Τρίτη 23 Δεκέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα περίφημα μεγάλα έργα

Τα περίφημα μεγάλα έργα

"Οπως αναφέρεται και στη σελ. 124 της Εισηγητικής Εκθεσης του ΓΚΠ 1998", επισήμανε στη συνέχεια η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, "το μεγαλύτερο μέρος (67%) των πιστώσεων δεσμεύεται για τη χρηματοδότηση των έργων που είναι ενταγμένα στα ευρωπαϊκά προγράμματα και, βέβαια, αυτά τα έργα συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την υλοποίηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων. Τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα κατά τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζ. Σαντέρ, συντελούν στην "ελεύθερη κίνηση αγαθών, υπηρεσιών και κεφαλαίων". Κατά συνέπεια, το μεγαλύτερο ποσοστό των κονδυλίων του ΠΔΕ διατίθεται για την εξυπηρέτηση των στόχων της ενιαίας αγοράς, που βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τους πραγματικούς αναπτυξιακούς στόχους της χώρας.

Ενα άλλο στοιχείο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι μέρος του ΠΔΕ, μέσω των ως άνω αναφερομένων νόμων περί κινήτρων, διατίθεται για τη χρηματοδότηση επενδύσεων ελληνικών επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, εντασσόμενο στη γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης, όχι μόνο στο χώρο των Βαλκανίων, αλλά και στον ευρύτερο χώρο της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ύψος των επιχορηγήσεων που διατέθηκαν για τη στήριξη επενδύσεων στην Αλβανία, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 1892/90. Δεν είμαστε αντίθετοι στη βαλκανική συνεργασία. Το θέμα είναι ποιον ωφελεί, για ποιο σκοπό γίνεται. Ο αλβανικός λαός θα επωφεληθεί με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο επωφελήθηκε ο ελληνικός λαός από την ξένη βοήθεια που χρόνια και χρόνια μας δίνουν, πάντα για "το καλό μας"".

Ναρκωτικά

"Στις σημερινές συνθήκες εξάπλωσης των ναρκωτικών στις μικρότερες ηλικίες η πολιτική της κυβέρνησης γίνεται επικίνδυνη", τόνισε η ομιλήτρια. "Τα δύο τελευταία χρόνια η κυβέρνηση άλλαξε τη γενικότερη φιλοσοφία της για το πρόβλημα των ναρκωτικών και τον τρόπο αντιμετώπισής του.

Πρώτο

Στο όνομα της πρόληψης ακολουθεί μια πολιτική παραγκωνισμού και υπόσκαψης - κυριολεκτούμε στο σημείο αυτό - της σοβαρής προσπάθειας που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια από το ΚΕΘΕΑ και το "18 Ανω" για τη θεραπεία και απεξάρτηση. Το κυβερνητικό παιδί, ο ΟΚΑΝΑ, ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΛΗΨΗΣ, αλλά πολιτική ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΙΩΝΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ, αφού με το μόνο που ασχολείται βασικά είναι το περίφημο πρόγραμμα της μεθαδόνης, ως υποκατάστατου και όχι - έστω - ως μιας δοκιμαστικής μεθόδου αποθεραπείας.

Δεύτερο

Οι εξελίξεις δείχνουν και μας πείθουν ότι η κυβέρνηση, φοβούμενη την κοινωνική και πολιτική αφύπνιση που προκαλεί η σωστή ενημέρωση και η σωστή προσπάθεια απεξάρτησης, επιχειρεί να μετατρέψει τον ΟΚΑΝΑ σε ένα μονοπώλιο ΣΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ, που θα επιβάλλει παντού και ιδιαίτερα στους νέους τη δική της αντίληψη, που - κατά τη γνώμη μας - συνοψίζεται στην άποψη ότι "πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τα ναρκωτικά", δηλαδή να ζούμε με υποκατάστατα, μόνιμα και αιώνια εξαρτημένοι.

Οι συχνές τοποθετήσεις στελεχών του ΠΑΣΟΚ και κυρίως του πρώην υπουργού Παιδείας και υφυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου υπέρ του χασίς και της σπιτικής του καλλιέργειας δείχνουν ότι αυτή η αντίληψη δεν είναι προσωπική, αλλά χρησιμοποιείται για την εξοικείωση της κοινής γνώμης, ιδιαίτερα της νεολαίας, ώστε να γίνει - όπως ευελπιστούν - πλειοψηφούσα γνώμη αύριο. Ετσι η κυβέρνηση θα μπορέσει χωρίς κόστος να κάνει και επίσημη δική της θέση τις απόψεις του κ. Παπανδρέου, που συνεπικουρείται από βουλευτές και της ΝΔ αλλά και του Συνασπισμού.

Τρίτο

Ρωτάμε, με ποιο δικαίωμα η κυβέρνηση πριμοδοτεί σκανδαλωδώς τον ΟΚΑΝΑ και διάφορα άλλα ψυχιατρικά προγράμματα, που στηρίζουν επιζήμιες απόψεις και προάγουν τα υποκατάστατα;

Ο φετινός προϋπολογισμός είναι ακόμα πιο καθαρός στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Στο ΚΕΘΕΑ δίνεται επιχορήγηση 1,500 δισ. που σε αποπληθωρισμένες τιμές είναι 1,211, ενώ οι ανάγκες του οργανισμού είναι 3,015. Στον ΟΚΑΝΑ 2,800 και σε αποπληθωρισμένες τιμές 2,261.

Η λογική της κυβέρνησης είναι να στηρίξει τη μεθαδόνη που στοιχίζει πολύ λιγότερο από την πολυδάπανη προσπάθεια της απεξάρτησης. Σε τι διαφέρει η σημερινή πολιτική από τις επιλογές που έχουν γίνει πριν 50 χρόνια στις ΗΠΑ; Τότε ανακαλύφθηκε για πρώτη ίσως φορά η έννοια του υποκατάστατου. Η ηρωίνη έτσι ξεκίνησε ως φθηνό υποκατάστατο άλλων ουσιών, που χρησιμοποιούνταν εκείνη την περίοδο. Στη συνέχεια ανακαλύφθηκε η μεθαδόνη ως φθηνό υποκατάστατο της ηρωίνης. Οποιος θέλει ή δε φοβάται μια εξαρτημένη νεολαία, στην υποκατάσταση αναζητεί τη λύση.

Εξάλλου, με τις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Υγείας, είναι καθαρό ότι επιμένει στην πολιτική των υποκατάστατων, μεταθέτει την πρόληψη στις πλάτες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης) και υπόσχεται μέτρα πολύ περιορισμένου χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό πως για τη δημιουργία 26 κέντρων πρωτοβάθμιας πρόληψης ανακοινώθηκε ότι θα διατεθεί για ένα διάστημα τριών ετών 1 δισ. δρχ., ενώ η ευθύνη της συντήρησης και της χρηματοδότησης της λειτουργίας τους μετατίθεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Η σύγκριση των πραγματικών αναγκών των δύο αυτών φορέων, ΚΕΘΕΑ και ΟΚΑΝΑ, είναι συντριπτική υπέρ του ΚΕΘΕΑ, το οποίο έχει στην ευθύνη του:

- συμβουλευτικά κέντρα ενημέρωσης και εισαγωγής σε διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας.

- θεραπευτικές κοινότητες

- κέντρα κοινωνικής επανένταξης

- προγράμματα Συμβουλευτικής και Οικογενειακής Υποστήριξης.

- προγράμματα Αυτοβοήθειας και Συμβουλευτικής σε φυλακισμένους χρήστες σε Δικαστικές Φυλακές και σε Σωφρονιστικά Καταστήματα.

- έχει κέντρο Πολλαπλής Παρέμβασης.

- πρόγραμμα Συμβουλευτικής και Θεραπείας.

- κέντρο Δευτερογενούς Πρόληψης.

- βραδινό πρόγραμμα απεξάρτησης για εργαζομένους.

- ξενώνα Εφήβων στην Αττική.

- κινητή Μονάδα, τον ΠΗΓΑΣΟ.

- προγράμματα πρόληψης στην α/βάθμια και β/θμια εκπαίδευση.

- προγράμματα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης,

και ενώ ετοιμάζεται να δημιουργήσει:

- ανοιχτή Θεραπευτική Κοινότητα για εφήβους στη Θεσσαλονίκη.

- ανοιχτή Θεραπευτική Κοινότητα στο Βόλο.

- ανοιχτό Θεραπευτικό Πρόγραμμα στη Θράκη κλπ.

- επίσης Κέντρο Υποστήριξης Αποφυλακισμένων, Μονάδα αξιολόγησης Παραπομπής.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η προσπάθεια αυτή εμπλέκει κοινωνικούς φορείς, τη νεολαία, τους γονείς, σε αντίθεση με τον ΟΚΑΝΑ και την πολιτική του υπουργείου Υγείας, που δίνει εντολές για σύσταση εταιριών στις νομαρχίες, ευκαιρία για θέσεις εργασίας και ρουσφετολογία. Το χειρότερο είναι ότι η αντίληψη της κυβέρνησης είναι να θέσει το όλο πρόβλημα στο κλειστό κύκλωμα των λίγων".

Παιδική ηλικία

"Οι Παιδικοί Σταθμοί", σημείωσε η Αλέκα Παπαρήγα, "μεταφέρονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ταυτόχρονα μειώνεται η επιχορήγησή τους μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού. Ετσι, ενώ οι Κρατικοί Παιδικοί Σταθμοί, με τα μικρά ποσά που τους διαθέτει το κράτος, δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα λειτουργικά τους έξοδα, στον Προϋπολογισμό προβλέπεται να διατεθούν το 1998 για τις λειτουργικές τους δαπάνες μόλις 300 εκατ. δρχ., δηλαδή όσα και το 1997! Πέρα από το γεγονός ότι το ποσό αυτό αποδείχτηκε ανεπαρκέστατο το 1997, η πρόβλεψη για το 1998 σημαίνει μείωση αν συνυπολογιστεί ο πληθωρισμός. Επίσης, το ίδιο ακριβώς ποσό με το 1997 (570 εκατ. δρχ.) προβλέπεται να διατεθεί το 1998 για την επιχορήγηση σε ιδρύματα προστασίας νηπίων, παιδιών και εφήβων. Κι εδώ δηλαδή ουσιαστικά πρόκειται για μείωση. Μείωση, ακόμα και σε τρέχουσες τιμές, προβλέπεται για την επιχορήγηση στο Ιδρυμα Βρεφονηπιακών Σταθμών Αθηνών (ΙΒΣΑ): ενώ το 1997 είχαν διατεθεί 3,5 δισ. δρχ., το 1998 προβλέπονται μόνο 3,2 δισ. δρχ., δηλαδή μείον 8,6%!

Αυτό οδηγεί στην αναζήτηση "άλλων" πηγών χρηματοδότησης, δηλαδή τους ίδιους τους γονείς, οι οποίοι πληρώνουν τροφεία, πληρώνουν για τη μετακίνηση των παιδιών, για τη θέρμανση των σταθμών κλπ. Στο Ιδρυμα Βρεφονηπιακών Σταθμών Αθήνας (ΙΒΣΑ), τα τροφεία αυξήθηκαν πρόσφατα από 73% μέχρι και 166% και η συντριπτική πλειοψηφία των γονιών πληρώνει τώρα 28.000 δρχ. το μήνα. Οι επιχορηγήσεις μέσω του Προϋπολογισμού δεν επαρκούν ούτε καν για την κάλυψη των εξόδων μισθοδοσίας των εργαζομένων, ενώ πουθενά δεν υπάρχουν πιστώσεις για την ίδρυση νέων Παιδικών Σταθμών, για τη συντήρηση των υπαρχόντων και μειώνονται τα έξοδα για θέρμανση κατά 17 εκατ. δρχ. Πολλοί Παιδικοί Σταθμοί που ανήκουν στους δήμους έχουν φτάσει τα τροφεία και στις 50.000 δρχ. κι αυτό δείχνει τι πρόκειται να γίνει όταν ολοκληρωθεί η μεταφορά των 1.300 Κρατικών Παιδικών Σταθμών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο Προϋπολογισμός του 1998 δεν προβλέπει ούτε μία δραχμή για επιδόματα σε απροστάτευτους ανηλίκους, ενώ το 1997 διατέθηκαν για το σκοπό αυτό 1,25 δισ. δρχ. Μέτρα δεν παίρνει επίσης για τη μη εκμετάλλευση των παιδιών, μέσα από την παράνομη παιδική εργασία. Χτυπητή είναι η έλλειψη χρηματοδότησης μιας πολιτικής που να αντιμετωπίζει το οξύτατο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, την υπογεννητικότητα".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ