Πέμπτη 19 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΕΙ - ΤΕΙ
Στη μέγκενη του εκσυγχρονισμού

"Οι προπτυχιακές σπουδές σημαίνουν κυρίως τη γενική γνώση, την πρόσβαση του πολίτη στην επιστήμη και στις εξελίξεις".

Δεν πρόκειται για απόσπασμα ομιλίας "αριστεριστή" συνδικαλιστή σε γενική συνέλευση φοιτητικού συλλόγου. Είναι λόγια του υπουργού Παιδείας, Γερ. Αρσένη, στην εναρκτήρια ομιλία του στο διήμερο Ευρωπαϊκό Συνέδριο με θέμα "Προοπτικές των μεταπτυχιακών σπουδών στην Ευρώπη" στις 9/2. Για να συνεχίσει αμέσως, λέγοντας: "Οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι αυτές που θα καθοδηγήσουν αργότερα τον φοιτητή σε μια εμβάθυνση και εξειδίκευση". Στην ίδια ομιλία εξάγγειλε ότι οι επιτροπές του υπουργείου επεξεργάζονται σχέδιο νόμου για τις μεταπτυχιακές σπουδές, το οποίο θα ψηφιστεί (ως συνήθως) μέσα στο καλοκαίρι.

Το συγκεκριμένο απόσπασμα από την ομιλία του υπουργού είναι αποκαλυπτικό των προθέσεών του. Φανερώνει το πώς σκέπτεται να διαρθρώσει την ανώτατη εκπαίδευση και τις μεταπτυχιακές σπουδές.

Οι ανώτατες σπουδές έχουν σκοπό τη μόρφωση εκείνου του τμήματος της νεολαίας, που θα αποτελέσει την υψηλά ειδικευμένη εργατική δύναμη στη σφαίρα της παραγωγής (μηχανικοί, οικονομολόγοι κλπ.) στη σφαίρα τηςαναπαραγωγής (παιδεία, υγεία κλπ.) καθώς και στη διεύθυνση της κοινωνίας. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο θα πρέπει να αποκτάνε ολόπλευρη μόρφωση. Κάτι που σημαίνει ότι οι σπουδές θα πρέπει να ενσωματώσουν τα εξής χαρακτηριστικά:

1. Στέρεη γενική κοσμοθεωρητική μόρφωση που θα του δίνει τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί τους νόμους κίνησης της φύσης, της νόησης και της κοινωνίας, για να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει σύνθετα προβλήματα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να διδάσκεται και τις θεμελιώδεις αρχές όλων των βασικών επιστημών (Μαθηματικά, Φυσική, Πολιτική Οικονομία, Κοινωνιολογία κ.ά.), καθώς και τα βασικά φιλοσοφικά ρεύματα.

2. Στέρεη γενική επιστημονική μόρφωση στο αντικείμενο που σπουδάζει. Μέσα από αυτή τη μόρφωση, θα πρέπει ο φοιτητής να κατακτάει το αντικείμενο της επιστήμης του. Θα πρέπει να μαθαίνει όλους τους βασικούς νόμους, τις αντιθέσεις τους, τις μεθοδολογίες, τον τρόπο εξέλιξης και γενικότερα τη διαλεκτική της συγκεκριμένης επιστήμης και τη σχέση της με την επιστήμη συνολικά.

3. Κατάκτηση και αφομοίωση της σχέσης γενικού - μερικού, της ικανότητας συγκεκριμενοποίησης, συστηματικής μελέτης και έρευνας που οδηγεί στην εμβάθυνση και την ειδίκευση. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η ικανότητα εφαρμογής της αποκτημένης γνώσης στο επίπεδο της υλικής παραγωγής. Με την έννοια αυτή, πρέπει πάντα να περιφρουρείται ο χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης με την κατά το δυνατό γρηγορότερη διοχέτευση της παραγόμενης - πρωτότυπης γνώσης στον προπτυχιακό κύκλο σπουδών.

4. Σύνδεση της επιστήμης με την εργασία. Η σύνδεση αυτή που πρέπει να γίνεται οργανωμένα κατά τη διάρκεια του προγράμματος σπουδών έχει τη διάσταση της απόκτησης εμπειριών και συμπλήρωσης των γνώσεων για τη συγκεκριμένη εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων, αλλά δεν περιορίζεται σε αυτή. Πρώτα και κύρια, η επαφή με την πραγματικότητα της επαγγελματικής ενασχόλησης πρέπει να βοηθάει τον φοιτητή να αντιλαμβάνεται, έστω και σε γενικές γραμμές, τον κοινωνικό του ρόλο, τις παραγωγικές σχέσεις, τη σχέση της επιστήμης του με τις παραγωγικές δυνάμεις και τις παραγωγικές σχέσεις και τη δική του θέση στο μέλλον μέσα στην παραγωγή.

Ενας απόφοιτος που θα έχει κατακτήσει αυτά τα χαρακτηριστικά, όχι μόνο θα μπορεί να προσφέρει καλύτερα στον ελληνικό λαό, αλλά, επιπλέον, όταν θα εντάσσεται στην παραγωγή θα μπορεί να κατανοεί τη θέση του σε αυτή, θα έχει αυξημένες απαιτήσεις και θα μπορεί να προσαρμόζεται εύκολα στις αλλαγές που αναπόφευκτα θα συναντήσει μπροστά του.

Με βάση τα παραπάνω, γίνεται ακόμα πιο καθαρό ποιες είναι οι επιδιώξεις της ΕΕ και της κυβέρνησης. Στο όνομα ότι οι βασικές σπουδές πρέπει να παρέχουν μόνο γενική γνώση (βλ. κατάρτιση), θα υποβαθμίσουν ακόμα παραπέρα το επίπεδο των σπουδών. Ετσι η μεγάλη πλειοψηφία των αποφοίτων θα βγαίνει στην παραγωγή κατακτώντας ίσα - ίσα την αναγκαία γνώση για μια πρόσκαιρη θέση εργασίας, με τρόπο αποσπασματικό και φυσικά με μειωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και απαιτήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει παραπέρα τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης (μετά τα ΠΣΕ) και στα "συμβατικά" Πανεπιστήμια σε Κύκλους Σπουδών. Αυτό το γεγονός, ο υπουργός το παρουσιάζει ως "πρόσβαση στην επιστήμη".

Στην πραγματικότητα, οι απόφοιτοι, ακόμα και όταν καταφέρουν να ενταχθούν στην παραγωγή, θα βρίσκονται διά βίου σε καθεστώς ανασφάλειας και επανακατάρτισης. Ο στόχος είναι προφανής. Να καλύπτονται οι εναλλασσόμενες ανάγκες των επιχειρήσεων στην αγορά εργασίας. Με δυο λόγια το μοντέλο σπουδών που οραματίζεται η κυβέρνηση είναι ένας μηχανισμός παραγωγής απασχολήσιμων εργαζομένων, με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από αυτό της μέσης εκπαίδευσης που θα εκπληρώνει το σχήμα κατάρτιση - απασχόληση - απόλυση - επανακατάρτιση.

Με τη μεταφορά της ειδίκευσης στα μεταπτυχιακά, ακόμα λιγότεροι φοιτητές θα αποκτούν (την απαραίτητη για εμάς) ολόπλευρη επιστημονική μόρφωση. Ετσι τα μεταπτυχιακά θα γίνουν ένας μηχανισμός ταξικής επιλογής της αυριανής (απαραίτητης για την άρχουσα τάξη) ελίτ.

Συνεπώς το ενδιαφέρον της ΕΕ και του υπουργείου για τις μεταπτυχιακές σπουδές, δεν είναι τυχαίο. Το επόμενο βήμα της (αντι)μεταρρύθμισης είναι η αλλαγή της δομής των σπουδών της ανώτατης εκπαίδευσης και προετοιμάζουν το έδαφος. Προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν όλους τους τρόπους και όλα τα ιδεολογήματα, για να κάνουν πιο εύκολη την υλοποίηση της πολιτικής τους. Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που αξιοποιούνται σε αυτή την κατεύθυνση οι "αριστερίστικες" θεωρίες, οι οποίες προπαγανδίζουν ότι οι προπτυχιακές σπουδές πρέπει να δίνουν μόνο γενική μόρφωση με τη χυδαία μικροααστική λογική, ότι έτσι θα βρίσκουν οι απόφοιτοι πιο εύκολα απασχόληση (λες και η ανεργία οφείλεται στο εκπαιδευτικό σύστημα), που σε τελική ανάλυση είναι μια απάτη.

Για άλλη μια φορά γίνεται φανερό ότι μπροστά μας υπάρχουν δύο δρόμοι. Της υποταγής και της συναίνεσης με τις κατευθύνσεις μιας αντιδραστικής πολιτικής, ή της ανατροπής της και της διεκδίκησης με όρους Μετώπου Παιδείας ενός άλλου εκπαιδευτικού συστήματος, σε μια νέα κοινωνική πραγματικότητα. Το φοιτητικό κίνημα, αλλά και συνολικά το λαϊκό κίνημα της χώρας μας δεν έχουν μπροστά τους άλλη επιλογή από αυτήν της αντεπίθεσης και του Μετώπου Παιδείας. Η συζήτηση, που άνοιξε σε ΑΕΙ και ΤΕΙ το περασμένο Φθινόπωρο με αφορμή το Νόμο 2525/97, μπορεί και πρέπει να πάρει νέα ποιοτικά στοιχεία με βάση την εμπειρία που αναδείχνουν τόσο οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις των φοιτητών και των μαθητών, των εργαζομένων και των αγροτών.

Παναγιώτης ΠΑΛΑΒΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ