Πέμπτη 12 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΤΡΑΤΗΣ ΚΟΡΑΚΑΣ
Στο βωμό της ΟΝΕ και η παιδεία

Παρέμβαση του βουλευτή του ΚΚΕ σε συζήτηση στη Βουλή: Η εξασφάλιση μόρφωσης χωρίς διακρίσεις από μια ενιαία δημόσια αναβαθμισμένη εκπαίδευση είναι σύγχρονη κοινωνική ανάγκη

Την αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης και τις συνέπειες για την εκπαιδευτική κοινότητα από την εφαρμογή της ανέδειξε, με παρέμβασή του, σε Εεπερώτηση της ΝΔ, προχθές στη Βουλή, ο Στρατής Κόρακας,προτείνοντας ταυτόχρονα ορισμένα επείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των οξύτατων προβλημάτων. Η παρέμβασή του έχει ως εξής:

Είναι αλήθεια πως η σημερινή κατάσταση αποδεικνύει ότι η περίφημη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από τα πρώτα βήματα της εφαρμογής της επιβεβαιώνει δυστυχώς την πρόβλεψη του ΚΚΕ, πως δεν πρόκειται να λύσει κανένα από τα προβλήματα της παιδείας. Αντίθετα, θα τα περιπλέξει και θα τα επιδεινώσει, αφού στηρίζεται στην ίδια και ακόμη χειρότερη πολιτική που τα γέννησε, στην πολιτική της εμπορευματοποίησης, της ιδιωτικοποίησης της γνώσης, των ταξικών φραγμών και της υποβάθμισης της μόρφωσης για την πλειοψηφία των νέων.

Η κυβέρνηση κωφεύει στα μηνύματα αγανάκτησης και οργής από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς που βρίσκονται και πάλι σε κινητοποιήσεις.

Ας δούμε, όμως, συγκεκριμένα, πώς διαμορφώνεται σήμερα η εικόνα του σχολικού "παραδείσου", που ένα χρόνο πριν μας είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση.Αδυναμία ουσιαστικής λειτουργίας

Είναι σε όλους γνωστό ότι το φαινόμενο των χιλιάδων χαμένων ωρών διδασκαλίας, εξαιτίας των ελλείψεων σε διδακτικό προσωπικό παρουσιάζεται κάθε χρόνο και οξύτερο και οφείλεται στη συρρίκνωση των δαπανών και στην πολιτική μείωσης του κόστους λειτουργίας της δημόσιας εκπαίδευσης.

Φέτος, μετά την κατάργηση της επετηρίδας και την αντικατάστασή της με τον διαγωνισμό - παρωδία, πήρε πρωτοφανείς διαστάσεις το φαινόμενο που προανέφερα. Η κατάσταση είναι τραγική. Τα σχολεία μέχρι σήμερα και από ό,τι φαίνεται για πολύ ακόμη καιρό, λειτουργούν βάσει ημερήσιου προγράμματος καθ' όσον αδυνατούν να προχωρήσουν σε προγραμματισμό της διδακτέας ύλης, εξαιτίας των πολλαπλών κενών σε εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα ουσιαστικά δεν οφείλεται στην καθυστέρηση, που δημιουργείται από τις ενστάσεις για το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, αλλά στους ανεπαρκέστατους διορισμούς. Οι φετινές προσλήψεις που η κυβέρνηση προσπάθησε να παρουσιάσει σαν ένα γενναίο βήμα, για να ξεπεραστεί το πρόβλημα υπολείπονται κατά πολύ τόσο από τις ανάγκες όσο και από τον αριθμό των δέκα οκτώ χιλιάδων αναπληρωτών που είχαμε πέρυσι. Αρχίζει πλέον να γίνεται πιο καθαρό το ότι η κατάργηση της επετηρίδας θα συνοδευτεί με μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών.

Η κυβέρνηση πέρσι ορκιζόταν ότι φέτος, σαν χρόνος ριζικών τάχα τομών για το καλό της δημόσιας εκπαίδευσης, το φαινόμενο της ελλείψεως σε εκπαιδευτικούς δεν πρόκειται να επαναληφθεί. Οχι, βεβαίως, γιατί σκόπευε να λύσει με επαρκείς διορισμούς μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού το πρόβλημα, αλλά γιατί στήριξε αυτή την αισιοδοξία της στην κατεύθυνση που βίαια προωθεί με τις συμπτύξεις των τμημάτων και τη συγκέντρωση τριάντα και τριάντα πέντε μαθητών στις τάξεις, δικαιολογώντας αυτή τη "σύγχρονη" παιδαγωγική αντίληψη του υπουργείου, με το επιχείρημα της ενίσχυσης της συλλογικότητας.

Τα προβλήματα της λειψής συντήρησης και αθλιότητας των σχολικών εγκαταστάσεων είναι γνωστό ότι φέτος επιδεινώθηκαν και θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν, εξαιτίας της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΚ. Οι γονείς, με τον εξεταστικό μαραθώνιο, καταλαβαίνουν την απίστευτη αδυναμία του σχολείου να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στην εκπαιδευτική λειτουργία του. Προστρέχουν στα φροντιστήρια, που υπερδιπλασίασαν την πελατεία τους και αύξησαν κατακόρυφα τα δίδακτρά τους, αφού το μόνο μάθημα στο οποίο δε γίνεται φροντιστήριο είναι τα θρησκευτικά. Ετσι καταρρίπτεται ο μύθος της ενισχυτικής διδασκαλίας.

Αντιεπιστημονικότητα και τυπολατρία

Στα τεχνικοεπαγγελματικά εκπαιδευτήρια υπάρχουν υπεράριθμοι μαθητές στα τμήματα, ανυπαρξία αναλυτικών προγραμμάτων, βιβλίων και εκπαιδευτικών. Για παράδειγμα στο εσπερινό ΤΕΕ Αχαρνών, ενώ χρειάζονται δέκα τέσσερις καθηγητές γενικών μαθημάτων, αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένας. Οι αποσπασματικές γνώσεις, η αντιεπιστημονικότητα, ο φορμαλισμός, η τυπολατρία, η απομνημόνευση και άκρατος σχολαστικισμός διαποτίζουν, όπως επιβεβαιώνεται και από τις οδηγίες του υπουργείου προς τους διδάσκοντες, το σύγχρονο δήθεν περιεχόμενο του νέου Λυκείου.

Ταυτόχρονα, οι πιο ακραίες εθνικιστικές και αντιδραστικές απόψεις και αντιλήψεις σηκώνουν ψηλά το κεφάλι μέσα από το περιεχόμενο των νέων βιβλίων του Λυκείου. Κρίνεται απαραίτητο να διδαχθούν τα θρησκευτικά στους μαθητές των ΤΕΕ, ενώ η ιστορία περιττεύει. Πρόκειται για το φυσικό επακόλουθο μιας παιδείας, που στόχο της έχει την πνευματική χειραγώγηση, προκειμένου να υπηρετήσει όχι τις πραγματικές μορφωτικές ανάγκες της κοινωνίας μας, αλλά την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων και τις επιδιώξεις της εγχώριας άρχουσας τάξης, να μπει στο σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ετσι, βεβαίως, δε θα συμφωνήσουμε ούτε με τη Νέα Δημοκρατία και όλους όσοι προσπαθούν να υποβαθμίσουν το θέμα, αποδίδοντας τη σημερινή κατάντια των σχολείων στη δήθεν ανικανότητα, προχειρότητα, ή τη σπουδή δήθεν της κυβέρνησης να επιδείξει έργο χωρίς να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ενημέρωση και την προετοιμασία των αλλαγών. Μία τέτοια τοποθέτηση αποπροσανατολιστική από την αιτία, την πολιτική δηλαδή ουσία των προβλημάτων, με την οποία η ΝΔ, αλλά και τα άλλα κόμματα, που συμφωνούν με την ευρωπαϊκή ενοποίηση εγκρίνουν και για αυτό σκόπιμα την αποκρύπτουν από το λαό.

Θεωρούμε, λοιπόν, πως η εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα τα σχολεία είναι πολύ πιο ζοφερή στην πραγματικότητα από τις όποιες περιγραφές της, είναι η φυσική συνέπεια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής των μονοπωλίων και της κυβέρνησης, υποταγμένη και αυτή στο διαβόητο "εθνικό στόχο" της ένταξης στην ΟΝΕ.

Προβλέπουμε, πως η εκρηκτικότητα των προβλημάτων στα σχολεία μας δε θα αργήσει να πυροδοτήσει αντίστοιχης έκτασης και εμβέλειας κινητοποιήσεις και στη χώρα μας, με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους γονείς και τους εργαζόμενους, ενωμένους για την καταδίκη και την κατάργηση του Ν. 2525/97 και συνολικά της κυβερνητικής πολιτικής.

Ανάγκη επειγόντων μέτρων

Σύγχρονη κοινωνική ανάγκη είναι η εξασφάλιση ολόπλευρης μόρφωσης σε όλους τους νέους χωρίς διακρίσεις, μέσα από ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο σαν απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα ακολουθήσει.

Οσον αφορά τα εξαιρετικά επείγοντα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το σχολείο, απαιτούμε χωρίς καμιά πλέον καθυστέρηση:

Πρώτον, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα, άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων με προσλήψεις αναπληρωτών βάσει της σειράς εγγραφής τους στην επετηρίδα. Επ' ουδενί δε θα συμφωνήσουμε με την εξωφρενική και παράνομη λύση διορισμού των επιτυχόντων του διάτρητου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ως αναπληρωτών.

Δεύτερον, αποκλειστικά πρωινά σχολεία με αναλογία εκπαιδευτικών - μαθητών ένα προς δεκαπέντε στα δημοτικά και ένα προς είκοσι στα γυμνάσια και λύκεια.

Τρίτον, κατάργηση του νέου συστήματος - λαιμητόμου για την αξιολόγηση και πρόσβαση των μαθητών στα ΑΕΙ, ΤΕΙ, αποσύνδεση του Λυκείου από τη διαδικασία επιλογής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Τέταρτον, επιστημονική και οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών για να ανταποκριθούν με επάρκεια στο σύνθετο έργο τους και απόσυρση του νέου συστήματος ιδεολογικοπολιτικού ελέγχου και συμμόρφωσης, που αποκαλείται αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.

Πέμπτον, αναβάθμιση της υπάρχουσας δημόσιας Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης ΤΕΛ - ΤΕΣ στην προοπτική του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου και κατάργηση των ΤΕΕ, που αντιμετωπίζουν την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση σαν υποδεέστερο κύκλωμα από αυτό της αποκαλούμενης Γενικής Παιδείας.

Εκτον, γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, σταμάτημα της υλοποίησης των προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ και κατανομή κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα σχολεία στη βάση των πραγματικών αναγκών, πάγωμα των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης του ΟΣΚ, και παραίτηση από κάθε προσπάθεια μετατροπής των σχολικών επιτροπών σε διαχειριστές πενιχρών κονδυλίων για την παιδεία και επιχειρηματίες υπηρεσιών παιδείας σε ανταποδοτική βάση.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αγωνιστικό κάλεσμα του ΠΑΜΕ (2006-03-08 00:00:00.0)
Διαιωνίζονται οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς (2001-10-14 00:00:00.0)
Συγκέντρωση σήμερα στο υπουργείο Παιδείας (2000-05-23 00:00:00.0)
Συμπεράσματα για τους αναπληρωτές (1999-05-27 00:00:00.0)
Ηρθε η ώρα του αγώνα (1997-08-13 00:00:00.0)
Αντίσταση στις επιλογές διάλυσης της εκπαίδευσης (1996-04-06 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ