερές" - και να λειτουργούν ως κοινοί παράγοντες της λαθεμένης, αλλά προβαλλόμενης σαν σωστής, εξίσωσης:"Κοινωνία + πολιτική = κοινωνική υποταγή + πολιτική χειραγώγηση".

Και δεν πρόκειται μόνο για μιμητισμό, αλλά για οργανωμένη επιχείρηση περικύκλωσης της κοινωνικής και πολιτικής ζωής της χώρας μας, απ' όλες τις κατευθύνσεις.

Το ερώτημα είναι, γιατί αυτό το "φαινόμενο" φαίνεται να διαθέτει και λαϊκή αποδοχή. Η κυρίαρχη αντίληψη - που είναι κυρίαρχη, όχι μόνο γιατί χαρακτηρίζει την κοινωνικοπολιτική "ελίτ", αλλά και επειδή έχει διαχυθεί και στα ευρύτερα λαϊκά στρώματα - φαίνεται, στη σημερινή συγκυρία, "ανίκητη" διότι η εκ διαμέτρου αντίθετή της δε βρίσκει τα μέσα και δε διαθέτει τη δυνατότητα να αντιπαρατεθεί ιδεολογικά, να συγκρουστεί μαζί της σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο.

Ομως, στις πρόσφατες εκλογές για την Αυτοδιοίκηση, εκτός της αντίληψης της κυρίαρχης, αναδείχτηκε, σε κάποιο βαθμό, και η άλλη αντίληψη, που υπάρχει μέσα στο κοινωνικό σώμα και εκφράζεται από πολιτικές και πρόσωπα. Ας σκεφτούμε, π. χ., τι σημαίνει η επιτυχία των συνδυασμών του Γ. Παττάκη και του Β. Μπούτα στις νομαρχιακές εκλογές.

Δυο αγωνιστές του λαού - και αρκετοί άλλοι, βεβαίως, σ' άλλες περιοχές της χώρας - πρωταγωνιστές των μεγάλων αγροτικών κινητοποιήσεων στη Θεσσαλία που επεκτάθηκαν και συγκλόνισαν όλη την Ελλάδα, οι οποίοι αντιμετώπισαν τοπικούς "Αβραμόπουλους" και πέτυχαν να εξασφαλίσουν ένα σεβαστό και συγκρίσιμο εκλογικό ποσοστό. Δεν ήταν "γραβατοφορεμένοι" των σαλονιών, αλλά άνθρωποι της καπνιάς των "μπλόκων" της αγροτιάς, δεν επιδίωξαν δημόσιες σχέσεις, δε στηρίχτηκαν από μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, δε συμπεριέλαβαν στα ψηφοδέλτιά τους "ιλουστρασιόν" υποψήφιους, δεν έκρυψαν την πολιτική ένταξή τους και τις προσωπικές ιδεολογικές θέσεις τους κι, όμως, κατάφεραν να συγκινήσουν, να ενεργοποιήσουν πάρα πολλούς και να κάνουν την "εκλογική έκπληξη".

Υπάρχει, λοιπόν, αντίδοτο στους κάθε λογής "Αβραμόπουλους". Είναι οι λαϊκοί αγωνιστές, που διαμορφώνονται μέσα στην ταξική πάλη και μπορούν να μεταφέρουν τις αγωνίες και τον αγώνα της κοινωνίας στο πολιτικό προσκήνιο, όπου θα δοθούν οι αναγκαίες κι αποτελεσματικές λύσεις στα λαϊκά προβλήματα. Αρκεί οι κοινωνικοί αγώνες να συνεχιστούν, να δυναμώσουν και να πολιτικοποιηθούν.

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ