Με καθυστέρηση ενός μήνα δόθηκαν τελικά χτες από την ΑΤΕ στη δημοσιότητα οι λεπτομέρειες που αποδεικνύουν το μέγεθος της απάτης
Αλλη μια ρύθμιση - κοροϊδία, που δεν καλύπτει το σύνολο των χρεωμένων αγροτών και το σύνολο των οφειλών τους, ανακοίνωσε χτες η ΑΤΕ δίνοντας στη δημοσιότητα τη σχετική εγκύκλιο για το πλαίσιο ρύθμισης των αγροτικών χρεών. Η ρύθμιση είναι τέτοια που ακόμη και από το περιβάλλον του υπουργού Γεωργίας εκφραζόταν εντέχνως η δυσφορία του Γ. Ανωμερίτη για το τελικό περιεχόμενό της, με προφανή βέβαια σκοπό να "αποφύγει" τις οργισμένες αντιδράσεις των αγροτών.
Η ρύθμιση προβλέπει διαγραφή του συνόλου των τόκων ποινής για το ανεξόφλητο ποσό των δανείων λήξης μέχρι 31/12/96, εκτοκισμένο μέχρι 31/12/98 και διαγραφή του 50% των οφειλόμενων δεδουλευμένων τόκων για το ανεξόφλητο ποσό των δανείων. Το υπόλοιπο ποσό που απομένει, δηλαδή το κεφάλαιο και το υπόλοιπο 50% των συμβατικών - δεδουλευμένων τόκων, κεφαλαιοποιείται και αποτελεί ένα νέο δάνειο διάρκειας δέκα (10) χρόνων, το οποίο επιβαρύνεται με επιτόκιο 12% σταθερό για τα δύο πρώτα χρόνια και το εκάστοτε ισχύον επιτόκιο των μεσοπρόθεσμων δανείων στη συνέχεια.
Η ρύθμιση αποτελεί απάτη γιατί:
Ολα αυτά δείχνουν πρακτικά ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, που δεν έχει κανένα κόστος για την κυβέρνηση και τον προϋπολογισμό, αποσκοπεί στην εξυγίανση του χαρτοφυλακίου της ΑΤΕ. Ομως για τους αγρότες η εγκύκλιος αυτή σε συνδυασμό με τη γενικότερη αντιαγροτική πολιτική που ακολουθείται, σημαίνει ξεκλήρισμα διά της χρεοκοπίας.
Δικαιούχοι του προγράμματος ρύθμισης είναι όλοι οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες - φυσικά πρόσωπα (γεωργοί, κτηνοτρόφοι, αλιείς και απασχολούμενοι με δασικές δραστηριότητες) και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα και που την 1/1/99 είχαν ανεξόφλητα υπόλοιπα με λήξη 31/12/96.
Ως προϋποθέσεις για υπαγωγή στη ρύθμιση τίθενται:
- Να υπάρχουν ανεξόφλητες οφειλές λήξης 31/12/96 και πριν, κατά την 1/1/99 και να υποβληθεί αίτηση ρύθμισης μέχρι 30/6/99.
- Η ύπαρξη βιωσιμότητας μετά τις διαγραφές. Για το λόγο αυτό, σε όλες τις περιπτώσεις με συνολικές οφειλές πάνω από 15.000.000 δρχ. θα γίνεται έλεγχος βιωσιμότητας.
- Για τις οικογενειακής μορφής αγροτικές εκμεταλλεύσεις οι διαγραφές τόκων θα γίνονται ανεξαρτήτως διασφαλίσεων. Στις περιπτώσεις αυτές θα διαγράφεται μέχρι 50% των δεδουλευμένων τόκων εφόσον οι συνολικές οφειλές είναι μεγαλύτερες από το 80% της διασφαλιστικής αξίας των υπέγγυων πραγμάτων.
- Τα δάνεια που θα προκύψουν από τη ρύθμιση θα συνεχίσουν να διασφαλίζονται σύμφωνα με τις υφιστάμενες εμπράγματες και λοιπές διασφαλίσεις.
Ακόμα αναφέρεται ότι για τους δικαιούχους της ρύθμισης, καθώς και τους λοιπούς πιστούχους της ίδιας κατηγορίας που εξοφλούν τις οφειλές τους, λήξεως 1997 και 1998, εντός του έτους 1999,παρέχεται η δυνατότητα στην ΑΤΕ για απαλλαγή στις μεν οφειλές λήξεως 1997 από τόκους ποινής και από το 10% των δεδουλευμένων τόκων, στις δε οφειλές λήξεως 1998 από τόκους ποινής. Επίσης η μη έγκαιρη πληρωμή δόσεων για δύο συνεχόμενα χρόνια ανατρέπει την υπάρχουσα ρύθμιση.
Τέλος ως "κερασάκι", τίθεται και μια ακόμα παράγραφος που αναφέρει ότι με το ίδιο μειωμένο επιτόκιο (12% σταθερό για 2 χρόνια) θα επιβαρύνονται και τα υφιστάμενα την 1/1/99 ενήμερα υπόλοιπα των μεσομακροπρόθεσμων δανείων, των δικαιούχων της ρύθμισης και των ενήμερων πιστούχων των ίδιων κατηγοριών. Και το προκλητικό της υπόθεσης εδώ είναι ότι η κυβέρνηση διατυμπανίζει ως παροχή το επιτόκιο 12%, τη στιγμή που ο πληθωρισμός είναι στο 3% και το επιτόκιο αυτό είναι 9 ολόκληρες μονάδες πάνω.