Παρασκευή 22 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μπορεί να αυτοπροτείνεται διαιτητής ένας δηλωμένος επικριτής;

Στις 18.1.1999 ο μακαριότατος προσφέρθηκε πατρικά να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στις συγκρουόμενες πλευρές, να προσφέρει τις καλές του υπηρεσίες για απεμπλοκή στο χώρο της Εκπαίδευσης. Και πρόσθεσε ότι δεν είναι "τσιράκι κανενός" (1). Βέβαια αυτή η άμεση διαβεβαίωση αποκαλύπτει ότι ο ίδιος αισθάνεται ότι έχει δώσει λαβές, για να τον θεωρούν οι άλλοι "τσιράκι". Τι, άραγε, ανακάλεσε στη μνήμη του;

Α. Ο ίδιος όσους διαφωνούν μαζί του στο ζήτημα των σχέσεων Πολιτείας - Εκκλησίας τούς αποκάλεσε "γραικύλους" (ξεχείλισμα χριστιανικής αγάπης)!

Β. "Παράγοντα ανωμαλίας για την κοινωνία μας", χαρακτήρισε όσους δεν πιστεύουν στο θεό, σε μια στιγμή κατάνυξης και ανεξιγνωμίας χριστιανικής ("Καθημερινή" και "Ριζοσπάστης της 16.12.98). Αυτό το σεβασμό για την "ελευθερία συνείδησης" των συνανθρώπων του τον διακήρυξε μέσα από το ναό του Αγίου Ελευθερίου!

Γ. "Εμμέσως πλην σαφέστατα υπέρ της μεταρρύθμισης τάχθηκε ο αρχιεπίσκοπος... Κάλεσε τους μαθητές να μην παρασύρονται από ανεύθυνους δημαγωγούς, που... κρύβουν την ανικανότητά τους" ("Καθημερινή" 16.12.'98). Οι άλλοι είναι δημαγωγοί.

Δ. Κάποιοι άλλοι συνάνθρωποι "τον μισούν" τον αρχιεπίσκοπο, όπως είπε ο ίδιος από τον ιερό ναό της Αγίας Βαρβάρας. Ανεξάρτητα από το ποιος ευθύνεται για την πρόκληση "μίσους", όταν αυτή η διαβεβαίωση προσφέρεται από τον ποιμένα προς τα αθώα μέλη του ποιμνίου, είναι ενδεχόμενο να προκαλεί στις ψυχές τους "μίσος" εναντίον εκείνων που "μισούν" τον ποιμένα τους. Και ένα βήμα απέχει αυτή η ψυχική προετοιμασία, για να εκδηλωθεί ως "φανατισμός" (ο όρος έχει εκκλησιαστική προέλευση, από το λατινικό fanum = ναός), ψυχολογία θρησκευόμενου πλήθους.

Αν είχε πει ο ευλογημένος αμέσως μετά το "με μισούν", "πάντως εγώ προσεύχομαι γι' αυτούς" θα εκδήλωνε άμεσα χριστιανικό φρόνημα. Αλλά δε... Φαίνεται ο χρυσός σταυρός λάμπει κυρίως προς τα έξω σε ώρες κατάνυξης.

Συμπέρασμα:

Με τέτοια πιστοποιητικά φοβάμαι ότι ο μακαριότατος δεν μπορεί να υποστηρίξει με τεκμηρίωση ότι μπορεί να είναι διαιτητής σε μια διένεξη, αφού έχει εκδηλώσει τη συμπάθειά του προς τη μια πλευρά και αντιπάθεια για όσους δε συμφωνούν με τις απόψεις του. (2)

Πρόταση:

Νομίζω, όμως, ότι μπορεί να προσφέρει μια καλή υπηρεσία προς τους νέους που ταλανίζονται με 26 γραπτές απρόσωπες Πανελλήνιες Εξετάσεις, με θέματα παρμένα από Κεντρική Τράπεζα Ερωτήσεων (3): να δηλώσει δημόσια ότι η Εκκλησία δεν επιθυμεί να μετέχει στον ταλανισμό της νιότης με δύο από τις 26 εξετάσεις που αναφέρονται στα θρησκευτικά. Γιατί τα θρησκευτικά κάνουν λόγο για ελπίδα και αγάπη και δε χρειάζονται στήριξη με τις εξετάσεις, για τον πρόσθετο λόγο, ότι τέτοιες εξετάσεις μπορούν και να δεσμεύουν την ελευθερία συνείδησης των νέων. Τέτοια πίεση στις συνειδήσεις μοιραία θα οδηγήσει σε άρνηση, ζημιά για την Εκκλησία.

Φ. Κ. ΒΩΡΟΣ Ph. D.

Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σημειώσεις:

1. Πώς προτίμησε λέξη τούρκικη, αυτός που προτιμάει ελληνικό καφέ; Αμάρτημα.

2. Να θυμίσουμε ότι από την κυβερνητική πλευρά ζητάει με πάλλουσα φωνή από Αρναία "πριμ παραγωγικότητας". Αρα, έχει κάποια δέσμευση ή προσδοκία δεσμευτική;

3. Ταλανίζονται όχι λόγω φυγοπονίας, αλλά κυρίως γιατί έτσι αποπροσανατολίζεται η διδασκαλία και η σκέψη.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ