Παρασκευή 14 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Η πληγή της μαθητικής διαρροής

Καθώς έχει, ήδη, ολοκληρωθεί η διαδικασία του φετινού εξεταστικού μαραθώνιου, που έκανε το «βίο αβίωτο» σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, αναμένονται τα επίσημα τελικά αποτελέσματα. Παρ' όλα αυτά, σε περιοχές όπου έχουν ήδη ολοκληρωθεί τα αποτελέσματα, φαίνεται και για φέτος ότι εντείνονται ακόμα περισσότερο οι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση.

Βέβαια, το να αναδεικνύει κανείς ως μοναδικό κριτήριο της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που εφαρμόζεται εδώ και τρία χρόνια, τον εξετασιοκεντρικό της χαρακτήρα, ενέχει τον κίνδυνο να περιορίσει τη λαϊκή αντίσταση ενάντια σε αυτό το αντιδραστικό κατασκεύασμα, μόνο σε μια πλευρά του. Το κύριο που προκύπτει δεν είναι μόνο οι εξετάσεις, αλλά συνολικά ο χαρακτήρας και ο προσανατολισμός του λυκείου, δηλαδή η προώθηση με γοργούς ρυθμούς ενός σχολείου ακόμα πιο έντονης ταξικής επιλογής. Με περισσότερους, δηλαδή, φραγμούς για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων. Ενα σχολείο ελιτίστικο και για εκείνους που θα μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος.

Ηεπεξεργασία, που πραγματοποίησε η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ και δημοσιεύεται στο 2ο τεύχος του περιοδικού «Θέματα Παιδείας», αναδεικνύει ακριβώς αυτήν την πλευρά. Ταυτόχρονα, αντικατοπτρίζει και τη δουλιά που ανέπτυξε με συνέπεια ο ταξικός πόλος στο συνδικαλιστικό κίνημα - όταν οι άλλοι συμμετείχαν σε «κοινωνικούς διαλόγους» και πρότειναν βελτιώσεις στη «μεταρρύθμιση» - και δείχνει στην ολότητά του το κεντρικό πρόβλημα του εκπαιδευτικού συστήματος, που διώχνει τους μαθητές από το λύκειο. Η επεξεργασία αυτή έγινε από επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, που «μιλάνε» από μόνα τους. Τη σχολική χρονιά 1996 - '97 (πριν την αντιμεταρρύθμιση), τα Δημόσια Ημερήσια Λύκεια αριθμούσαν 353.889 μαθητές. Φέτος, εν πλήρει εφαρμογή της μεταρρύθμισης, το σύνολο των μαθητών στα Δημόσια Ημερήσια «Ενιαία Λύκεια» μόλις φτάνει τους 229.521 μαθητές (δηλαδή ο πληθυσμός του λυκείου έχει μειωθεί κατά 124.358 μαθητές). Η φετινή Γ` τάξη που διεκδικεί το δικαίωμα να αποφοιτήσει από το Λύκειο είναι κατά 44.877 μαθητές μικρότερη από την αντίστοιχη πριν την αντιμεταρρύθμιση Γ` Λυκείου.

Αλλά και από την παρακολούθηση της πορείας του μαθητικού πληθυσμού από τάξη σε τάξη, διαπιστώνεται σημαντική διαρροή των μαθητών μετά το γυμνάσιο. Τη σχολική χρονιά '96 - '97, οι μαθητές της Γ` τάξης των Δημόσιων Ημερήσιων Γυμνασίων (που σήμερα αποτελούν τη Γ` τάξη Ενιαίου Λυκείου) αριθμούσαν 120.817. Απ' αυτούς, οι 118.550 μαθητές άρχισαν το 1997 - '98 να φοιτούν στην Α` Λυκείου. Την επόμενη χρονιά '98 - '99 παρακολουθούν τη Β` Λυκείου μόλις 86.138 μαθητές. Μετά τον εξεταστικό μαραθώνιο της Β` Λυκείου, συνεχίζουν από αυτούς στη φετινή Γ` τάξη του «Ενιαίου Λυκείου» 67.985 μαθητές των Δημόσιων Ημερήσιων Σχολείων.

Ηαντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, δηλαδή, εμπεδώνει την ιδέα στους μαθητές από τις εργατικές οικογένειες και αυτές των άλλων λαϊκών στρωμάτων, ότι στο ελιτίστικο σχολείο δεν υπάρχει χώρος γι' αυτούς. Η μόνη διέξοδος είναι αυτή του σκουπιδοΤενΕκΕ (όπως εύστοχα χαρακτήρισε το μαθητικό κίνημα τα υποβαθμισμένα ΤΕΕ), ώστε να υπάρξει η ψευδαίσθηση για κάποια επαγγελματική αποκατάσταση, στην ουσία για ψευτοκατάρτιση που θα βγάζει αναλώσιμους - απασχολήσιμους.

Η πληγή αυτή, της μαθητικής διαρροής από το λύκειο, είναι ένας επιπρόσθετος λόγος, για να δυναμώσει, να θεριέψει το μέτωπο εργαζομένων, εκπαιδευτικών, μαθητών, φοιτητών για μια πραγματικά λαϊκή παιδεία για όλους. Η βασική παιδεία, που θα έπρεπε, ενιαία, δημόσια και δωρεάν, να παρέχεται σε όλα τα Ελληνόπουλα μέχρι τα 18 χρόνια, πριν οποιαδήποτε επιλογή ζωής, και ως προαπαιτούμενο, επιβάλλεται να γίνει λαϊκή υπόθεση.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ