Κυριακή 31 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εγραψαν για τον Τάσσο

Νίκος Καραντηνός (Ριζοσπάστης 11/11/90)

"... Είναι μεγάλο το μερίδιο, είναι ξεχωριστή και πολύτιμη η βοήθεια, που έδωσαν στον παράνομο αντιστασιακό Τύπο οι καλλιτέχνες της Αντίστασης και ανάμεσά τους κορυφαίος ο Τάσσος. Ο ίδιος σε μια αναδρομική θύμηση για τις μακρινές εκείνες μέρες θα πει: "Δουλεύαμε πλάι στα παράνομα τυπογραφεία, φτιάχνοντας σε ξύλο και λινόλεουμ τις μήτρες για τις αφίσες και τα συνθήματα των αντιστασιακών οργανώσεων".

Η δουλιά τότε, γινόταν βασικά πάνω σε πλάκες λινόλεουμ και σε ξύλο. Οι χαράκτες, οι καλλιτέχνες που τα δούλευαν δεν είχαν τα τεχνικά μέσα να τα τυπώσουν. Κι ούτε αυτό ήταν απλό, εύκολο μέσα στα ασταμάτητα κυνηγητά των κατακτητών και ιδιαίτερα των συνεργατών τους. Για αυτό κι οι πλάκες πήγαιναν στις οργανώσεις. Κι από κει έπειτα θα έφταναν στο τυπογραφείο. "Εμείς" - θα πει ο Τάσσος - απ' τη στιγμή που τα χαράζαμε δεν τα βλέπαμε παρά μόνο μετά τοιχοκολλημένα στους δρόμους... ".

ΕΡΓΑ Πίστεως. Ο χαράκτης με το καλέμι του έβαλε πάνω τους αυτή τη μεγάλη σφραγίδα. Εδεσε στην καλλιτεχνική του προσφορά, σ' όλα όσα μας άφησε, το μεγάλο Εικοσιένα με την Αντίσταση. Κι η προσφορά του ανταμώνει το σήμερα. Μέσα σ' αυτό αντικρίζεις την οδύνη, την ύψιστη δοκιμασία. Αλλά και τη λεβεντιά, την αποφασιστικότητα. Διαβάζεις πεντακάθαρα το "Ναι" στον αγώνα, στην αγωνιστική ζωή, όποιες κι όσες φουρτούνες αν ξεσπάσουν. "Οι άνθρωποι που κινούνται στο έργο μου" μας λέει ο Α. Τάσσος, "σηκώνουν το βάρος της σκλαβιάς, της τυραννίας. Αλλά είναι τόσο αλύγιστοι εκφραστικά που δεν μπορούν παρά να μένουν όρθιοι ως το τέλος. Ορθιοι κι όταν πέφτουν".

Γιώργος Πετρής (Επιθεώρηση Τέχνης)

"Ο Τάσσος είναι ίσως ο πιο παραγωγικός απ' τους νεοέλληνες χαράκτες. Η εργασία του γεμίζει κυριολεκτικά έναν εκτεταμένο χώρο στη σύγχρονη καλλιτεχνική μας παραγωγή. Το μεγάλο της προσόν είναι πως η εργασία αυτή πήγε προς όλες τις κατευθύνσεις της χαρακτικής δραστηριότητας. Δεν έμεινε κλεισμένος ερμητικά στο εργαστήρι, σ' ένα καλοχτισμένο κάστρο, όπου δε φτάνει η τύρβη της ζωής, οι βιοτικές ανάγκες. Τα βιβλία του είναι πασίγνωστα, μπορούμε μάλιστα να πούμε πως είναι απ' τα σημαντικότερα επιτεύγματα στο είδος, επιτεύγματα που πέρασαν από καιρό τα όρια της Ελλάδας. Μα δεν έμεινε μόνο εκεί. Πλήθος άλλα εφαρμοσμένα χαρακτικά είδη απαρτίζουν την παραγωγή του: Γραμματόσημα, ημερολόγια, βινιέτες, αφίσες, σ' εφημερίδες και περιοδικά".

"... Στηριγμένος στις μεγάλες κατακτήσεις της τέχνης του δεν είχε ανάγκη να δανειστεί ούτε τόνους απ' τη ζωγραφική, ούτε ματιέρες από άλλες παράπλευρες επιδιώξεις. Εμεινε έτσι ένας γνησιότατος χαράκτης, κι αντί να ζητήσει να στηρίξει την τέχνη του στο καινοφανές εύρημα, προτίμησε να σπουδάσει με ένταση κι ευθύνη τα στοιχεία που κάνουν την τέχνη του, τόσο παλιά, και τόσο καινούρια. Την ανανέωση, τη ζήτησε μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ' αυτήν. Τη ζήτησε εξ άλλου από το στόχο της τέχνης του, κι όχι από την επιφοίτηση της μορφής της".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ