Παρασκευή 4 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Εργασιακός μεσαίωνας στα φροντιστήρια!

Αυτές τις μέρες είναι γνωστό σε όλους πως ο χώρος της παιδείας "βράζει". Κι όταν μιλάμε για προβλήματα παιδείας, το μυαλό μας πάει συνήθως στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς των δημοσίων σχολείων. Σπάνια όμως σκέφτεται κάποιος πως υπάρχουν κι άλλοι εκπαιδευτικοί. Αναφερόμαστε ειδικά στους καθηγητές των φροντιστηρίων. Πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς που δουλεύουν κάτω απ' τις πιο "μαύρες" συνθήκες εργασίας. Ας δούμε λοιπόν πώς έχει η κατάσταση...

Δεν αποτελεί και ιδιαίτερη πρωτοτυπία να πούμε πως επιχειρείται σ' όλους τους εργασιακούς χώρους μια αναδιάρθρωση στις εργασιακές σχέσεις. Κι όμως υπάρχει ένας εργασιακός χώρος, τα φροντιστήρια, που εδώ και χρόνια έχουν καταστρατηγηθεί τα πάντα: Ωρομίσθιο συχνά - πυκνά κάτω απ' αυτό της συλλογικής σύμβασης. Ελλιπής ασφάλιση (αρκετές φορές και ανυπαρξία). Σπάνια παροχή δώρων και επιδομάτων. Ατομικές διαπραγματεύσεις παρά την ύπαρξη συλλογικής σύμβασης. Μη πληρωμή υπερωριών (επιτηρήσεις, διορθώσεις κλπ.). Πλήρης ελαστικοποίηση ωραρίου με σκόρπιες ώρες. Αυθαίρετες απολύσεις. Υπέρμετρο άγχος και αβεβαιότητα για την "επόμενη" χρονιά.

Αυτά και πολλά άλλα, που δε μας επιτρέπει ο χώρος, συνιστούν μια πραγματικότητα αφόρητη για τους εκπαιδευτικούς των φροντιστηρίων. Η εικόνα που ίσως έχουν μερικοί για εκπαιδευτικούς που βγάζουν λεφτά "με το τσουβάλι" δεν αφορά τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων στα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια αποτελούν χωρίς υπερβολή εργασιακό νεοφιλελεύθερο μοντέλο.

Η εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση, ανάμεσα στ' άλλα, δημιούργησε επιπλέον προβλήματα στους εργαζόμενους των φροντιστηρίων. Πρώτ' απ' όλα ο φορμαλισμός κι η τυποποίηση της γνώσης που υπήρχε έτσι κι αλλιώς, εντάθηκε παραπέρα.

Ακόμα, οι εκπαιδευτικοί των φροντιστηρίων είναι αναγκασμένοι να "βγάζουν" την ίδια ποσότητα ύλης, σε λιγότερες πλέον ώρες. (Αυτό γιατί οι μαθητές παρακολουθούν στα φροντιστήρια από φέτος περισσότερα μαθήματα).

Ετσι, έρχεται σαν αποτέλεσμα η αύξηση της εντατικοποίησης και τους άγχους, ενώ παράλληλα οι αποδοχές μένουν "παγωμένες". Το "μοντέλο" γίνεται ακόμα καλύτερο...

Η κατάσταση σαφώς δεν είναι εύκολη. Αυτό δε σημαίνει πως είναι αδύνατο να υπάρξουν κατακτήσεις ή πως τα πράγματα θα γίνονται όλο και χειρότερα. Οι καθηγητές των φροντιστηρίων πρέπει κι αυτοί να συντονιστούν με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς της παιδείας. Πρέπει κι αυτοί να συμβάλουν στη δημιουργία ενός μετώπου παιδείας που θα διεκδικεί μιαν άλλη παιδεία. Πρέπει να δυναμώσουν όμως και το σύλλογό τους. Κι αυτό φυσικά είναι ένα ζήτημα - κλειδί. Ο σύλλογος όμως δεν αρκεί να μαζικοποιείται. Πρέπει να εξασφαλίζεται και η μαχητικότητά του και ο σωστός προσανατολισμός του.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ισχυροποίηση της "Αγωνιστικής Συνδικαλιστικής Κίνησης" στις επερχόμενες εκλογές του συλλόγου.

Το δυνάμωμα του συλλόγου και της "Αγωνιστικής Συνδικαλιστικής Κίνησης" είναι αλληλένδετα. Ακριβώς αυτό το δυνάμωμα είναι που θα δώσει ακόμα πιο έντονη υπόσταση στα αιτήματα της επαναφοράς της επετηρίδας και των μαζικών διορισμών από αυτήν. Στην ουσιαστική ασφάλιση απ' το ΙΚΑ. Στην ύπαρξη συλλογικών συμβάσεων προς όφελος των εργαζομένων. Στη σύνδεση της αμοιβής των εκπαιδευτικών των φροντιστηρίων μ' αυτής των δημόσιων εκπαιδευτικών. Αλλά και στην κατάργηση του 2525.

Θανάσης ΜΥΛΩΝΑΣ

Εκπαιδευτικός Φροντιστηρίου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ