Τετάρτη 20 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Μαθητικές κινητοποιήσεις και κυβερνητικό καρναβάλι

Οι συζητήσεις στη Βουλή, τη βδομάδα που πέρασε, αλλά και οι τοποθετήσεις "κορυφαίων" παραγόντων στη συνέχεια, προσφέρονται για πολλά συμπεράσματα.

- Διάλογος, αλλά με ανοιχτά σχολεία, κραυγάζουν οι κυβερνητικοί. Δε λένε, όμως, γιατί δεν αντιμετώπιζαν τα προβλήματα, που, υποτίθεται, θα λύσουν τώρα, όταν ήταν ανοιχτά τα σχολεία;

- Καλώ τις μαθήτριες και τους μαθητές να επιστρέψουν στα σχολεία και είναι δική μας δουλιά (!) να πιέσουμε την κυβέρνηση κλπ., λέει ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας. Αλλά γιατί δεν πίεζαν μέχρι τώρα και γιατί είναι δική τους δουλιά και όχι και των μαθητών;

- Στον ίδιο σκοπό και ο κ. Χριστόδουλος, ο οποίος φαίνεται ότι δεν "πάει" τους μαθητές, όταν αγωνίζονται, όταν παλεύουν για το δίκιο τους.

Για όσα επιγραμματικά αναφέρθηκαν παραπάνω, θα μπορούσε να γραφτούν πολλά. Κύρια, όμως, επιδίωξη αυτού του σημειώματος είναι να αναδειχτούν βασικές πλευρές, που δεν αναφέρθηκαν ή δεν αναδείχτηκαν όσο χρειάζεται:

1) Η λεγόμενη μεταρρύθμιση που επιδιώκει να προωθήσει η κυβέρνηση στηρίχτηκε σε ψέματα. Με τυμπανοκρουσίες, ο κ. Αρσένης και οι υπόλοιποι διαβεβαίωναν ότι όλοι οι μαθητές περνάνε την τάξη, αφού φτάνει μόνο ένα δέκα, μέσος όρος. Ολοι θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η συνέχεια είναι: Δεν είπαμε ελεύθερη, αλλά ανοιχτή, λέει ο κ. Ανθόπουλος. Σταδιακά θα υπάρξει αντιστοιχία αυτών που θα παίρνουν απολυτήριο και εισαγομένων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λέει ο κ. Σημίτης. Χρειάζεται να βάλουμε πιο ψηλά τον πήχη, λέει ο υφυπουργός.

- Τι απ' όλα αυτά συμβαίνει; Τι επιδιώκουν; Σκοπεύουν με βίαιο τρόπο να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών, που θα παίρνει απολυτήριο λυκείου, από 120 χιλιάδες που είναι τώρα, σε 80 χιλιάδες. Οι υπόλοιποι θα πεταχτούν στα ΤΕΕ. Αλλά και αυτοί που θα πάρουν απολυτήριο δε θα περνάνε σε κάποια σχολή, αφού υπάρχουν και 70 χιλιάδες των προηγούμενων ετών.Το ψέμα, βέβαια, γίνεται πιο χονδροειδές, όταν ο υπουργός Παιδείας εξακολουθεί να μιλάει για ελεύθερη πρόσβαση. Ολοι γνωρίζουν ότι ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει ότι ο έχων απολυτήριο λυκείου πηγαίνει στη σχολή της αρεσκείας του και, αν μπορεί να ανταποκριθεί, τελειώνει.

2) Ανοιχτά σχολεία, κραυγάζουν και θα γίνουν διορθώσεις στην εφαρμογή. Παραδέχονται, βέβαια, και δίνουν πίστωση χρόνου στον εαυτό τουςμέχρι το 2001 οι κ. κ. Σημίτης και Αρσένης και οι άλλοι, για να καλυφθούν οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, σε καθηγητές κλπ. Δε δίνουν, όμως, καμιά πίστωση χρόνου στους μαθητές.

Αλλά γιατί οι διορθώσεις θα γίνονται στην εφαρμογή; Γιατί τόση ανευθυνότητα και απανθρωπιά; Γιατί δεν προχώραγαν δοκιμαστικά; Σε κανέναν τομέα, οι δοκιμές δε γίνονται πάνω σε ανθρώπους. Οι δοκιμές γίνονται σε ποντίκια και όχι σε ανθρώπους. Μόνο όσοι διακατέχονται από φασιστικές αντιλήψεις επιδιώκουν δοκιμές και πειράματα σε ανθρώπους. Οι μαθητές δεν είναι πειραματόζωα, ας σταματήσουν οι δοκιμές,δεν μπορεί να πληρώσουν τα παιδιά.

3) Με τη "μεταρρύθμιση", ανακάλυψε προχτές ο κ. Αρσένης, θα σταματήσει η συναλλαγή (!) στα λύκεια. Αλλά γιατί να υπάρχει σήμερα συναλλαγή, αφού σχεδόν όλα τα παιδιά προβιβάζονται και παίρνουν απολυτήριο; Ομως, έστω ότι υπάρχει συναλλαγή σήμερα που παίρνουν απολυτήριο 120 χιλιάδες και που ο βαθμός του λυκείου δεν έχει σχέση με τις εισαγωγικές στα ΑΕΙ, τι θα γίνει με τη "μεταρρύθμιση", που θα τελειώνουν 80 χιλιάδες και που ο προφορικός βαθμός θα παίζει αποφασιστικό ρόλο για το εισιτήριο στην τριτοβάθμια και, ιδιαίτερα, σε σχολές πρώτης προτίμησης; Πότε θα υπάρχουν συνθήκες συναλλαγής; Ποιος ανοίγει τις πόρτες της συναλλαγής, αν όχι εσείς και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κ. Αρσένη; Ο ρόλος του προφορικού βαθμού αποδείχνει του λόγου το αληθές. Εστω ότι δύο μαθητές γράφουν για 15. Με το + - 3 βαθμοί, ο ένας που θα έχει προφορικά 20 και θα μειωθεί στο 18 θα βγάλει μέσο όρο 16,5. Ο άλλος μπορεί να έχει προφορικά 12 και ο μέσος βαθμός θα είναι 13,5. Αποδείχνεται περίτρανα, τόσο η αδικία που οδηγεί ο νόμος του κ. Αρσένη, αλλά και οι προϋποθέσεις συναλλαγής, οι οποίες θα μεγαλώνουν μετά το 2001, αφού ουσιαστικά καταργείται και το + - 3 βαθμοί, γεγονός που θα σπρώχνει στη συναλλαγή και τα ιδιωτικά σχολεία, τα οποία θα εξασφαλίζουν μεγάλους προφορικούς βαθμούς.

4) Ο νόμος του κ. Αρσένη, πέρα από τους ταξικούς φραγμούς που βάζει, την προχειρότητα, διαπερνάται και από μιαν απαράδεκτη φιλοσοφία. Συνδέει τις εξετάσεις για το απολυτήριο, που πρέπει να είναι αποτέλεσμα ατομικής προσπάθειας και απόδοσης του κάθε μαθητή, στη βάση της οποίας όποιος ξέρει τα διδαχθέντα παίρνει απολυτήριο, με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, που είναι διαγωνισμός. Και είναι διαγωνισμός, γιατί ο αριθμός στις σχολές θα είναι περιορισμένος και θα συμβεί μαθητής με απολυτήριο 19 να μην περνάει στη σχολή που θέλει, γιατί κάποιοι άλλοι θα έχουν 19 και 1/12 και η διαφορά να προέρχεται και από την προφορική βαθμολογία.

5) Τα φροντιστήρια ξεπερνιούνται με την ενισχυτική διδασκαλία, προπαγανδίζουν οι κυβερνητικοί. Δε λένε, όμως, ότι αφορά μόνο τους αδύνατους μαθητές και μπορεί να συμμετέχει μόνο το 25% από αυτούς.

6) Η κατάσταση που δημιουργείται στην επαρχία λόγω της "μεταρρύθμισης" θυμίζει τη 10ετία του 1950. Σε πολλούς νομούς, υπάρχει ένα μόνο ΤΕΕ. Σε πολλά λύκεια με μικρό αριθμό μαθητών, δε δημιουργούνται τμήματα κατευθύνσεων, με βάση τις επιθυμίες των μαθητών, ενώ μεγάλωσε και η ανάγκη των φροντιστηρίων. Ολα αυτά οδηγούν στη μετακίνηση μαθητών στο πλησιέστερο αστικό κέντρο, με αποτέλεσμα πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις στις οικογένειες της υπαίθρου, αλλά και σε νέα εσωτερική μετανάστευση.

- Τέλος, για τον περίφημο "διάλογο": Φάνηκε ξεκάθαρα ότι ο κ. Αρσένης και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διάλογο εννοούν και τον δέχονται μόνο όταν και με όσους συμφωνούν με την πολιτική τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχουν διάλογο ουσίας με τους καθηγητές, με τους μαθητές και τους γονιούς. Αρνούνται τις προτάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης και ο υπουργός Παιδείας διατυμπανίζει έχουμε διάλογο και αποδέχονται τη μεταρρύθμιση οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων και οι πρυτάνεις. Δε νομίζω ότι χρειάζεται καλύτερη μαρτυρία για την ουσία της "μεταρρύθμισής" του και ποιοι ωφελούνται. Θα ήταν, βέβαια, απλά γελοίο το επιχείρημα, να κινητοποιούνται οι μαθητές και ο αρμόδιος υπουργός να λέει ότι συνομιλεί με τους πρυτάνεις. Είναι, όμως, και επικίνδυνο, γιατί σχετίζεται με τα επόμενα σχέδια του κ. Αρσένη και της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που φαίνεται να είναι νέες ρυθμίσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Δεν είναι τυχαίο ότι έγινε λόγος πως το απολυτήριο του λυκείου και μετά την τόση ταλαιπωρία των μαθητών δε θα οδηγεί σε κάποια σχολή,αλλά σε κύκλους σπουδών και την εισαγωγή στις πανεπιστημιακές σχολές θα την καθορίζουν οι πρυτάνεις και οι άλλοι πανεπιστημιακοί, με κριτήρια, που, αναμφισβήτητα, θα οδηγήσουν στην πλήρη εξάλειψη του αδιάβλητου, που αναμφισβήτητα σήμερα υπάρχει.

- Οι μαθητές, οι καθηγητές, οι γονείς, το εργατικό και λαϊκό κίνημα, στην ανάπτυξη της πάλης τους, ας έχουν υπόψη τους όλες τις πλευρές του σημερινού νόμου και τα νέα σχέδια της κυβέρνησης.

Β. ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κοινός παρονομαστής το ταξικό σχολείο (2019-04-26 00:00:00.0)
Ο επιλεκτικός χαρακτήρας των εξετάσεων (1999-08-04 00:00:00.0)
"Γιάννης κερνά, Γιάννης πίνει" (1999-02-02 00:00:00.0)
Οι λόγοι της άτεγκτης εμμονής (1999-01-27 00:00:00.0)
Ο νόμος 2525/97 και οι πραγματικοί του στόχοι (1999-01-06 00:00:00.0)
Σενάρια αξιολόγησης (1997-03-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ