Τρίτη 16 Μάρτη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΧΡΕΗ
Ρύθμιση - νέα κοροϊδία

Με καθυστέρηση ενός μήνα δόθηκαν τελικά χτες από την ΑΤΕ στη δημοσιότητα οι λεπτομέρειες που αποδεικνύουν το μέγεθος της απάτης

Αλλη μια ρύθμιση - κοροϊδία, που δεν καλύπτει το σύνολο των χρεωμένων αγροτών και το σύνολο των οφειλών τους, ανακοίνωσε χτες η ΑΤΕ δίνοντας στη δημοσιότητα τη σχετική εγκύκλιο για το πλαίσιο ρύθμισης των αγροτικών χρεών. Η ρύθμιση είναι τέτοια που ακόμη και από το περιβάλλον του υπουργού Γεωργίας εκφραζόταν εντέχνως η δυσφορία του Γ. Ανωμερίτη για το τελικό περιεχόμενό της, με προφανή βέβαια σκοπό να "αποφύγει" τις οργισμένες αντιδράσεις των αγροτών.

Η ρύθμιση προβλέπει διαγραφή του συνόλου των τόκων ποινής για το ανεξόφλητο ποσό των δανείων λήξης μέχρι 31/12/96, εκτοκισμένο μέχρι 31/12/98 και διαγραφή του 50% των οφειλόμενων δεδουλευμένων τόκων για το ανεξόφλητο ποσό των δανείων. Το υπόλοιπο ποσό που απομένει, δηλαδή το κεφάλαιο και το υπόλοιπο 50% των συμβατικών - δεδουλευμένων τόκων, κεφαλαιοποιείται και αποτελεί ένα νέο δάνειο διάρκειας δέκα (10) χρόνων, το οποίο επιβαρύνεται με επιτόκιο 12% σταθερό για τα δύο πρώτα χρόνια και το εκάστοτε ισχύον επιτόκιο των μεσοπρόθεσμων δανείων στη συνέχεια.

Η ρύθμιση αποτελεί απάτη γιατί:

  • Ρυθμίζει τα ληξιπρόθεσμα χρέη μέχρι τις 31/12/96 και όχι μέχρι 31/12/98.
  • Αποκλείει τους αγρότες που είχαν υπαχθεί στις ρυθμίσεις 50/94, 50/96, 19/98 και 20/98, καθώς και τα δάνεια των ειδικών ρυθμίσεων (Θράκης, Εύβοιας- Καστοριάς, Φλώρινας - Κιλκίς κ.ά.). Εξαιρούνται μόνο οι ρυθμίσεις που έχουν ανατραπεί λόγω "κλαδικής κρίσης" στη χοιροτροφία ή καταστροφών για τους βαμβακοπαραγωγούς στο Νομό Καρδίτσας και τους ροδακινοπαραγωγούς των Νομών Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών της χώρας αποκλείεται της ρύθμισης και στην ψευτορύθμιση αυτή εκτιμάται ότι θα ενταχθούν τελικά το πολύ 15.000 αγρότες, αριθμός πολύ μικρός σε σχέση με τους χρεωμένους αγρότες.
  • Και για τους ελάχιστους αγρότες που θα ενταχθούν στη ρύθμιση αυτή, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα, αφού θα πρέπει να πληρώσουν πολύ μεγάλες δόσεις για αποπληρωμή χρεών, σε μια περίοδο που τα εισοδήματά τους μειώνονται. Το κρίσιμο ερώτημα είναι πώς θα καταφέρουν οι αγρότες αυτοί να πληρώσουν τα χρέη τους για τα έτη 1997 και 1998, δεδομένου ότι δεν τους δίνεται ούτε περίοδος χάριτος.
  • Οσοι ενταχθούν στη ρύθμιση, για να πάρουν νέα δάνεια (πχ καλλιεργητικά), θα περνούν από ένα αυστηρό "κόσκινο" τραπεζικών κριτηρίων.

Ολα αυτά δείχνουν πρακτικά ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, που δεν έχει κανένα κόστος για την κυβέρνηση και τον προϋπολογισμό, αποσκοπεί στην εξυγίανση του χαρτοφυλακίου της ΑΤΕ. Ομως για τους αγρότες η εγκύκλιος αυτή σε συνδυασμό με τη γενικότερη αντιαγροτική πολιτική που ακολουθείται, σημαίνει ξεκλήρισμα διά της χρεοκοπίας.

Δικαιούχοι του προγράμματος ρύθμισης είναι όλοι οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες - φυσικά πρόσωπα (γεωργοί, κτηνοτρόφοι, αλιείς και απασχολούμενοι με δασικές δραστηριότητες) και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα και που την 1/1/99 είχαν ανεξόφλητα υπόλοιπα με λήξη 31/12/96.

Ως προϋποθέσεις για υπαγωγή στη ρύθμιση τίθενται:

- Να υπάρχουν ανεξόφλητες οφειλές λήξης 31/12/96 και πριν, κατά την 1/1/99 και να υποβληθεί αίτηση ρύθμισης μέχρι 30/6/99.

- Η ύπαρξη βιωσιμότητας μετά τις διαγραφές. Για το λόγο αυτό, σε όλες τις περιπτώσεις με συνολικές οφειλές πάνω από 15.000.000 δρχ. θα γίνεται έλεγχος βιωσιμότητας.

- Για τις οικογενειακής μορφής αγροτικές εκμεταλλεύσεις οι διαγραφές τόκων θα γίνονται ανεξαρτήτως διασφαλίσεων. Στις περιπτώσεις αυτές θα διαγράφεται μέχρι 50% των δεδουλευμένων τόκων εφόσον οι συνολικές οφειλές είναι μεγαλύτερες από το 80% της διασφαλιστικής αξίας των υπέγγυων πραγμάτων.

- Τα δάνεια που θα προκύψουν από τη ρύθμιση θα συνεχίσουν να διασφαλίζονται σύμφωνα με τις υφιστάμενες εμπράγματες και λοιπές διασφαλίσεις.

Ακόμα αναφέρεται ότι για τους δικαιούχους της ρύθμισης, καθώς και τους λοιπούς πιστούχους της ίδιας κατηγορίας που εξοφλούν τις οφειλές τους, λήξεως 1997 και 1998, εντός του έτους 1999,παρέχεται η δυνατότητα στην ΑΤΕ για απαλλαγή στις μεν οφειλές λήξεως 1997 από τόκους ποινής και από το 10% των δεδουλευμένων τόκων, στις δε οφειλές λήξεως 1998 από τόκους ποινής. Επίσης η μη έγκαιρη πληρωμή δόσεων για δύο συνεχόμενα χρόνια ανατρέπει την υπάρχουσα ρύθμιση.

Τέλος ως "κερασάκι", τίθεται και μια ακόμα παράγραφος που αναφέρει ότι με το ίδιο μειωμένο επιτόκιο (12% σταθερό για 2 χρόνια) θα επιβαρύνονται και τα υφιστάμενα την 1/1/99 ενήμερα υπόλοιπα των μεσομακροπρόθεσμων δανείων, των δικαιούχων της ρύθμισης και των ενήμερων πιστούχων των ίδιων κατηγοριών. Και το προκλητικό της υπόθεσης εδώ είναι ότι η κυβέρνηση διατυμπανίζει ως παροχή το επιτόκιο 12%, τη στιγμή που ο πληθωρισμός είναι στο 3% και το επιτόκιο αυτό είναι 9 ολόκληρες μονάδες πάνω.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ